Search
Close this search box.

تست شنوایی سنجی برای استخدامی

تست شنوایی برای استخدامی

تست شنوایی‌ سنجی برای استخدامی در افرادی که می‌خواهند استخدام شوند کاربرد دارد. افرادی که محیط کارشان پرسروصدا است نیز بایستی سالیانه غربالگری شنوایی‌سنجی انجام دهند. ادیومتری جهت بررسی شنوایی انجام می‌شود. در آیین‌نامه کار در محیط پرسروصدا، کارفرمایان را ملزم می‌کند اطمینان حاصل کنند که فعالیت‌های تجاری آن‌ها به شنوایی کارکنان آسیب نمی‌رساند. طبق مقررات در هنگام کار، یک کارفرما باید نظارت بهداشتی (بررسی شنوایی) را برای همه کارکنانی که به‌طور منظم بیش از مقدار 85 دسی‌بل قرار می‌گیرند داشته باشد. اگر به هر دلیلی کارگران در معرض خطر  آسیب شنوایی قرار دارند، کارفرما بایستی قالب محافظ ضد صوت برای آن‌ها فراهم کند.

تست شنوایی سنجی برای استخدامی

یکی از شروط استخدامی در ارگان‌های دولتی عدم داشتن مشکلات مربوط به سیستم شنوایی است. برای شغل‌هایی که سیستم شنوایی مهم است، بررسی سلامت این قسمت از بدن اهمیت پیدا می‌کند. برای استخدامی معمولاً نوار گوش گرفته می‌شود.

نوار گوش شامل وضعیت آستانه‌های شنوایی، تست درک گفتار است. درصورتی‌که افت شنوایی فرد از حد مشخصی بیشتر باشد، کاندید استفاده از سمعک خواهد بود. تست شنوایی استخدامی برای این انجام می‌شود که بسیاری از شغل‌ها سلامت شنوایی حائز اهمیت است. برای پی بردن به این قضیه باید ادیومتری کامل و یا همان نوار گوش روتین انجام شود. درصورتی‌که در این تست افراد تمارض کنند برای صحت ادیومتری، تست ABR در صورت نیاز انجام می‌شود. اما چرا تست شنوایی هنگام استخدامی اهمیت دارد؟

ادعا می‌شود که کاهش توانایی برقراري ارتباط در اثر افت شنوایی می‌تواند منتهی به خشم، اضطراب، کاهش رضایتمندي، پریشانی، خجالت، خستگی، ترس از دست رفتن بیشتر حس شنوایی، عدم امنیت، برانگیختگی، تنهایی، پارانویایی، از دست دادن روابط می‌شود.

هدف از غربالگری شنوایی سالیانه چیست؟

به شما هشدار می‌دهد که چه زمانی ممکن است کارمندان از علائم اولیه آسیب شنوایی رنج ببرند. به شما فرصتی می‌دهد که کاری انجام دهید تا از وخیم‌تر شدن وضعیت جلوگیری کنید. ما می‌توانیم به‌صورت سالیانه تمام کارکنان شمارا غربالگری کرده و ازنظر شنوایی به شما راهکارهای عملی ارائه دهیم. پس از بررسی شنوایی کارمندان، آستانه‌های شنوایی به‌صورت نوار گوش به او داده می‌شود.

مرکز انجام تست شنوایی سنجی برای استخدامی

کلینیک شنوایی‌سنجی آریاشهر یکی از مراکز شنوایی‌سنجی در غرب تهران است. کلیه‌ی تست‌های شنوایی در این مراکز قابلیت انجام دارد.

نوار گوش برای استخدامی چگونه انجام می شود؟

هنگام انجام تست شنوایی فرد باید داخل اتاقک آکوستیک شنوایی بنشیند. ادیولوژیست هدفون را روی گوش‌های فرد می‌گذارد و سپس در اتاقک را می‌بندد. با کمک ادیومتری صداهایی مانند بوق به گوش فرد می‌فرستد و از وی می‌خواهد هنگام شنیدن صدا، دکمه موردنظر را فشار دهد. پس از پایان ادیومتری، شنوایی‌سنج چند کلمه بیان می‌کند و از فرد می‌خواهد آن را تکرار کند. به این تست، تست درک گفتار گفته می‌شود. بخش دوم نوار گوش، تمپانومتری است. در این آزمایش فشار گوش اندازه‌گیری می‌شود. همچنین با کمک این تست عملکرد شیپور استاش نیز بررسی می‌شود.

میزان شنوایی برای استخدامی

میزان شنوایی برای استخدامی در هر صنف و شغلی متفاوت است. معمولاً افرادی که دارای افت شنوایی هستند معاینات آن‌ها بعد از تجویز سمعک انجام می‌شود. در صورتی که شغل خاصی مدنظر دارید در پایین از ما سؤال کنید تا به شما پاسخ دهیم.

چگونه هنگام مصاحبه استخدامی از کم شنوایی خود صحبت کنیم؟

برخورد با کم شنوایی در محیط کار و به خصوص در جریان مصاحبه استخدامی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما با داشتن رویکرد مناسب و آمادگی کامل، می‌توانید این شرایط را به نفع خود تبدیل کنید. در ادامه، نکاتی کلیدی را بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل از کم شنوایی خود در مصاحبه‌های شغلی صحبت نمایید.

زمان مناسب برای صحبت کردن درباره کم شنوایی

پیش از مصاحبه

اگر کم شنوایی شما نیاز به تجهیزات ویژه مانند سمعک در جلسه مصاحبه دارد، پیش از شروع مصاحبه به فرد مصاحبه کننده اطلاع دهید. این کار به سازماندهی بهتر جلسه و اطمینان حاصل کردن از درک متقابل کمک می‌کند.

حین مصاحبه

اگر کم شنوایی شما تاثیری در عملکردتان ندارد یا نیازی به سمعک نیست، می توانید در حین مصاحبه این موضوع را مطرح نکنید. تصمیم‌گیری در این باره بستگی به خودتان دارد.

نحوه بیان کم شنوایی هنگام استخدامی

مثبت بمانید

هنگام بحث در مورد کم شنوایی خود، رویکرد مثبتی داشته باشید. تاکید کنید که چگونه با استفاده از سمعک و استراتژی‌های ارتباطی توانسته‌اید چالش‌ کم شنوایی را پشت سر بگذارید.

مثال‌های عینی ارائه دهید

با ارائه مثال‌هایی از گذشته که نشان می‌دهد چگونه عملکرد موفقی داشته‌اید، به مصاحبه گر اطمینان دهید که کم شنوایی مانعی برای انجام وظایف شغلی شما نیست.

توانایی‌های خود را نشان دهید

برجسته‌سازی مهارت‌ها و توانایی‌هایی که به لطف یا همراه با وضعیت شنوایی خود به دست آورده‌اید؛ مانند تمرکز بالا در محیط‌های شلوغ، می‌تواند یک نقطه قوت باشد.

مواردی که باید در نظر داشته باشید

قوانین و حقوق

اطلاع از حقوق و قوانین مربوط به افراد با معلولیت می‌تواند به شما کمک کند تا با اطمینان بیشتری درباره نیازهای خود صحبت کنید.

فرهنگ سازمانی

تحقیق درباره فرهنگ سازمانی و سیاست‌های شرکت می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای چگونگی مطرح کردن وضعیت شنوایی‌تان کمک کند.

استفاده از تکنولوژی

معرفی ابزار و تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌کنید نه تنها نشان‌دهنده خودمختاری شماست، بلکه به مصاحبه گر نیز نشان می‌دهد که شما برای ارتباط موثر تلاش می‌کنید.

جمع‌بندی

صحبت کردن درباره کم شنوایی در مصاحبه استخدامی می‌تواند به عنوان فرصتی برای نشان دادن توانایی‌ها و سازگاری شما با شرایط مختلف مطرح شود. با برنامه‌ریزی دقیق و داشتن دیدگاه مثبت، می‌توانید تصویری حرفه‌ای از خود ارائه دهید که نشان دهنده توانمندی‌ها و انعطاف‌پذیری شماست.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

21 پاسخ

  1. سلام ببخشید محدودیت ایجاد کنند یعنی چی ؟
    خوب فردی یه یک گوشش ناشنوا و گوش دیگر سالم است در زندگی روزمره مشکل ندارد
    ایا بنظر شما مشروط بکار خواهیم شد .

  2. سلام، برای استخدام در وزارت بهداشت رشته مامایی افت شنوایی خفیف مشکل درست می کند؟

  3. سلام روزتون بخیر
    اگرشخصی گوش چپش شنوایی نداشته باشه و گوش راست کاملا سالم باشه در استخدام آموزش و پرورش رد میشه؟

    1. باسلام بعید به نظر میرسه مشکلی برای استخدامی داشته باشه.
      از طرفی این افراد می توانند از سهمیه معلولین برای استخدامی استفاده کنند.

    2. سلام شما معاینات پزشکی اموزش و پرورش رفتید یا خیر
      برای گوشتون مشکل پیش نیامد ؟
      میشه ایمیلتون برام بفرستید کارتون دارم

    1. باسلام کاهش شنوایی تا جاییکه اختلال در ارتباط شما ایجاد نکند، برای استخدامی مشکلی ایجاد نمی کند.

      1. زمانی که تست شنوایی سنجی میفرستن صدای بوق ها تا یه حدی میشنوم بقیشو نمیشنوم… ینی احتمالا گیر میدن رد میکنن؟

        1. براساس این تعیین میشه که آیا شما با این افت شنوایی می توانید در کلاس ارتباط برقرار کنید یا نه. اگر مشکلی در زندگی روزانه خود نداشته باشید در استخدامی نیز مشکلی نخواهید داشت.

    1. اگر با وجود سمعک از نظر ارتباطی مشکلی نداشته باشید، به هیچ وجه.
      پیشنهاد می شود در استخدامی آموزش و پرورش بخش کودکان استثنایی شرکت کنید تا راحتتر قبول شوید.

  4. سلام ۳۲ سالمه تست شنوایی من ۴۵ شده برای وزارت نیرو سازمان اب میخوام استخدام بشم ایا استخدامی من کنسل میشه؟ بخاطر این مورد ممکنه قبولم نکنن؟ خواهشا سریع پاسخ بدید خیلی ممنونم

    1. سلام
      من گوش راستم کاملا سالم و گوش دیگرم ۳۰ درصد شنوایی دارد
      ایا در معاینات اموزش و پرورش رد میشوم یا خیر؟

      1. سلام درصورتی که گوش راست ناشنوا و گوش چپ سالم باشد در استخدام وزارت بهداشت بهورزی مشکل ایجاد میشود؟

      2. با سلام
        من گوش چپم کاملا شنوا و گوش راستم فقط ۳۰ درصد شنوایی دارد ایا در اموزش و پرورش رد میشوم یا بلامانع یا مشروط به استفاده از سمعک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *