Search
Close this search box.

شیپور استاش و آزمایش تخصصی آن چیست؟

 

آزمایش شیپور استاش

وظیفه شیپور استاش چیست؟

شیپور استاش نقش تهویه گوش میانی را بر عهده دارد و از طریق این مجرا هوا وارد گوش میانی میشود و ترشحات گوش میانی از طریق همین مجرا باید تخلیه شود. در ارتفاع زیاد ممکن است عملکرد شیپور استاش با اختلال مواجه شود و نتواند وظیفه خودش را برای تنظیم فشار به راحتی انجام دهد در نتیجه منجر به تغییر در فشار هوای داخل گوش ها خواهد شد. در صورت ترس از ارتفاع در کنارِ گرفتگی گوش ممکن است فرد دچار سردرد،حالت تهوع و حتی تنگی نفس شود. به طور معمول عامل اصلی عفونت گوش میانی، اختلال در عملکرد شیپور اُستاش است.

آزمایش ETFT جهت بررسی شیپور استاش

تست بررسی سلامت گوش متعدد هستند. آزمایشی که در آن عملکرد شیپور استاش بررسی می شود تحت عنوان ETFT شناخته شده است که در این آزمایش با انجام دو مانور toynbee , valsalva میتوان به عملکرد شیپور استاش پی برد.

بهبود عملکرد کاهش یافته ی شیپور استاش با استفاده از تجویز دارو و انجام یک سری مانورها امکان پذیر است. انجام تست به این صورت است که یک بار استاتیک کامپلیانس پرده گوش را در حالت عادی ثبت می کنیم.

سپس از بیمار میخواهیم بینی خود را بگیرد و آب دهان خود را قورت دهد سپس کامپلیانس پرده ثبت می شود. سپس از بیمار میخواهیم که بینی خود را بگیرد و پشت پرده گوش خود باد بیندازد و فشار مثبت اعمال کند سپس مجددا کامپلیانس پرده گوش ثبت می شود. هر گونه تغییرات در استاتیک کامپلیانس پرده گوش معنادار است و میتواند نشانه ی وجود یک مشکل باشد. تست تمپانومتری یکی دیگر از تست های تکمیل کننده آزمایش شیپور استاش است.

 

آزمایش ETFT در شیپور استاش

تومور شیپور استاش

شیپور استاش به خودی خود دچار سرطان یا وجود تومور نمی شود اما کارسینوم های اولیه نورواندوکرین سینوسی و گوش میانی یکی از سرطان های نادر سر و گردن هستند. به خاطر نادر بودن این تومورها رفتارهای آن و نحوه ی مدیریت هنوز به خوبی شناخته نشده است.

تاثیر جراحی انحراف بینی بر روی عملکرد شیپور اُستاش

مطالعات بر روی تاثیر جراحی انحراف بینی بر روی عملکرد شیپور استاش کم است اما می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

درمان خانگی رفع گرفتگی شیپور استاش

گرفتگی و یا عدم کارکرد درست شیپور اُستاش موجب کیپی و احساس پری در گوش می شود. درمان های مختلفی برای بهبود عملکرد شیپور اُستاش وجود دارد. درمان های خانگی برای بهبود عملکرد شیپور استاش شامل شسشتوی مجرای بینی با سرم شستشو و انجام مانور والساوا است. البته که درمان های خانگی برای بهبود عملکرد شیپور اوستاش زیاد است اما موثرترین درمان ها در بالا ذکر شد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *