Search
Close this search box.

رابطه ی مصرف مسکن ها و کم شنوایی

مصرف مسکن و کم شنوایی

رابطه ی مصرف مسکن ها و کم شنوایی بیش از الودگی صوتی و گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، باعث آسیب دیدگی حس شنوایی می باشد.

در واقع مصرف بیش از اندازه ی مسکن ها، کاهش قدرت شنوایی در مردان را به همراه دارد. به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، محققان دریافتند مردانی که در هفته بیش از دو قرص استامینوفن مصرف می کنند، دو برابر بیش از مردانی که از این مسکن ها استفاده نمی کنند، در خطر کاهش قدرت شنوایی قرار دارند.

استامینوفن (Acetaminophen) ترکیبی فعال در داروی Tylenol و سایر مسکن ها می باشد. همچنین مردانی که در طی هفته بیش از دو بار قرص Ibuprofen، ترکیب اصلی موجود در داروی (Advil) را مصرف می کنند تا حدود 66 درصد بیش از دیگران در معرض خطر کاهش قدرت شنوایی قرار دارند. مصرف قرص آسپیرین، 33 درصد خطر تضعیف قدرت شنوایی را افزایش می دهد. تمام این یافته ها در خصوص مردانی با حداکثر سن 50 سال به دست آمده است.

احتیاط در مصرف مسکن ها

محققان پاسخ می دهند؛ ترک این کار ضروری نمی باشد زیرا خطر کاهش شنوایی تحت تاثیر داروهای مسکن حدود یک درصد می باشد. ولی اگر سابقه مصرف قرص های مسکن به بیش از 10 سال برسد، 10 درصد مردان دچار کاهش قدرت شنوایی می شود.

این یافته ها از بررسی سوابق 27 هزار مرد در طی 24 سال به دست آمده است، با جمع آوری اطلاعاتی همچون سن، دردهای مزمن، مصرف داروهای مسکّن و سنجش قدرت شنوایی طی مدت بررسی، محققان سه هزار و 488 نفر را کاهش شنوایی تشخیص دادند.

خطر ابتلا به اختلال کاهش قدرت شنوایی در مردانی که طی هفته بیش از دو بار قرص آسپیرین مصرف می کردند، 12 درصد بیشتر از مردانی بود که یک قرص در هفته مصرف می کردند. مطالعات سابق نشان می داد؛ مصرف قرص های مسکن از طبقه ی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی(NSAIDs) باعث عفونت در گوش حیوانات می ‌شود و گزارش هایی از کاهش قدرت شنوایی انسان تحت تاثیر مصرف مسکن های NSAIDs در دست است. کاهش قدرت شنوایی رایج ترین اختلال حواس پنج گانه می باشد و مصرف آسپیرین، ایبوپروفن و استامینوفن یکی از دلایل ابتلا به اختلال، تلقی می شود.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *