Search
Close this search box.

سمعک برای وزوز گوش | تجویز سمعک در افراد دارای وزوز گوش

رهایی از وزوز گوش با انجام این 5 فعالیت

سمعک برای وزوز گوش چه کاری انجام می دهد؟ یکی از کارهایی که سمعک انجام می دهد کنترل وزوز گوش است. با کمک ویدئوی زیر نوع وزوز گوش خود را به ما بگویید تا درمان مناسب را به شما پیشنهاد بدهیم.

منبع: بوتیوب

سمعک برای وزوز گوش

در اکثر مواقع، استفاده از سمعک به طور همزمان باعث افزایش شنوایی و کاهش میزان وزوز گوش می شود. این بدان علت است که با بهتر شدن میزان شنوایی، شما راحت تر می توانید وزوز گوش را نادیده بگیرید. سمعک ها صداهای محیطی را دریافت و تقویت و به گوش شما ارایه می کنند.

این امر امکان آن را برای کاربران فراهم می آورد تا به نویزها، صداها و تون های اطراف بهتر تمرکز کنند. صدای خش خش برگ درختان جنگل، گفتگویی دوستانه و یا شنیدن آهنگی دلنواز، تاثیر شنوایی خوشایندی را برای شما به ارمغان می آورد و به طور خودکار دامنه ی وزوز گوش را محدود می کند. در بسیاری از موارد، به محض روشن کردن سمعک، کاربران به ندرت صدای وزوز را می شنوند در برخی از موارد صدای وزوز با روشن شدن سمعک اصلاً شنیده نخواهد شد.

سمعک برای وزوز گوش
سمعک برای وزوز گوش

سمعک های ویژه

برخی از سمعک ها دارای ویژگی تولید کنندگی نویز برای کاهش صدای اضافی گوش هستند. در اینجا است که عملکرد تولیدکننده ی نویز بسیار موثر واقع خواهد شد. در چنین شرایطی تولیدکننده ی نویز صدا (نویزهای) آرامی را تولید می کند که باعث می شود تا توجه فرد از شنیدن صدای وزوز گوش تا حدی منحرف شود. در سمعک های جدید،‌ از مجموعه سمعک های زیمنس، برنامه های شنوایی بسیاری وجود دارد که تنها با فشار یک دکمه قابل انتخاب هستند، یعنی:

صرفاً به صورت سمعک باشد، صرفاً به صورت تولیدکننده ی نویز عمل کند و یا ترکیبی از این دو باشد. متخصصین شنوایی شناس شما در این راستا اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهند داد.

انواع وزوز گوش

وزوز گوش در شکل های مختلف ظاهر می شود. معادل لاتین واژه وزوز گوش tinnitus است. نوع، زیر و بمی و میزان بلندی صدای وزوز از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. افراد مختلف از وزوز گوش با عناوینی چون صدای سوت، ‌صدای هیس هیس، صدای غرش و یا زنگ زدن داخل گوش از آن یاد می کنند.

 

سمعک و وزوز گوش
امواج وزوز گوش

 

وزوز گوش ذهنی و عینی

وزوز گوش به دو دسته قابل تفکیک است: سابجکتیوی و ابجکتیوی. تعداد کمی افراد به وزوز آبجکتیو مبتلا می شوند. در این مواقع افراد دیگر هم صدای آن را می شنوند. این نوع از وزوز به طور مستقیم و قابل اندازه گیری توسط متخصصین پزشکی است و به طور کلی با درمان های پزشکی قابل درمان است. از طرف دیگر، وزوز گوش سابجکتیوی تنها توسط فرد مبتلا شنیده می شود. این نوع از وزوز گوش، هیچ منبع مستقیم صدای خارجی ندارد و منبع درونی دارد. اگرچه این نوع از وزوز را نمی توان اندازه گیری گرفت، ولی این بدان معنی هم نیست که حاصل توهم فرد باشد. این مساله معضلی ناخوشایند برای آن دسته از افرادی است که به آن دچار هستند. اگر چه راه هایی در جهت غلبه بر شرایط موجود و کاهش تاثیر ناخوشایند وزوز وجود دارد.

سمعک و وزوز
آناتومی گوش

نوع و شدت وزوز گوش

اگر صدای وزوز به صورت موقت باشد و سریع برطرف شود (بعنوان مثال بعد از کنسرت) از آن با نام وزوز گوش موقت یاد می شود. اما برای میلیون ها نفر در سراسر جهان این صداها به صورت دائمی شنیده می شوند و به وزوز گوش مزمن تبدیل می شوند. بسیاری از کسانی که از وزوزگوش رنج می برند وزوز را اساسا بدون تحریک می دانند . اما از هر پنج نفر یکی این تجربه را تجربه ای ناخوشایند و غیرقابل تحمل می داند. بسیاری از افراد بر این باورند که وزوز گوش کیفیت زندگی آنها را دستخوش تغییر کرده است.

وزوز گوش یک نشانه است و نه یک بیماری

وزوز گوش می تواند ناشی از اختلالاتی در داخل سیستم پردازش شنوایی باشد. اکثر اوقات علل ابتلا به وزوز گوش مجموعه ای از عوامل متفاوت است.

بررسی عوامل فیزیولوژیکی مرتبط با وزوز گوش

علاوه بر آسیب سیستم شنوایی همچنین وزوزگوش می تواند به دلیل عدم عملکرد صحیح مفصل فک، (ساییدن دندان ها) و یا کشیدگی مزمن عضله گردن باشد. استرس می تواند یکی از علل شایع وزوز گوش باشد. اگرچه تاکنون پایه های علمی برای ارتباط میان استرس و وزوز گوش یافت نشده است. شدت دریافت سرو صدا های اطراف، حتی صداهایی که در سر وجود دارند به هنگام استرس در مقایسه با حالت آرام ذهن، افزایش می یابد. گاهی اوقات وزوز ناشی از مصرف بعضی از داروها است. اما به محض توقف مصرف دارو صدای وزوز از بین خواهد رفت. اما در برخی مواقع موجب آسیب برگشت ناپذیر گوش داخلی می گردد و در نتیجه منجر به وزوز دائمی گوش شود.

تشخیص وزوز گوش

از آنجایی که مبتلایان درک متفاوتی از وزوز گوش دارند، تشخیص صحیح و دقیق آن امری ضروری است. گام اول: پی بردن به این نکته که آیا وزوز گوش با مصرف دارو قابل درمان است یا خیر. برای این مساله معاینات گوش، حلق و بینی ، دندانپزشکی، ارتودنسی و ارتوپدی توسط متخصصین صورت می پذیرد. بلندی و شدت وزوز گوش از طریق تست های مخصوص صورت می گیرد و تست شنوایی نشان می دهد که آیا فرد مبتلا، به افت شنوایی نیز دچار است یا خیر. اسکن مغز نشان می دهد که فعالیت های متابولیکی در نیمکره چپ مغز افراد مبتلا به وزوز گوش افزایش می یابد بنابراین وزوز گوش صرفا به سیستم گوش مرتبط نمی باشد.

مدیریت وزوز گوش

حتی در صورت عدم یافتن علت، وزوزگوش قابل درمان است. راه های فراوانی وجود دارد تا به مبتلایان کمک کند تا راه غلبه بر شرایط موجود را پیدا کنند. بدین منظور بهتر است نگرش و عادات خود را تغییر دهند. با این کار دیگر وزوز گوش زندگی افراد را مختل نخواهد کرد. اصطلاح مدیریت وزوز رویکرد تازه ای است که راه های گوناگونی را برای مهار وزوز گوش شامل می شود. درمان به شیوه ی آموزش رفتاری – شناختی وزوز نمونه ای بسیار امیدبخش و نوید دهنده است. عملکرد ذهنی و احساسات شما نقش مهمی در این رویکرد دارند. تجویز سمعک  برای وزوز گوش در بسیاری از موارد موجب سرکوب وزوز می شود.

علایم وزوز گوش را تحت کنترل خود در آورید

محدوده ای که در آن وزوز گوش زندگی افراد را تحت الشعاع قرار می دهد به عوامل بسیاری بستگی دارد از جمله این عوامل می توان به میزان بلندی، فرکانس، مدت زمان وزوز و میزان درک فردی هر شخص از وزوزش اشاره کرد. وزوز گوش بیماری به شمار نمی آید اما مانند درد می تواند یک نشانه باشد. برخلاف بیماری که هدف درمان است، فرد مبتلا می تواند وزوز را به عنوان یک عارضه قلمداد کند. هنگامی که شدت وزوز گوش افزایش یابد، باعث مشکلاتی چون بی خوابی، ترس و افسردگی می شود.

چگونه وزوز را کنترل کنید؟

مساله ی اصلی وزوز گوش این است که شما علیرغم میل خود سر و صدایی که نمی خواهید را می شنوید. هنگامی که وزوز گوش برای اولین بار شنیده می شود، سریعاً مایه رنجش و آزار قلمداد می شود صدایی غیر طبیعی که توجه و حواس فرد را به سمت خود هدایت می کند. محتمل ترین توصیف می تواند این باشد که انگار گوش های شما دشمن شما هستند چرا که آغاز یک دور باطل است.

در ابتدا ممکن است بیشتر زمان خود را به استراحت بپردازید و از هر گونه ارتباطات اجتماعی بپرهیزید. این گوشه گیری به دلیل کم شدن تجربه های شنوایی گوناگون، تعاملات اجتماعی و سایر فعالیت های اجتماعی شما خواهد بود.

چرا که وزوز گوش قسمت اعظم توجه شخص را به خود جلب می کند و به مرور زمان زندگی فرد را از کنترل خارج می کند. علاوه بر تمام اینها احساس یاس و نا امیدی و عدم توانایی در خصوص کنترل وزوز، احتمالا بر شدت آن می افزاید و هوشیاری و توجه مغز به آن سمت متمرکز می شود. در نهایت اینکه این دور باطل باید متوقف شود. شما باید بتوانید وزوز گوش را از مرکز توجه خود خارج کنید و موفق به کنترل آن شوید.

نکاتی برای زندگی با وزوز گوش

به زندگی امیدوار باشید- شما می توانید بر وزوز گوش خود غلبه کنید در این راه داشتن نگرشی مثبت بسیار با اهمیت است. مهارت های تمدد اعصاب، زندگی اجتماعی فعال، ورزش و سرگرمی می تواند به شما کمک کند تا حتی با وجود وزوز گوش، زندگی خود را تحت کنترل در آورید.

بازآموزی نحوه ی شنیدن

به دقت به دنیای اطراف خود گوش دهید. از شنیدن صدای موسیقی و یا ساده تر از آن شنیدن آواز پرنده ای بر روی درخت لذت ببرید. هر صدایی که شنیدن آن احساس خوشایندی را به شما دهد توجه شما را از شنیدن صدای وزوز منحرف می کند.

نکاتی در خصوص بهبود بخشیدن کیفیت خواب

هر چقدر که فعالیت شما در طول روز بیشتر باشد، شب راحت تر به خواب خواهید رفت. از نوشیدن چای، قهوه و غذای سنگین در شب خودداری کنید. بدون شک مصرف قرص های آرام بخش خواب خوشی را برای شما تضمین نمی کنند، دوش آب گرم قبل از رفتن به رختخواب بهترین انتخاب است.

متوقف نشوید، به فعالیت خود ادامه دهید. خانواده و دوستان تان را چاشنی زندگی خود قرار دهید و زندگی خصوصی خود را با فعالیت های گوناگون پر کنید. هر آنچه که احساس خوشایندی برای شما فراهم کند، وزوز گوش را کاهش خواهد داد. به فعالیت های خود ادامه دهید.

سکوت نکنید

در صورت نیاز استراحت کنید. اگرچه سکوت محض توجه شما را به وزوز گوش افزایش می دهد. منابع صوتی لذت بخش مانند کتاب های صوتی و یا موسیقی های آرامش بخش را جایگزین سکوت کنید.

تقویت آمادگی جسمانی

به طور کلی افرادی که در زندگی روزمره خود ورزش می کنند، از سلامت بیشتری برخوردارند. این امر در خصوص افراد مبتلا به وزوز گوش نیز صادق است. هر چیزی را که برای سلامتی جسمانی شما مفید و لذت بخش است، انجام دهید. حتی اگر به هنگام ورزش، صدای وزوز افزایش یابد نگران نباشید.

یادگیری مهارت هایی جهت آرامش موثر

از آنجایی که وزوز گوش باعث اضطراب می شود، ‌لازم است تا روش های تمدد اعصاب را بیاموزید و مرتباً از آنها استفاده کنید.

یوگا،‌ تای چی،‌ کی گنگ برخی از روش هایی هستند برای آرامش توصیه می شوند.

سوالات متداول

در صورت ابتلا به وزوز گوش آیا باید نگران افت شنوایی ناگهانی نیز باشم؟

آیا ممکن است تا وزوز گوش منجر به ناشنوایی شود؟

یا شدت وزوز گوش به مرور زمان افزایش می یابد؟

راه کارهای فنی کنترل وزوز گوش

وزوز گوش را به حاشیه برانید:

امروزه فناوری های نوین در مهار کردن وزوز گوش نقش به سزایی را ایفا می کنند. اساس کار در تحریکات محیطی نهفته است. بدین معنی که به مغز اجازه دهید تا بشنود و بدین ترتیب توجه مغز بیشتر به سمت صداهای خارجی متمرکز می شود تا صدای وزوز.

تولید کننده های نویز

تولید کننده های نویز غالباً برای افرادی کاربرد دارند که به افت شنوایی دچار نیستند. آنها شبیه به سمعک هستند تنها تفاوت آنها با سمعک این است که صدای محیط اطراف را تقویت نمی کنند. زمزمه هایی تولید می کنند که به صورت ادغامی با وزوز گوش، حواس بیمار را از وزوز منحرف می کند. به طور کلی، استفاده از تولیدکننده های نویز برای رهایی از وزوز گوش بسیار توصیه می شود.

 

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *