Search
Close this search box.

تقویت شنوایی گوش با انواع ویتامین ها – 5 ماده تقویت کننده شنوایی

میوه برای تقویت شنوایی

چه ویتامین هایی برای تقویت شنوایی گوش وجود دارند؟ در این مقاله مفصل در مورد تاثیر ویتامین ها و داروها در تقویت شنوایی گوش بحث می کنیم. همچنین راهکارهایی جهت تقویت سیستم شنوایی را بیان می کنیم.

پس از این همه پیشرفت های علم، ممکن است عجیب باشد که هیچ قرص جادویی برای اصلاح کم شنوایی وجود ندارد. بیماران یا می توانند با علائم دست و پنجه نرم کنند یا سمعک بخرند تا کم شنوایی را اصلاح کنند. برای بسیاری از مردم، گزینه ی سمعک می تواند ناخوشایند باشد. بنابراین چرا سمعک رایج ترین روش درمانی است؟ آیا راه دیگری برای بازگرداندن شنوایی که به دستگاه متکی نیست وجود ندارد؟

میوه برای تقویت شنوایی

 

تقویت قوای سیستم شنوایی

تقویت قوای شنوایی گوش نیازمند رعایت یک سری نکات و اصول است که در زیر به آن اشاره می کنیم.

چه میوه هایی برای تقویت شنوایی گوش مناسب است

میوه ها و سبزیجاتی که دارای پتاسیم هستند برای شنوایی گوش مفید هستند. سیب زمینی، اسفناج، لوبیا، گوجه فرنگی، کشمش، زردآلو، موز، خربزه، پرتقال، ماست و شیر کم چرب دارای مقادیر فراوانی پتاسیم هستند. مقدار مصرف مجاز پتاسیم در روز 3500 میلی گرم است. مقدار مصرف روزانه منیزیم 400 میلی گرم است که در سیب زمینی، اسفناج، موز، گوجه فرنگی به وفور وجود دارد.

تاثیر ویتامین ها در تقویت شنوایی

محققان به تازگی کشف کرده اند که برای مقابله با کم شنوایی ناشی از سر و صدا و افزایش سن باید به بعضی ویتامین ها توجه ویژه ای کرد. اگر کاهش شنوایی شما مربوط به قرار گرفتن در معرض صدای زیاد است، ویتامین های A ،C و E را در کنار منیزیم مصرف کنید.

اگر کاهش شنوایی شما فقط ناشی از افزایش سن است، اسید فولیک ممکن است به تیز نگه داشتن گوش های شما کمک کند. برای کاهش کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا، ویتامین A ،C و E همراه با منیزیم ممکن است راه حل خوبی باشد.

کاهش شنوایی ناشی از صدا می تواند تنها در یک حادثه یا در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدای بلند رخ دهد. در هر صورت، کاهش شنوایی یک مشکل گسترده است، حدود 30 میلیون آمریکایی به طور مرتب در معرض سطوح خطرناک سر و صدا هستند.

پتاسیم به بدن ما کمک می کند تا کارهای زیادی انجام دهد، از جمله کمک به تنظیم مایعات در خون و بافت های ما. محققان دریافتند مایع گوش داخلی ما به پتاسیم به عنوان بخشی از فرایند مهم تبدیل صدا به تکانه های عصبی که به مغز ارسال می شود، نیاز دارد.

تقویت شنوایی با پتاسیم

سطح پتاسیم در گوش داخلی ما با افزایش سن کاهش می یابد، که می تواند منجر به کاهش شنوایی ناشی از پیرگوشی شود. بنابراین، مهم است که از غذاهای غنی از پتاسیم استفاده کنید تا به حفظ سلامت و تعادل پتاسیم در گوش داخلی کمک کنید. اگر می خواهید میزان ویتامین C و E خود را افزایش دهید، باید مرکبات، کره بادام زمینی، بادام و روغن آفتابگردان مصرف کنید.

تاثیر روی یا زینک بر تقویت شنوایی گوش

از دیگر مواد مغذی برای تقویت شنوایی گوش زینک است. این  ریزمغذی به دلیل تقویت کننده سیستم ایمنی و توانایی آن در مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است. روی به فعال سازی و تولید سلول های T (لنفوسیت های T) کمک می کند. سلول های T، سلول های مدافع بدن ما که به طور خاص برای تشخیص و از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و سایر مهاجمان طراحی شده اند.

در حالی که مطالعات نتایج متفاوتی را در مورد اینکه آیا این ماده معدنی در واقع از عفونت گوش جلوگیری می کند نشان داده اند، ایده بدی نیست که از غذاهای غنی از این ماده معدنی ضد التهابی برای سلامت شنوایی خود استفاده کنید. یکی از مسائل مربوط به شنوایی که نشان داده شده است روی به آن کمک می کند، کاهش ناگهانی شنوایی است. تحقیقات نشان می دهد مکمل روی می تواند به بهبود شنوایی در افرادی که دچار ناشنوایی حسی عصبی ناگهانی (SSNHL) می شوند، کمک کند.

تقویت شنوایی با روی

تاثیر امگا سه  و ویتامین D بر شنوایی

در یک مطالعه، شرکت کنندگانی که دو وعده غذایی غنی از امگا 3 مصرف کردند، به طور قابل توجهی کمتر دچار کاهش شنوایی ناشی از افزایش شن می شدند. اعتقاد بر این است که اسیدهای چرب امگا 3 به حفظ جریان خون در گوش کمک می کند. احتمالاً می دانید که ماهی سرشار از امگا 3 است. سایر غذاهای دارای اسیدهای چرب امگا 3 شامل دانه کتان، سویا و گردو است. ویتامین D باعث می شود خطر کم شنوایی و پیرگوشی تا چهل درصد شود.

تقویت شنوایی

ورزش برای تقویت شنوایی گوش

در زیر چند فعالیت فیزیکی و مغزی جهت تقویت سیستم شنوایی پیشنهاد دادیم.

حل پازل برای تقویت شنوایی

مغز نقش مهمی در پردازش اطلاعات صوتی گوش ما دارد که نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. تحقیقات نشان داده است که بین کم شنوایی و شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی ارتباط وجود دارد. این می تواند نتیجه آتروفی مغز باشد، زمانی که سلول ها و اتصالات مغز کوچک می شوند یا آسیب می بینند. مانند ماهیچه ها، مغز شما نیاز به یک تمرین خوب دارد تا قوی بماند و پمپاژ را ادامه دهد. حل انواع معماها مانند جدول کلمات، جستجوی کلمات و سودوکو در طول روز یا هفته تمرینات سرگرم کننده ای برای روان کردن مغز و جلوگیری از آتروفی مغز است.

تاثیر فعالیت یوگا برای تقویت شنوایی

یوگا به دلیل تاثیر گسترده بر سلامتی به طور گسترده ای انجام می شود. خوشبختانه تمرینات یوگا وجود دارد که به شنوایی شما نیز کمک می کند! هدف اصلی این تمرینات افزایش گردش خون در گوش و مغز است، زیرا افزایش گردش خون به بهبود عملکرد اعصاب و حذف مواد زائد و سموم کمک می کند.

یوگا برای تقویت شنوایی

فعالیت و تحرک روزانه

ورزش روزانه با پیاده روی یا کار، انجام یوگا، یا حتی باغبانی یا انجام کارهای خانه برای تقویت پمپاژ و گردش خون بسیار عالی است.

تقویت شنوایی گوش با کمک طب سنتی

در این مقاله سعی شده تمام راه کارهای تقویت شنوایی گوش گفته شود. طب سنتی کمک خاصی نمی تواند بکند.

کمبود کدام ویتامین باعث وزوز گوش می شود؟

وزوز گوش یک مشکل شایع است که گوش داخلی را درگیر می کند. در حالی که بسیاری از مردم آن را به عنوان زنگ زدن گوش توصیف می کنند، برای برخی ممکن است مانند صدای خش خش بلند، صدای باد، جیغ کشیدن یا همهمه به نظر برسد.

این علائم می توانند در زمان استرس یا خستگی تشدید شوند و منجر به ناامیدی، تحریک پذیری و افسردگی شوند. وزوز گوش همچنین ممکن است باعث بی خوابی شود. وزوز گوش با کمبود ویتامین B12 و ویتامین D ارتباط دارد.

ویتامین B12 به ایجاد میلین کمک می کند، که یک پوشش عایق و محافظ است که اعصاب را احاطه کرده است. کمبود ویتامین B12 می تواند عملکرد اعصاب گوش را تحریک کرده و مختل کند. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به وزوز گوش پس از درمان مکمل ویتامین B12 بهبود علائم را تجربه کردند.

ویتامین B12 را می توان در غذاهایی مانند گوشت، ماهی و محصولات لبنی یافت. همچنین می توان به صورت قرص مصرف کرد. ویتامین ب 12 اغلب در ترکیب با سایر ویتامین های گروه B مصرف می شود.

کمبود ویتامین D می تواند سلامت استخوان ها از جمله استخوان های گوش داخلی را ضعیف کند. ویتامین D در لبنیات، غلات غنی شده و قارچ یافت می شود و عمدتاً در معرض نور خورشید در پوست سنتز می شود. پس برای تقویت شنوایی گوش حتما ویتامین دی با دوز مناسب مصرف کنید.

تقویت شنوایی با اسید فولیک

آیا قطره یا قرصی برای تقویت عصب شنوایی گوش وجود دارد؟

متاسفانه تا به امروز دارو یا قطره ای برای تقویت شنوایی گوش کشف نشده است. امید است در آینده ی نزدیک دارویی برای بازیابی شنوایی گوش کشف شود.

قرص تقویت شنوایی گوش

متاسفانه تا زمان نوشتن این مقاله هنوز دارویی برای تقویت شنوایی گوش کشف نشده است. اما با رعایت نکات بالا تا حدود بسیار زیادی می توان از افت شنوایی پیشگیری کرد یا پیشرفت آن را کند کرد. برای تقویت شنوایی نیاز به قرص و قطره نیست، کافیست مصرف سیگار را متوقف کنید و صدای تلویزیون را کم کنید.

تقویت شنوایی گوش در کودکان

راهکارهایی که در بالا اشاره شد برای تقویت شنوایی در کودکان نیز کاربرد دارد.

تقویت شنوایی گوش با کمک داروهای گیاهی امکان پذیر است؟

خیر. داروهای گیاهی هیچ گونه کاربردی در تقویت عصب شنوایی ندارند.

چند راهکار برای تقویت شنوایی گوش

راهکارهایی مانند انجام ورزش یوگا، فعالیت های ذهنی مانند حل جدول، سبک زندگی سالم می تواند پیرگوشی را به تاخیر بیندازد.

برای تقویت شنوایی گوش چی بخوریم؟

مصرف سبزیجات و ویتامین ها و مواد غذایی که در بالا اشاره شد تا حدود بسیار زیادی برای تقویت شنوایی گوش ثمربخش است.

تقویت شنوایی با امگا 3

برای تقویت شنوایی گوش چه باید کرد؟

ورزش، مصرف ویتامین هایی مانند C و E، ویتامین B12، مواد معدنی مانند زینک و سیگار نکشیدن می تواند کمک کننده باشد

چه دارویی برای تقویت شنوایی گوش خوب است؟

متأسفانه، هیچ داروی استانداردی برای درمان کم شنوایی ناشی از افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند در دسترس نیست. اما یک روز ممکن است وجود داشته باشد. محققان از سراسر جهان در جستجوی راه هایی برای درمان کم شنوایی به آسانی خوردن بک قرص هستند. یکی از آخرین تلاش ها، آزمایش بالینی مداوم یک داروی تزریقی جدید با نام FX-322 است تا ببینیم آیا این دارو می تواند سلول های مویی جدید را دوباره جایگزین سلول های آسیب دیده کند یا خیر. این مطالعه، در حال حاضر در مرحله 2 است، به این معنی که ایمنی دارو و دوز مناسب هنوز در حال انجام آزمایش و بررسی است.

برای درمان کاهش ناگهانی شنوایی چه باید کرد؟

برای درمان کاهش ناگهانی شنوایی بایستی از کورتون یا استروئید ها کمک گرفت. تزریق کورتون بایستی به صورت مستقیم به داخل گوش باشد و این راهکار در 72 ساعت ابتدایی باعث برگرشتن حداکثری شنوایی گوش می شود. البته که بعد از گذشت 72 ساعت هم موثر خواهد بود اما به مقدار کمتر.

مواظب نوع تغذیه‌تان باشید تا دچار مشکلات شنوایی و وزوز نشوید

دانشمندان بین کم شنوایی، وزوز (تینیتوس) و تغذیه ارتباطی پیدا کرده‌اند. به تازگی، در تحقیق گران سنگی، که روی سی و پنج هزار نفر انجام شده است، و در مجله‌ی معروف آمریکایی Ear & Hearing چاپ شده است، محققان انگلیسس و آمریکایی نشان داده‌اند ببن وزوز (تینیتوس) و نحوه‌ی تغذیه ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

در کسانی که همیشه سطح بالای از ویتامین B12 دریافت می‌کردند و غذاهای رژیمی را رعایت می‌کردند و همیشه پروتئین بالا دریافت می‌کردند، وزوز کمتر بوده است. رژیم غذایی این افراد مملو از لبنیات، ماهی، گوشت، مرغ و میوه بوده است‌.

در کسانی که رژیم غذایی‌شان چرب و چیلی بوده، مملو از نشاسته و تخم مرغ بوده، کمتر میوه می‌خوردند، وزوز زیاد بوده است. در کسانی که رژیم غذایی‌شان مملو از لبنیات، ماهی، گوشت قرمز، جگر، میوه، سطح بالای از ویتامین D، میوه و سبزیجات بوده است، مشکلات شنوایی کمتر داشته‌اند.

در کسانی که رژیم غذایی چرب و چیلی داشته‌اند، مشکلات شنوایی نیز بیشتر بوده است. نتیجه اینکه رژیم غذایی مملو از ویتامین B12، ویتامین D، لبنیات، ماهی، سبزیجات، میوه، جگر و پروتئین داشته باشید تا دچار وزوز نشوید و کم شنوا نشوید. اگر رژیم غذایی چرب دارید، میوه و سبزیجات کم می‌خورید، بدانید که علاوه بر مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات شنوایی و وزوز نیز خواهید داشت.

5 ماده تقویت کننده شنوایی

انجام غربالگری های سالیانه و ثابت

یکی از مواردی که اغلب مراجعین ما فراموش می کنند انجام دهند، چک آپ و بررسی سالیانه سیستم شنوایی است. چک آپ سالیانه سیستم شنوایی باعث می شود ما از وجود مشکل در گوش خود باخبر شویم و جهت رفع آن اقدام فوری کنیم. چک آپ سیستم شنوایی با کمک نوار گوش انجام می شود و این پروسه تنها یک ربع طول می کشد. جهت انجام چک آپ گوش خود و راهنمایی بیشتر در این باره با ما تماس بگیرید.

برای جلوگیری از کاهش شنوایی چی بخوریم؟

امگا3

به عقیده‌ متخصصان تغذیه، موادغذایی حاوی امگا3 مانند روغن کلزا، آجیل‌ها، ماهی‌های چرب و… در جهت افزایش سلامت گوش‌ها در الویت قرار دارند. زیرا این مواد به عملکرد خوب مغز کمک می‌کنند و در نتیجه برای تمییز اطلاعات شنوایی نیز مفیدند.

منیزیم

غذاهای دریایی، غلات کامل، کاکائو و سبزیجات سبز جزو منابع غذایی منیزیم هستند که آنتی‌ اکسیدانی قوی برای مقابله با پیری سلول‌های بدن محسوب می‌شود.

اسید آلفالینوئیک و ویتامین E

این مواد مغذی در سیب‌زمینی، گوشت گاو، دل و قلوه وجود دارند و قادر هستند آسیب‌های وارده به گوش و خطر کاهش شنوایی را به میزان زیادی کاهش دهند.

ویتامین 9 B

نتایج یک پژوهش در هلند نشان می‌دهد این ویتامین باعث بهبود انتقال سیگنال‌های شنوایی به مغز می‌شود. ویتامین‌ 9 B در اسفناج، زیتون، کاهو و تخم‌مرغ به‌وفور وجود دارد.

کرستین

کرستین، آنتی‌اکسیدانی قوی است و باعث بهبود گردش‌ خون در مویرگ‌های موضعی، بخصوص در گوش داخلی می‌شود. پیاز، مرکبات، سیب با پوست، چای سبز یا سیاه سرشار از این آنتی‌اکسیدان هستند.

ویتامین‌D

ویتامین D باعث جذب بهتر کلسیم و تقویت غضروف‌ها می‌شود و برای سلامت گوش‌ها نیز مفید است. ماهی ساردین، ماهی تن، ماهی خال‌مخالی، تخم‌مرغ و قارچ جزو منابع غذایی سرشار از ویتامین‌D محسوب می‌شوند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

5 پاسخ

  1. سلام حسین آقا وزوز گوش شما صبحها یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک قاشق عسل طبیعی مخلوط کرده قبل از ناشتا میل به فرمایید در عرض یک هفته وزوز گوش شما بر طرف خواهد شد من هم وزوز گوش داشتم با این روش وزوز گوشم بر طرف شد موفق باشید هموطن

  2. بله من 49ساامه و دچاروزوز شده ام خیلی الکی الکی حالا زندگیم. مختل شده به همین راحتی یعنی گوش هم مانند دست وپا واعضای دیگه مهمه یادتون باشه من البته گیتارکارمیکنم شایدم علت اون موسیقی وصدای بلنده وشایدم کمبودویتامین حالا بهرحال اگه داروی وزوز گوش کشف شد من اولین مصرف کننده خواهم بود البته کسی ازکم شنوایی وایناا نمرده امابهتره که سلامتی همه چیز باشه خخخخ باتشکر hoseynhashemattar@gmail.com

  3. بله من 49ساامه و دچاروزوز شده ام خیلی الکی الکی حالا زندگیم. مختل شده به همین راحتی یعنی گوش هم مانند دست وپا واعضای دیگه مهمه یادتون باشه من البته گیتارکارمیکنم شایدم علت اون موسیقی وصدای بلنده وشایدم کمبودویتامین حالا بهرحال اگه داروی وزوز گوش کشف شد من اولین مصرف کننده خواهم بود باتشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *