Search
Close this search box.

تست سلامت گوش – 5 تست مهم جهت بررسی سیستم شنوایی

تست سلامت گوش

تست سلامت گوش اغلب اصطلاحی است که برای بررسی عملکرد گوش از آن استفاده می شود. گوش انسان از دو بخش تعادل و شنوایی تشکیل شده است. برای بررسی سلامت گوش بایستی هر دو بخش گوش آزمایش شود و از سلامت آن مطمئن شد. به اندازه گیری سلامت گوش ها و میزان شنوایی ادیومتری یا نوار گوش گفته می شود.

تست سلامت گوش

تست های شنوایی میزان توانایی شنیدن را اندازه گیری می کنند. شنوایی طبیعی هنگامی اتفاق می افتد که امواج صوتی وارد گوش شما می شوند و باعث لرزش لاله گوش شما می شوند. این لرزش امواج بیشتری را به گوش منتقل می کند، جایی که سلول های عصبی را برای ارسال اطلاعات صوتی به مغز شما تحریک می کند. این اطلاعات به صداهایی که می شنوید ترجمه می شود و موجب درک اصوات می شود. تست سلامت گوش برای این است که بفهمیم آیا مشکل شنوایی داریم یا خیر.

اگر مشکل شنوایی وجود دارد چقدر جدی است و بایستی چه اقداماتی انجام شود. برای بررسی وضعیت شنوایی گوش معمولا ادیومتری، تمپانومتری انجام می شود. ادیومتری یا نوار گوش جهت بررسی آستانه های شنوایی، میزان افت شنوایی انجام می شود.

چرا باید تست سلامت گوش را انجام دهیم؟

اگر علائم کم شنوایی دارید به آزمایش شنوایی نیاز پیدا می کنید. شایع ترین مشکلات شامل موارد زیر است

  • مشکل در درک آنچه دیگران می گویند، به ویژه در یک محیط پر سر و صدا
  • نیاز به درخواست از مردم برای تکرار صحبت هایشان
  • مشکل در شنیدن صداهای بلند
  • نیاز به افزایش صدای تلویزیون یا پخش کننده موسیقی
  • وزوز گوش

یک شنوایی شناس، در درمان و مدیریت کاهش شنوایی شما نقش موثری دارد. در صورت افت شنوایی محسوس تجویز سمعک انجام می شود. برای افرادی که استخدام می شوند، شنوایی سنجی یکی از بخش های سلامت این افراد است.

انواع تست سلامت گوش

برای اینکه بدانیم شنوایی ما سالم است یا نه نیازمند تست سلامت گوش هستیم. در زیر انواع تست سلامت گوش توضیح داده شده است.

اندازه گیری رفلکس آکوستیک

رفلکس عضله گوش میانی (MEMR) نیز نامیده می شود، این تست وضعیت گوش  را در صداهای بلند بررسی می کند. در شنوایی طبیعی، با شنیدن صداهای بلند یک عضله کوچک درون گوش سفت می شود. به این آزمایش رفلکس صوتی گفته می شود.

آزمایش تون خالص

همان ادیومتری است که با کمک ان آستانه های شنوایی بررسی می شود.

آزمایش تشخیص کلمات

یک سری کلمات نوسط شنوایی شناس گفتته می شود و از شما که داخل اتاق آکوستیک نشسته اید خواسته می شود ان را تکرار نمایید.

تمپانومتری

این آزمایش به متخصص شنوایی شناس کمک می کند که بفهمد آیا عفونت گوش یا سایر مشکلات مانند تجمع مایعات یا موم، یا سوراخ یا پارگی در مجرای گوش وجود دارد یا نه.

آزمایش بررسی شیپور استاش

یکی دیگر از آزمایش های بررسی سلامت سیستم شنوایی، آزمایش شیپور استاش است. در صورتی که فرد احساس کیپی در گوش کند این تست انجام می شود.

بررسی سلامت تعادل

قسمت دیگری از گوش که بایستی از نظر سلامتی بررسی شود، بخش تعادل آن است. این بخش اغلب با اسم تعادل گوش میانی در عموم شهرت دارد. سنگریزه های گوش ممکن است با افزایش جنس شل شده و جابجا شوند که این حالت ممکن است سرگیجه ایجاد کند. بیماری منییر یکی دیگری از بیماری های گوش است که تعادل و شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

مجموعه تست هایی که برای بررسی تعادل انجام می شود شامل تست VNG، ECOG و تست کالریک است. مانور درمانی یکی از مداخلاتی است که برای درمان سرگیجه افراد انجام می شود. کلینیک تخصصی آریاشهر یکی از مراکز جامع شنوایی است که کلیه ی تست های مرتبط با شنوایی و تعادل افراد را انجام می دهد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *