Search
Close this search box.

سمعک سالمندان و بهترین نوع سمعک برای سالمند

سمعک سالمندان

سالمندان بیشترین مصرف‌کننده سمعک هستند و اصولاً در ابتدا سمعک برای سالمندان ساخته شد. افرادی که برای پدر یا مادر خود می‌خواهند سمعک تهیه کنند همیشه سؤالات زیادی دارند. اینکه قیمت سمعک سالمندان چقدر است یا اینکه چه سمعکی برای سالمند مناسب است و در آخر کدام برند و مدل سمعک برای سالمندان مناسب‌تر است. برای تهیه بهترین نوع سمعک سالمندان، شما می توانید با مشاوران ما در کلینیک شنوایی جهان تماس بگیرید.

کم شنوایی در سالمندان

سالمندی شایعترین ریسک فاکتور برای آسیب بینایی و شنوایی است. اصطلاح Presbycusis برای کم شنوایی در سالمندان استفاده می شود. کاهش سرعت پردازش های زمانی که عامل مهمی در درک گفتار است باعث بروز مشکل در سالمندان می شود. جریان خون حلزونی ناکافی می تواند باعث مختل شدن تعادل شیمیایی اندولنف شود، که به نوبه خود فعالیت الکتریکی سلول های مویی را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است فعالیت عصب شنوایی را به خطر بیندازد. محققان دریافتند پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و فاکتورهای موثر در آن، پیشرفت کم شنوایی مرتبط با سن را آهسته تر می کند.

سمعک سالمندان

سالمندان زیادی هستند که دوره سالمندی بیشتری را تجربه می کنند و از طرفی پیک جمعیتی ما به طرف سالمندی در حال حرکت است و در سال های آینده با جمعیت زیادی از سالمندان مواجه هستیم.

در شنوایی شناسی جمله ای است که می گویند هر چه سنین بازنشستگی بیشتر، گوش های بازنشسته بیشتر، به این معنی که ما یک فرد بازنشسته داریم و دو گوش کم شنوا و این روند طبیعی سن باعث می شود که کم شنوایی به صورت یک رفتار پذیرفته شده در فرد شکل بگیرد و کم شنوایی اش را طبیعی تلقی کند.

سالمندان که دچار کم شنوایی می شوند از دیگران توقع دارند که با آنها ارتباط بهتری داشته باشند و در بسیاری از موارد حتی حاضر به پذیرش کم شنوایی نیستند. ما معمولا با کم شنوایان میانسال و سالمندی طرف هستیم که با زور بستگانشان برای سنجش شنوایی و گرفتن سمعک سالمندان مراجعه می کنند.

سمعک سالمندان
سمعک سالمندان

تغییرات سیستم شنوایی در سالمندان 

کاهش همزمانی عصبی، کاهش مهار عصبی، طولانی تر شدن زمان ریکاوری عصب، کاهش تعداد نورون ها در هسته های شنوایی، تغییرات سیناپسی در محل اتصال عصب و سلول های مویی داخلی، تغییر در سطح نوروترنسمیترهای مهاری. سالمندان مبتلا به دیابت آستانه های شنوایی ضعیفتری به ویژه در فرکانس های بالا دارند.

دیابت ملیتوس (diabetes mellitus) با آسیب شنوایی و اختلال عملکرد در عروق حلزونی همراه است. هرچه میزان کم شنوایی بیشتر باشد، عملکرد شناختی ضعیف تر است. براساس تحقیقات ریسک وقوع دمانس و آلزایمر با افزایش شدت کم شنوایی، افزایش می یابد. در سالمندان همچنین تغییراتی در سیستم گوش خارجی و میانی ایجاد می گردد.

از دست رفتن الاستیسیته در لاله و مجرای گوش خارجی، از دست رفتن توانایی ترشحی غدد سرومن و سباسئوس در بخش غضروفی از جمله این تغییرات می باشد. از بین رفتن چربی، ایجاد خشکی و دهیدراته شدن کانال گوش این ناحیه را مستعد شکستگی و تروما می کند، سرومن فشرده می شود و مهاجرت اپیتلیال به طور نامناسبی انجام می شود.

سمعک سالمندان و برطرف شدن پیرگوشی در سالمند

پیرگوشی یک مفهوم جهانی است که به کم شنوایی مرتبط با افزایش سن اشاره دارد و یکی از بهترین راه های رفع این مشکل استفاده از سمعک مناسب است.

پیرگوشی انواع مختلفی دارد و ضرورتاً یک الگوی کم شنوایی خاصی را نشان نمی دهد از این رو غیرممکن است که بتوان نوع پیرگوشی را از طریق ادیوگرام یا نوارگوش شناسایی کرد. به طور کلی در کم شنوایی ناشی از سالمندی، بیشترین افت در فرکانس های بالاتر از 1000 Hz مشاهده می شود.

سالمندان در درک گفتار در محیط های نویزی، هنگامی که گوینده سریعتر صحبت می کند، زمانی که گویند لهجه یا تلفظ بیگانه دارد، در شرایط محیطی که بازآوایی بالاست، هنگامی که چند گوینده به طور همزمان صحبت می کنند و هنگامی که پیام پیچیده است با مشکل بیشتری مواجه هستند.

کم شنوایی در سالمندان به عنوان یک روند طبیعی سنی در همه جای دنیا و در همه افراد وجود دارد. این امر با توجه به افزایش سن امید به زندگی خصوصا در جامعه ما که ارتقا سطح بهداشت به حد مطلوبی رسیده است.

کم شنوایی به عنوان یک شکل مزمن و عدم پذیرش سمعک از سوی سالمندان

همچنین سالمندان سمعک را علامتی برای بروز سالمندی و پیری تلقی می کنند درحالی که استفاده از سمعک در سالمندان علاوه بر حل مشکل شنوایی و برگرداندن آن ها به جامعه به معنی اقدام به شرکای ارتباطی آن هاست.

باید با زبان مناسب واقعیت کم شنوایی را با آن ها بازگو کنیم و در نظر بگیریم که آنان را امیدوار کنیم چرا که سالمندان به دلیل روند افزایش سن تا حد زیادی امید خود را از دست داده اند. اگر ارائه سمعک مناسب برای سالمندان صورت پذیرد عملا آن ها زندگی طبیعی خواهند داشت. چرا که اینها پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی هستند که باید پاسخگوی توقعات ارتباطی فرزندان و نوه هایشان باشند.

در صورت استفاده از سمعک مناسب می توانند صدای تلویزیون و تلفن را به راحتی بشنوند و در جلسات خانوادگی و مهمانی ها حضور پیدا کنند. همچنین می توانند به عنوان فردی فعال حتی در عرصه کار و فعالیت می توانند به عنوان ذخیره های تجربه جامعه مورد استفاده قرار بگیرند.

سمعک سالمندان
پیرگوشی و سمعک سالمندان

چگونه بفهمیم سالمند نیازمند سمعک است؟

سالمندان با مشکلات شنوایی دارای یک سری رفتارهایی هستند که در ادامه به آنها اشاره می شود. رفتارهای نشان دهنده ی کاهش شنوایی در سالمند و نیاز آنها به سمعک سالمندان:

  •  تمایل فرد سالمند به فریاد زدن یا بلند صحبت کردن.
  •  درخواست های مکرر فرد سالمند جهت تکرار صحبت ها
  • کم صحبتی فرد سالمند و عدم مشارکت در بحث های گروهی
  • دادن پاسخ اشتباه به سوال شما
  • تلاش به لب خوانی هنگام صحبت کردن افراد
  • تمایز گفتار به صورتیکه دو کلمه با تلفظ مشابه را اشتباها تشخیص می دهد
  • بلند کردن صدای تلویزیون و رادیو.
  • آزرده شدن از صدای بلند مانند جیغ زدن کودکان
  • شکایت از صدای گوش مانند وزوز

جهت رفع مشکلات شنوایی در ابتدا ارزیابی وضعیت شنوایی فرد سالمند در اولویت قرار می گیرد. یک متخصص شنوایی با کمک نوار گوش مقدار افت شنوایی فرد را بررسی کرده و در صورت لزوم سمعک مناسب فرد داده می شود.

در بسیاری موارد wax گوش یکی از عوامل کاهش شنوایی در سالمندان است. بنابراین هنگام ارزیابی شنوایی فرد سالمند، بایستی به این مورد توجه شود.

سمعک برای سالمندان دارای بیماری منییر

ارائه سمعک در افراد مبتلا به منییر معمولا برای جبران کم شنوایی ناشی از بیماری انجام می شود. نوع سمعک و سایز آن بستگی به اندازه کم شنوایی و فرکانس های درگیر دارد. معمولا کم شنوایی مزمن تقویت نشده باعث آتروفی سلول های مویی و عصب گوش می شود و توانایی درک گفتار را کاهش می دهد.

اگر بیماری منیر مزمن شود و کم شنوایی ناشی از آن باعث اختلال در برقراری ارتباطات فرد شود تجویز سمعک ضروری به نظر می رسد. زیرا در بیشتر موارد پس از درمان بیماری منیر کم شنوایی و وزوز گوش باقی می ماند و برطرف نمی شود.

سمعک مناسب سالمندان

بهترین نوع سمعک برای سالمندان کدام است؟

پیشنهاد دادن برای سمعک سالمندان دارای حساسیت های خاص خود است و در نظر گرفتن این حساسیت ها موجب پذیرش راحت تر آن می شود. مناسب ترین سمعک برای سالمندان نوع پشت گوشی هستند. زیرا علاوه بر کیفیت صدای بهتر دارای اندازه درشت تری هستند و سالمندان راحت تر از آن استفاده کنند.

بهترین نوع سمعک برای سالمندان آنهایی است که فرد براحتی آن را روی گوش قرار دهد، باتری آن را راحت تعویض کند و استفاده از دکمه های آن ساده باشد. بسیاری از انواع سمعک پشت گوشی که تولید شده اند دارای این قابلیت ها هستند.

سمعک های پشت گوشی دارای فناوری هوشمند هستند و کیفیت صدای بهتری را برای سالمند فراهم می کنند. این بدان معنی نیست که سمعک داخل گوشی برای سالمندان مناسب نیست. برای انتخاب بهترین نوع سمعک برای سالمندان باید جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.

بیشترین افراد استفاده کننده از سمعک، سالمندان هستند. در واقع با افزایش سن است که روند پیر شدن گوش شروع می شود. مشکلات مربوط به شنوایی معمولاً از 60 سالگی شروع می شود و شامل کم شنوایی، وزوز گوش است که معمولا با سمعک برطرف می شود. تنها راه برای جبران کم شنوایی و بهبود آن استفاده از سمعک های مخصوص و مناسب برای سالمندان است.

سمعک سالمندان و بهترین برند سمعک برای سالمندان

اصولاً تکنولوژی بالاتر در سمعک‌ها به این معنایی که ما تصور می‌کنیم نیست؛ یعنی تصور کنیم پدر و مادر سالمند ما احتیاجی به سمعک با تکنولوژی بالا ندارند و یک سمعک پایه می‌تواند نیازهای آن‌ها را برطرف کند. این تصور اشتباه است چراکه تکنولوژی بالا در سمعک به معنای اضافه شدن امکانات بیشتر و بدون کاربرد نیست بلکه به این معناست کیفیت صدای ورودی و وضوح گفتار بیشتر می‌شود.

وقتی برای سالمند سمعکی با تکنولوژی بالا تهیه می‌شود درواقع راحتی برای او به ارمغان می‌آورد. بهترین سمعک برای سالمند بر اساس نوار گوش و الگوی کم شنوایی تعیین می‌شود. در زیر بهترین سمعک‌های پیشنهادی برای سالمندان به ترتیب اولویت آمده است.

سمعک اتیکن

یکی از بهترین سمعک‌های انتخابی برای سالمندان، گروه اتیکن است. سمعک اتیکن ساخت کشور دانمارک بوده و دارای فنّاوری های متنوع و کاربردی است. کیفیت صدای ورودی و وضوح گفتار از ویژگی‌های این سمعک‌ها است. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در مدل‌های جدید سمعک اتیکن وجود دارد قابلیت GPS است. این قابلیت برای سالمندان بسیار کاربردی است.

سمعک زیمنس

سمعک زیمنس یا سیگنیا یکی دیگر از انتخاب‌های ما برای سالمندان است. این سمعک یکی از گزینه های مناسب به عنوان سمعک سالمندان شناخته شده است. این سمعک‌ها قبلاً در کشور آلمان تولید می‌شدند اما در حال حاضر تحت لیسانس کشور سنگاپور است. انواع مدل شارژی، مدل ایرپادی و نامرئی در این سمعک‌ها وجود دارد.

سمعک زیمنس برای سالمند

سمعک فوناک

یکی دیگر از انتخاب‌های ما برای سالمندان سمعک فوناک است. سمعک فوناک ساخت کشور سوئیس است. قابلیت ارتباط با تلفن و موبایل از ویژگی های بارز سمعک فوناک است به طوریکه سمعک مانند ایرپاد عمل می کند. شما می توانید از این سمعک به عنوان سمعک سالمندان برای عزیزان سالمند خود نیز استفاده کنید.

قیمت سمعک سالمندان

قیمت سمعک سالمندان بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین می‌شود. فاکتورهایی مانند میزان کم شنوایی، الگوی کم شنوایی، نیازهای سالمند در قیمت سمعک تأثیر می‌گذارد. به‌طور مثال هرچقدر افت شنوایی سالمند بیشتر باشد بایستی از سمعک قوی‌تری استفاده کند که این امر باعث می‌شود قیمت آن بالاتر باشد. بعضی سالمندان حضور فعال در جامعه دارند که طبيعتاً نیاز آنها از سالمندی که در خانه است بیشتر است، بنابراین‌ باید سمعکی با قیمت بالاتر تهیه کند. جهت استعلام‌ قیمت سمعک سالمندان می توانید با ما تماس بگیرید.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

2 پاسخ

    1. تجویز سمعک در سالمندان کاملا بستگی به نوار گوش فرد، شرایط اجتماعی و اقتصادی وی دارد.
      معمولا سالمندان افت شنوایی ناشی از پیرگوشی دارند و برای این افراد سمعک های پشت گوشی جواب دهی بهتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *