Search
Close this search box.

نحوه استفاده از سمعک داخل گوشی و پشت گوشی

چگونگی نسب سمعک بر روی گوش

در این مقاله سعی داریم نکات مربوط به نحوه استفاده از سمعک را برای استفاده‌کنندگان از انواع سمعک نام ببریم. تا بیماران بتوانند تا مدت طولانی‌تری از سمعک خود استفاده کنند، بدون اینکه مشکلی در سمعک آن‌ها به وجود آید و نیاز به تعمیر و یا تعویض و یا تهیه سمعک مجدد پیدا کنند.

نحوه استفاده از سمعک

  •  اگر خانم هستید و از سمعک استفاده می‌کنید، زمانی که سمعک بر روی گوش شما قرار دارد از اسپری مو و عطر و اودکلن در ناحیه‌ای که این وسیله قرار دارد استفاده نکنید، زیرا به‌خصوص اسپری مو باحالت چسبندگی‌ای که دارد می‌تواند موجب مسدود شدن منافذ و دکمه‌های کنترل و وردی میکروفون سمعک شما شود
  •  یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در طرز استفاده از سمعک، این است که آب و مایعات برای سمعک شما ضرر دارد و می‌تواند به داخل آن نفوذ کرده و موجب ایجاد اختلال در عملکرد آن شود، بنابراین اگر سمعک شما ضد آب نیست، در حمام، در استخر، در هوای بارانی و مرطوب سعی کنید که آن‌ها دربیاورید، اما اگر سمعک شما ضد آب باشد، مشکلی به وجود نمی‌آید
  • تمیز کردن سمعک با استفاده از پارچه‌ی نرم و تمیز و بدون پرز و محلول‌های پاک‌کننده‌ی مخصوص در این مورد و در فواصل زمانی منظم موجب افزایش عمر سمعک شما خواهد شد و یکی از مهم‌ترین نکات طرز استفاده از سمعک و نگهداری طولانی‌مدت آن است

چگونه از سمعک خود مراقبت کنیم؟

  • سمعک خود را در برابر حرارت، آتش و گرمای زیاد قرار ندهید
  • مواظب باشید تا سمعک شما از ارتفاع زیاد پرت نشود، زیرا مدارات آن ممکن است بر اثر ضربه دچار اختلال شوند، به‌ویژه اگر سمعک شما دیجیتالی باشد
  • اگر سمعک شما دچار مشکلی شده که احساس می‌کنید با آن احساس راحتی ندارید و یا تنظیمات آن به‌هم‌ریخته است، درست است که طرز استفاده از سمعک را می‌دانید ولی توصیه ما این است که برای تنظیم مجدد خودتان دست‌به‌کار نشوید و حتماً آن را نزد متخصص شنوایی که تجویز سمعک را برایتان انجام داده است ببرید، زیرا امکان دارد که با دست‌کاری آن، سمعک شما از شرایط گارانتی خارج شود
  • همچنین توصیه‌ی ما این است که هرازگاهی برای مثال سالی یک‌بار سمعک خود را نزد ادیولوژیست برده تا به‌طور کامل چک شود
  • تعویض باتری را با دقت انجام دهید و درصورتی‌که باطری قبلی سمعک شما دیگر قابل‌استفاده نیست آن‌ را تعویض کرده و دور بیندازید
  • باتری و خود دستگاه سمعک را در دسترس کودکان قرار ندهید
  • یکی دیگر از نکات طرز استفاده از سمعک و افزایش دوام آن، این است که اگر از سمعک استفاده نمی‌کنید حتماً آن را خاموش‌کنید
  • این مسئله از مصرف بی‌دلیل باتری و از ایجاد صدای سوت در سمعک جلوگیری می‌کند

نحوه استفاده از سمعک و آموزش آن

مجموعه کلینیک جهان سمعک پس از تنظیم سمعک و ارائه آن به فرد، تمام آموزش های لازم در ارتباط با سمعک و نحوه ی استفاده از آن را می دهد.

  • آموزش تعویض باتری و تعویض فیلتر سمعک
  • آموزش نحوه استفاده از سمعک و نحوه نگهداری از سمعک

نحوه ی کار سمعک 

اجزای سمعک شامل بورد، میکروفون و رسیور است. صدا پس از ورود به داخل سمعک توسط مدار آن پردازش‌شده و توسط میکروفون به گوش می‌رسد. ناگفته نماند صدا توسط رسیور سمعک از محیط جمع می‌شود. طرز کار و عملکرد سمعک خیلی پیچیده‌تر از توضیح بالا بوده و این توضیح صرفاً جهت تفهیم نحوه‌ی کار سمعک بیان‌شده است.

نحوه گذاشتن سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی

سمعک‌ها با توجه به اینکه پشت‌گوشی باشند یا داخل گوشی، نحوه کار و گذاشتن متفاوتی دارند. در سمعک‌های پشت‌گوشی این کار راحت‌تر به نظر می‌آید. اما در سمعک‌های داخل گوشی اغلب اشتباه می‌شود. سمعک‌های داخل گوشی دارای نشانگرهای قرمز و آبی هستند. نشانگر قرمز برای گوش راست است و نشانگر آبی برای گوش چپ.

نحوه ی استفاده از سمعک داخل گوشی

نحوه ی قرار دادن سمعک های پشت گوشی نیز به این صورت است، ابتدا قالب سمعک را داخل مجرای گوش قرار می دهیم و سپس سمعک را به پشت گوش هدایت می کنیم.

نحوه ی استفاده از سمعک پشت گوشی

اگر نمی‌توانید درست بشنوید، به صداهای اطراف خود واکنش نشان دهید، متوجه صحبت‌ها شوید و… همه این موارد باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و حتی استرس شدید در شما می‌شود. حتماً از سمعک استفاده کنید.

ناشنوایی و کم شنوایی به دلایل مختلفی رخ دهد و می‌تواند باعث صدمات روحی و جسمی فراوان در افراد شود. ناتوانی در شنیدن صداها باعث بروز مشکلاتی همچون کاهش اعتمادبه‌نفس و نیز بروز بیماری‌هایی همچون فشارخون بالا، استرس، پرخاشگری، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و تنگی نفس، سرگیجه و ضعف تعادل می‌شود.

استفاده از سمعک یکی از راه های کنترل کم شنوایی و بهبود این حس است

سمعک‌ها ساختار و انواع مختلفی دارند، اما به‌طورکلی از سه قسمت میکروفون، آمپلی‌فایر و بلندگو تشکیل‌شده‌اند.

توسط میکروفون صدای محیط دریافت شده و با آمپلی‌فایر امواج الکتریکی به صوتی تبدیل‌شده و تقویت می‌شوند و درنهایت از طریق بلندگو صدا در کانال گوش پخش می‌شود تا فرد اصوات را بشنود. سمعک‌ها با انواع مدل‌ها وجود دارند ازجمله سمعک‌هایی که داخل کانال گوش قرار می‌گیرند و نیز سمعک‌هایی که به کنار گوش متصل شده و میکروفون آن‌ها خارج گوش قرار دارند.

این روزها، صنعت ساخت سمعک پیشرفت فراوانی کرده است و افراد کم‌شنوا در تمام سنین می‌توانند با استفاده از آن زندگی راحت و آسوده‌ای داشته باشند. سمعک باعث بهبود ارتباطات فرد با دیگران و محیط اجتماعی اطراف می‌شود و اغلب برای افرادی با کاهش شنوایی متوسط تا شدید به کار گرفته می‌شود

درعین‌حال انتخاب نوع سمعک باید حتماً توسط متخصص انجام شود. استفاده از سمعک‌های کوچک که داخل گوش قرار می‌گیرند برای کودکان مناسب نیست، زیرا گوش آن‌ها با افزایش سن بزرگ می‌شود.

قدرت سمعک نیز باید متناسب با نیاز مصرف‌کننده باشد. سمعک‌های جدید می‌توانند صداها را تفکیک کنند و به‌این‌ترتیب نویزها و صداهای زمینه‌ای را حذف کنند تا کاربر دچار سردرد و احساس استرس نشود.

نحوه استفاده از سمعک در طول روز

کاربرانی که با تازگی سمعک گرفته‌اند، ابتدا باید سمعک را در مکان‌های آرام استفاده کنند. روزی چند ساعت و به‌صورت تمرینی استفاده کنید تا به‌تدریج به آن عادت کنید و زمان استفاده از سمعک افزایش یابد. بعد از طی یک ماه می‌توانید سمعک را در جای شلوغ نیز استفاده کنید. تعداد ساعات استفاده از سمعک در طول روز اهمیت زیادی دارد.

آیا سمعک را باید همیشه و در طول شبانه‌روز زد یا اینکه می‌توان آن را به صورت هر از گاهی و پاره وقت زد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که بهتر است استفاده از سمعک به صورت تمام وقت و در تمام ساعات بیداری باشد. تحقیقات نشان داده است استفاده‌ی طولانی مدت و تمام وقت از سمعک باعث می‌شود تا مغز تمامی صداها را به کمک سمعک بشنود و همیشه تحریک گردد. بدین وسیله، عصب گوش، مسیرهای عصبی شنوایی و مغز همیشه فعال باقی می‌مانند. اما در برخی موارد، همچون مواقعی که فرد به تازگی سمعک گرفته است و هنوز به آن عادت ندارد، می‌تواند فعلا برای شروع، به صورت پاره وقت استفاده کند.

او می‌تواند سمعک را برای تعداد ساعات معینی از روز بزند و کم‌کم استفاده کند تا گوشش به سمعک عادت کند و به تدریج تعداد ساعات استفاده از سمعک را افزایش دهد. ‌
نکته‌ای که افراد تازه کار در استفاده از سمعک باید دقت داشته باشند این است که در روزهای اول، مهم تعداد ساعات استفاده از سمعک نیست، بلکه روند استفاده‌ی آنان از سمعک است. اینکه در روزهای اول، چند ساعت از سمعک استفاده کرده‌اند، مهم است ولی مهم‌تر از آن، این مساله است که روند و تمایل استفاده‌ی آن‌ها با گذشت روزهای هفته باید به صورت تدریجی و آرام، رو به افزایش باشد. به عبارت دیگر، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

معمولا آنانی که استفاده‌ی تمام وقت از سمعک دارند، در شنیدن با سمعک و سودمند شدن از سمعک، تجربه‌ی موفق‌تری را نسبت به استفاده‌کنندگان پاره وقت دارند. پس سعی کنید همیشه سمعک‌تان را بزنید!

مزایا و معایب سمعک‌های پشت گوشی و داخل گوشی

سمعک داخل گوشی

مزایا:

کوچک و نامریی است.

درون گوش قرار می‌گیرد و فضای اندکی از گوش را در برمی‌گیرد.

به تعریق بدن حساس نیست.

از ویژگی‌های جهت‌داری لاله‌ی گوش برای جهت‌یابی استفاده می‌کند.

گذاشتن و برداشتن آن از گوش راحت‌تر است.

معایب:

به جرم گوش حساس است.

احتمال بیرون آمدن و افتادن از گوش وجود دارد.

کار با آن برای تعویض باتری و محافظ جرم سخت است.

تمیز کردن آن سخت است.

میکروفن جهت‌دار برای دریافت صداها از یک زاویه‌ی خاص را ندارد.

احتمال سوت زدن (فیدبک) در آن بیشتر است.

مشکل اثر انسداد و آزار کاربر و پیچش صدای خودش درون سرش بیشتر است.

امکانات و قابلیت‌های کمتری دارد. تعویض باتری آن سخت‌تر است.

امکان تعبیه‌ی ولوم برای تنظیم بلندی صدا توسط کاربر وجود ندارد.

سمعک پشت گوشی

مزایا:

اندازه‌ی آن بزرگ است و کار با آن راحت‌تر است.

تمیز کردن آن آسان‌تر است.

امکانات و قابلیت‌های بیشتری دارد.

میکروفن جهت‌دار برای دریافت صداها از یک زاویه‌ی خاص را دارد.

تعویض باتری آن راحت‌تر است. قابل شارژ است. قدرت بیشتری دارد.

احتمال سوت زدن (فیدبک) کمتر است.

به جرم گوش حساس نیست.

مشکل اثر انسداد و آزار کاربر در اثر پیچش صدای خودش درون سر را ندارد.

روی گوش خوب و محکم قرار می‌گیرد.

احتمال افتادن آن‌ها کم است.

امکان تعبیه‌ی ولوم برای تنظیم بلندی صدا توسط کاربر وجود دارد.

معایب:

اندازه‌ی آن بزرگ است و معلوم و پیدا است.

به تعریق بدن حساس است.

با بند ماسک صورت و عینک ممکن است تداخل داشته باشد.

البته این موارد به صورت کلی است و ممکن است در مدل خاصی از سمعک‌های داخل گوشی و پشت گوشی، این موارد صدق نکند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!

تفاوت سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی در یک نگاه خلاصه

تفاوت سمعک ها

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *