Search
Close this search box.

نقش شنوایی شناس در راهنمای والدین کودک کم شنوا

عکس کودک کم شنوا

نقش شنوایی شناس در راهنمای والدین کودک کم شنوا به شرح زیر است:

در بخش زیر جزییات راهنمایی برای درمان کودک شما که دچار افت شنوایی است ارایه می شود.

شنوایی شناس حاذق و کار کشته پیدا کنید

این شخص می تواند یک اودیولوژیست باشد و یا متخصص گوش حلق بینی به هر حال لازم است درمانگر کودک باشد. اکثر تست های شنوایی بدون هزینه صورت می گیرند بنابراین نزدیکترین شنوایی شناس را انتخاب کنید.

برای تست شنوایی به متخصص مراجعه کنید

متخصص شنوایی شناس ابتدا گوش های کودک را به منظور وجود دلایل فیزیکی احتمالی از جمله تجمع جرم گوش و یا عفونت معاینه خواهد کرد. همچنین تست شنوایی برای اندازه گیری توانایی شنیدن صداها در فرکانس های مختلف صورت می گیرد. کل قضیه در حدود 1 ساعت به طول می انجامد کودک هیچ درد و ناراحتی ندارد و این امر به شنوایی شناس کمک می کند تا مناسب ترین راه کار را ارایه دهد. این تست در اتاق آکوستیک انجام می گیرد. از پرسیدن سوال امتناع نکنید و کودک خود را تشویق کنید تا راحت و آرام باشد . هر چه شنوایی شناس راجع به کودک شما بیشتر بداند نتیجه بهتری خواهید گرفت.

سمعک کودک خود را انتخاب کنید

بر اساس نتایج نوار گوش، شنوایی شناس کودک شما راه کارهای شنوایی مناسبی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. شما می توانید تحقیقات لازم را بعمل آورید و قیمت سمعک های مختلف را با توجه به ویژگی های آنها مقایسه کنید حتی ممکن است لازم باشد تا از بیمه کمک بگیرید. متخصصین بهتر از هر کس دیگری می دانند که سمعک مناسب برای کودک شما کدام است. اما تصمیم نهایی با شماست مهم است تا نظر کودک خود را نیز در این راستا داشته باشید.

قالب گوش کودک خود را سفارش دهید

در صورت تجویز سمعک برای کودک شما، لازم است تا با برنامه ریزی منظم ابتدا قالب گوش ساخته شود. به سازندگان سمعک ارسال می شود تا قالب گوش ساخته شود این روند حدود یک هفته به طول می انجامد.

تنظیمات سمعک

قرار بعدی با شنوایی شناس جهت تنظیمات بهینه سمعک کودک شما صورت خواهد گرفت. تنظیمات معمولا با کامپیوتر و بر اساس اودیوگرام، عکس العمل و نظر هر کودک با توجه به سن و رشد زبانی کودک صورت می گیرد. شنوایی شناس نحوه عملکرد سمعک را به شما و کودک شما آموزش خواهد داد. برای کودکان نوپا و سنین پایین لازم است تا نحوه قرار گرفتن، بر داشتن، مراقبت و نگهداری سمعک را بیاموزید. نوجوانان خود نیز مسولیت سمعک خود را عهده دار خواهند شد.

جلسات بعدی

از فرزند شما خواسته خواهد شد تا برای چند روز در محیط های شنوایی گوناگون سمعک را بر روی گوش خود قرار دهد. شما و یا کودک شما ممکن است بخواهید تا روزانه یادداشت هایی از تجربیات شنوایی خود جمع آوری کنید. با توجه به پیشرفت شنوایی کودک در صورت لزوم ، شنوایی شناس تنظیمات پیشرفته تر را بر روی سمعک انجام خواهد داد. به کودک خود کمک کنید تا از شنیدن صداهای اطراف لذت ببرد. یادگیری شنیدن صداها به کمک سمعک اندکی زمانبر است و به صبر و شکیبایی نیاز دارد.

همچنین مهم است تا واقع بین بوده و انتظار 100 در صد شنوایی را در هر موقعیتی نداشته باشید. در صورتی که سن فرزند شما 12 سال به بالا باشد می توان از eArena کمک گرفت. دی وی دی آموزشی که به کودک شما کمک می کند تا از درک صدای اطراف لذت ببرد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *