Search
Close this search box.

علائم گوش درد نوزاد و کودکان | درمان خانگی گوش درد نوزاد

گوش درد نوزاد

گوش درد یکی از شایع ترین علت گریه نوزادان زیر سه ساله است. معمولا علت اصلی گوش درد نوزاد عفونت گوش میانی یا اوتیت مدیا است. اما علل دیگر مثل عفونت گوش خارجی، وجود جسم خارجی، پارگی پرده گوش، ضربه نیز می توانند از علایم گوش درد نوزاد به شمار آیند. گوش درد نوزاد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • عفونت گوش میانی
  • عفونت گوش خارجی
  • ضربه به گوش
  • ورود جسم خارجی به گوش
  • دندان درآوردن
  • سینوزیت

در صورتی که گوش درد نوزاد ناشی از عفونت گوش میانی باشد، پزشک معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها به مدت 7 تا 10 روز باید مصرف شوند. در این مدت، پزشک ممکن است داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا پاراستامول را نیز برای تسکین درد تجویز کند. تمام اقدامات درمانی نیازمند انجام نوار گوش است

تشخیص گوش درد نوزاد

اگر گوش درد نوزاد ناشی از عفونت گوش خارجی باشد، پزشک معمولاً قطره گوش ضد التهاب یا آنتی بیوتیک تجویز می کند. این قطره ها باید طبق دستور پزشک استفاده شوند. در صورتی که گوش درد نوزاد ناشی از دندان درآوردن باشد، معمولاً با گذشت زمان و رشد دندان ها، درد برطرف می شود. در این مدت، می توانید از داروهای مسکن برای تسکین درد استفاده کنید.

درمان خانگی گوش درد نوزاد

در کنار درمان های پزشکی، می توانید از روش های خانگی زیر برای تسکین درد گوش نوزاد استفاده کنید:

  • یک حوله گرم را روی گوش نوزاد قرار دهید
  • به نوزاد شیر بدهید
  • نوزاد را در آغوش بگیرید و به او آرامش دهید.
  • با انگشتان خود به آرامی گوش نوزاد را ماساژ دهید. این کار به کاهش درد و التهاب کمک می کند.
  • می توانید از قطره استامینوفن برای کاهش درد استفاده کنید

در صورتی که علائم زیر را در نوزاد خود مشاهده کردید، بایستی به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالای 38 درجه سانتیگراد
  • بی حالی
  • عدم تغذیه مناسب
  • استفراغ
  • عدم واکنش به صدا
  • خروج مایع از گوش

با مراقبت های مناسب، گوش درد نوزاد معمولاً طی چند روز برطرف می شود.

آیا استفاده از دود سیگار توصیه می شود؟

استفاده از درمان های خانگی یا سنتی برای گوش درد نوزاد اصلا توصیه نمی شود. مواردی چون دود سیگار، سیر، روغن زیتون تنها فقط منجر به حذف علامت شده و باعث درمان نمی شوند. تنها در مواردی استفاده از کمپرس گرم آنهم پیچیده شده در پارچه کتانی و‌ کمی مرطوب بر روی گوش بیمار می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از ویکس به عنوان درمان خانگی

استفاده از ویکس می تواند در کوتاه مدت درد گوش را کم کند اما پیدا کردن دلیل اصلی گوش درد نوزاد، ضرورت دارد.

استفاده از سیر برای درمان گوش درد نوزاد

به هیچ وجه. از درمان های عجیب جهت بهبودی گوش درد خودداری کنید. گوش درد نوزاد نشانه ی مشکلی در گوش است و حتما در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کنید.

مهم ترین علایمی که کودک در مواجهه با عفونت گوش میانی از خود نشان میدهد تب، گریه مکرر، بی تابی، بی خوابی، دست زدن به گوش، سرخی گوش و در موادی تغییر رنگ مدفوع به سبز می تواند از علل وجود عفونت در گوش میانی باشد. درد گوش معمولا بدون هیچگونه درمانی، به صورت خود به خود بهبود پیدا می کند. ولی اگر بهتر نشود یا با علائم جدی دیگری همراه باشد، نیاز است که به دکتر مراجعه شود. از علائم رایج گوش درد در کودکان و نوزادان؛ بی قراری، گریه کردن و کشیدن گوش ها در اثر درد گوش می باشد.

گوش درد نوزاد

عفونت گوش، رایج ترین علت گوش درد نوزاد است. برای بررسی بیشتر و قطعیت علت گوش درد نوزاد انجام آزمایش های تخصصی شنوایی الزامی است. جهت انجام این آزمایش ها با ما تماس بگیرید.

برای حصول اطمینان حتما با برای ارزیابی دقیق و قبل از مصرف سرخود آنتی بیوتیک توسط متخصص شنوایی یا ادیولوژیست گوش کودکمان بررسی و وجود عفونت در آن به یقین تایید گردد و پس از آن شروع آنتی بیوتیک و داروهای موضعی تا پایان بیماری ادامه داده شود. از جمله تست های مهم در تشخیص عفونت گوش میانی می توان به تست تمپانومتری و تست OAE اشاره کرد.

عفونت گوش میانی که شایع ترین علت درد گوش نوزادان است یک عفونت باکتریایی است و برای درمان آن نیاز به معاینه پزشک اطفال و یا متخصص گوش و حلق و بینی و تجویز به موقع دارو است. اگر درمان به موقع صورت نگیرد عواقبی چون مزمن شدن عفونت،پارگی پرده گوش، انتقال عفونت به عصب گوش خواهد داشت.

دست زدن نوزاد به گوش خود

پیشگیری از عفونت گوش در نوزادان

شیر ندادن به صورت خوابیده به کودک (کودک باید حتما یک زاویه ی ۳۰تا ۴۵ درجه ای نسبت به خط افق در هنگام شیر خوردن داشته باشد، چرا که در کودکان شیپور استاش بصورت افقی قرار دارد). کم کردن استفاده از پستونک، خوردن انگشت، خوردن شیشه شیر خالی، می تواند در پیشگیری از عفونت کمک کننده باشد.

آیا گوش درد نوزاد می تواند ناشی از عفونت باشد؟

پاسخ این سوال بله است. گوش درد معمولا به علت عفونت هاي آنی گوش يا بدتر شدن عفونت هاي قدیمی گوش ايجاد می شود و تشخیص آن راحت است.

بعد از تشخیص گوش درد ناشی از عفونت چه کار باید کرد؟

بعد از تشخیص دقیق عفونت برای طی کردن دوره ی درمان باید مادر به صورت دقیق و منظم در خوراندن داروها و آنتی بیوتیک های کودک دقت به خرج دهد. به هیچ عنوان زودتر از موعد و ‌تنها با رفع علایم دارو ‌را ‌سرخود قطع نکند،چرا که در این صورت باعث عود مجدد بیماری میشود. معمولا برای کاهش تب کودک استفاده از قطره پاراکید انتخاب خوبی است.

با عفونت های گوش مکرر نوزادمان چه کار کنیم؟

در صورتی که بیماری مزمن شود یعنی سالانه بالای پنج مرتبه فرزندمان مبتلا به عفونت گوش و گوش درد شود و بیماری عود شونده باشد، ناچارا نیاز است برای اینکه آسیبی به پرده گوش وارد نشود و یا منجر به آسیب های جدی دیگر نشود، بصورت موقتی در پرده گوش لوله ی تهویه یا VT قرار داده شود تا عفونت تخلیه شود و ‌تب و ‌درد و بی تابی کودک قطع شود.

در مواقعی که علت عفونت گوش و ‌گوش درد نوزاد بزرگ بودن لوزه ها باشد بهتر است کمی صبر کرد چرا که با بزرگ شدن جمجه و ‌سر کودک لوزه ها فضای بیشتری پیدا می کنند و دیگر باعث‌ عفونت گوش نمی شوند.

در این زمان فقط کافیست کودک را معرض مواد آلرژی مثل گرده گل، عطر قرار نگیرد. موادی که توسط شیر مادر به کودک می رسد مثل مواد غذایی حساسیت زا مانند فلفل و دیگر موادی که مادر به آنها حساسیت دارد، قرار ندهیم تا از بروز تورم لوزه و به دنباله ی آن عفونت گوش و‌ گوش درد نوزاد جلوگیری کرده باشیم. اما چنانچه بالای پنج مرتبه در سال این اتفاق بیافتد بهتر است علاوه بر جاسازی VT اقدام به جراحی آدنوییدکتومی یا درآوردن لوزه ها کنیم تا کودک دلبندمان آسیب جدی نبیند.

درمان فوری گوش درد نوزاد

درمان گوش درد به علت اصلی آن بستگی دارد. این درمان ممکن است شامل داروها، مسکن های متناسب با سن همچون؛ آسپیرین یا ایبوپروفن برای درد و تب باشد. درمان ممکن است همچنین شامل کیسه آب گرم، استامینوفن و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) یا یک دوره ی کوتاه از داروهای آرام کننده درد باشد. تجویز درمان های فوق براساس نظر پزشک است و از مصرف خودسرانه آن جدا خودداری کنید.

 

درمان خانگی گوش درد نوزاد

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *