Search
Close this search box.

تجویز سمعک در کودکان – 10 نکته مهم در تجویز سمعک برای کودکان

تجویز سمعک در کودکان

تجویز سمعک در کودکان یکی از حیطه های بسیار مهم و حیاتی یک متخصص شنوایی سنجی و سمعک است. تجویز به موقع سمعک و همچنین انتخاب نوع سمعک در کودکان تاثیر بسیار زیادی در رشد مهارت های گفتاری کودک کم شنوا دارد.

تجویز سمعک در کودکان در کلینیک تخصصی

مرکز شنوایی سنجی و سمعک صادقیه، خدمات جامع تجویز سمعک در کودکان کم شنوا ارائه می دهد. شنوایی شناسان ما تجربه وسیعی در آزمایش و تنظیم و تجویز سمعک در کودکان در تمام سنین و سطوح رشد دارند. برنامه کاشت حلزون اطفال در ایران یکی از بزرگترین و با تجربه ترین برنامه ها در جهان است. ما تلاش می کنیم اطلاعات و حمایت مداوم مورد نیاز برای تصمیم گیری در مورد گزینه های درمانی را به کودکان و خانواده های آنها ارائه دهیم. شنوایی شناسان و متخصصان مغز و اعصاب ما مسائل منحصر به فرد مربوط به درمان کودکان کم شنوا را تشخیص داده و به ارائه مراقبت عالی برای بیمار اختصاص می دهند.

تجویز سمعک در کودکان

علائم کم شنوایی نوزادان و کودکان

اگر شرایطی وجود دارد که کودک شما به صدا  پاسخ مناسب نمی دهد، ممکن است نشانه از کم شنوایی باشد. مهمترین علامت کاهش شنوایی در کودکان عدم رشد یا تاخیر در زبان گفتاری و تکلم است. اگر کودکان دچار کم شنوایی شدید یا عمیق باشند، معمولاً واضح است که آنها به صدا پاسخ نمی دهند. اما گاهی اوقات تشخیص اشکال خفیف کم شنوایی، از جمله کاهش شنوایی تنها در یک گوش، مشکل است. حتی یک کم شنوایی خفیف می تواند بر توانایی یادگیری کودک تأثیر بسزایی داشته و بر رشد زبان و گفتار او تأثیر بگذارد. کودکانی که کم شنوایی خفیف دارند ممکن است در مدرسه دچار مشکل شوند و در کلاس درس دچار مشکلات توجه، رفتاری یا اجتماعی شوند.

تجویز سمعک در کودکان

علائمی که نشان از کم شنوایی کودک دارد

والدین کودک باید نسبت به یک سری از ضعف کودک خود حساس باشند. از جمله موارد زیر

  • توانایی های شنیداری
  • تاخیر در گفتار یا عدم رشد آن
  • عدم توجه و مشکلات رفتاری در کودک
  • عملکرد ضعیف در مدرسه
  • ناتوانایی در صحبت کردن با کسی که ماسک دارد
  • عدم واکنش به اسم خود
  • استفاده از کلماتی مانند “چی”، “چی گفتی” به صورت مکرر
  • نزدیک شدن بیش از حد به فردی که با او صحبت می کند
  • ناتوانی در درک کلمات در محیط شلوغ
  • بلند کردن بیش از حد صدای تلویزیون
  • ناتوانی در درک گفتار کسی که پشت تلفن با وی حرف می زند
  • نسبت به صداهای بلند هراسی ندارد
  • نمی تواند منشاء تولبد صدا را پیدا کند.

اگر کودک شما یکی از مشکلات بالا را دارد با ما تماس بگیرید و جهت بررسی وضعیت شنوایی کودک خود به کلینیک ما مراجعه کنید.

نحوه تجویز سمعک در کودکان

مراجعه به مراکز معتبر یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب سمعک برای کودکان است. گفتار کودکان کم شنوا براساس نحوه تجویز سمعک و کیفیت آن شکل می گیرد. در نتیجه والدین محترم در انتخاب کلینیک معتبر جهت تهیه سمعک دقت کنند.

تجویز سمعک در کودکان

بهترین سمعک مناسب کودکان

بهترین سمعک مناسب کودکان تا رسیدن به سن بلوغ سمعک پشت گوشی است. کودکان چون دائما در حال رشد هستند، کانال گوش دچار تغییرات مداوم می شود و بنابراین سمعک داخل گوشی مناسب آنها نیست. جهان سمعک همیشه سعی کرده است بهترین سمعک مناسب کودکان را در اخیتار آنها بگذارد تا روند رشد گفتاری دچار اختلال نشود.

تجویز سمعک در کودکان در کلینیک جهان سمعک مطابق با استاندارد های روز دنیا است.

سمعک کودکان

تجویز سمعک در کودکان

خرید سمعک و تجویز سمعک در کودکان نیازمند رعایت یک سری پروتکل درمانی است. در ابتدا جهت مشخص کردن میزان افت شنوایی کودک تست ABR یا تست ASSR انجام می شود. با توجه به میزان افت شنوایی کودک، سمعک دارای قدرت مناسب انتخاب می شود. در مرحله ی بعد قالب گیری انجام می شود. ویزیت های دوره ای و در کنار آن تنظیم های منظم یکی دیگر از اقدامات درمانی تجویز سمعک است.

سمعک مناسب کودکان

از کجا بفهمم سمعک کودکم خوب است؟

  • قالب سمعک خوب باشد و سوت نزند.
  • از فاصله سه تا پنج متری متوجه حرف ها شود.
  • صداهای بلند موجب آزار و اذیت کودک نشود.
  • از فاصله ی سه متری صداهای گفتاری (آ، ای، او، س، ش، م) با سطح شدت متوسط بشنود.

پیشرفت گفتاری و زبانی کودک وابستگی زیادی به نوع تنظیمات سمعک او و کیفیت قالب دارد.

کم شنوایی در کودکان باعث استرس و افزایش سطح کورتیزول بدن آنان می‌شود

به تازگی در تحقیقی که روی کودکان شش تا دوازده سال کم شنوا انجام شده است، این مساله ثابت شده است که سطح کورتیزول بدن آنان در مقایسه با کودکان شنوای همسن بیشتر است. هورمون کورتیزول با عنوان هورمون استرس معروف است و در کسانی که سطح استرس بالایی دارند، زیاد است. این هورمون اثرات نابجایی بر کل بدن دارد.

این تحقیق بر روی کودکانی انجام شده است که میزان کم شنوایی آنان در حد ملایم تا متوسط بوده است. یعنی کمترین میزان کم شنوایی که در جامعه معمولا در موارد زیادی، برای این دسته از کودکان هیچ اقدامی از سوی والدین برای درمان کم شنوایی و یا جبران آن صورت نمی‌گیرد. به طبع، پیش بینی می‌شود با میزان کم شنوایی بیشتر، این قضیه بیشتر نمود داشته باشد. کم شنوایی باعث صرف انرژی زیاد از مغز برای تلاش در راستای شنیدن صورت گیرد و در نتیجه بدن تحت فشار و استرس نابجایی قرار می‌گیرد و کودک به جای اینکه مغزش را صرف یادگیری و آموختن کند، صرف شنیدن می‌کند، تازه آنهم با استرس و فشار زیاد. همچنین این تحقیق نشان داده است که سطح این هورمون با افزایش سن کودک کم شنوا زیاد می‌شود.

تجویز سمعک در کودکان

 

علت اینکه کودکی با تجویز سمعک از نظر گفتاری پیشرفت نمی کند چیست؟

  • ممکن است نوار گوش یا ادیومتری کودک اشتباه باشد
  • مشکلات رفتاری کودک ممکن است مانع پیشرفت گفتاری وی باشد و بایستی بررسی شود
  • صدای سمعک توسط ادیولوژیست بررسی شود. ممکن است صدای آن ضعیف باشد یا مناسب کودک نباشد
  • ظاهر و قالب سمعک توسط متخصص شنوایی شناسی بررسی شود
  • وضعیت گوش از نظر عفونت و جرم گوش بررسی شود
  • بعد از تجویز سمعک در کودکان بایستی تربیت شنیداری انجام شود
  • شاید سمعک مورد استفاده کیفیت و کارایی لازم را ندارد و نیاز به تنظیم مجدد باشد
  • ممکن است سمعک کارایی لاز برای کودک نداشته باشد و بایستی کاشت حلزون شود

نظر متخصص شنوایی در ارتباط با تجویز سمعک در کودکان

البته جای خوشحالی است که  اثرات سایکولوژیک تجویز سمعک در کودکان کمتر است. به ویژه اگر استفاده از سمعک از سنین خیلی پایین شروع شود، کودک عادت بیشتری به استفاده از سمعک پیدا و به راحتی آن را در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می دهد. اما اگر دیده شدن سمعک منجر به ایجاد بازتاب های منفی از سوی مشاهده گر گردد،

این بازتاب ها خیلی سریع توسط کاربر سمعک ادراک گردیده و باعث کاهش پایبندی کودک به استفاده از سمعک می شود. محققین به این نکته تاکید می کنند که چون استفاده از سمعک حتی از دوران کودکی باعث می شود که در سنین بعدی کودک مبتلا به آسیب شنوایی مدام خودش را با همسالان شنوا مقایسه نموده و این تفاوت را به خوبی درک می کند، شایسته ی این ست که صادقانه با آن ها صحبت کنیم و این تفاوت را برای آنها شرح دهیم.

تجویز سمعک در کودکان

پاسخ به سوالات والدین هنگام تجویز سمعک در کودکان

اگر کودک سمعک را نگه ندارد چه کار کنیم؟

از موقع تولد، تا حدود سن 2 سالگی حس کنجکاوی کودک شکل می گیرد. همه چیز برای کودک جدید است، محیط اطرافش و اعضای بدنش؛ و حالا سمعک. کودک می خواهد سردر بیاورد این چیه روی گوش من؟! سمعک را دست می زند، برمی دارد، آن را به دهانش می برد تا آن را بیشتر کشف کند. پس اگر کودکی این رفتارها را با سمعکش نشان داد خوب و کاملا طبیعی است. شما به این کار کودک به عنوان یک مرحله از رشد نگاه کنید، نگران و برآشفته نشوید.

وقتی کودک سمعکش را برمی دارد، هر چه واکنش شما شدیدتر باشد این کار برایش تبدیل به یک بازی جالب می شود. او سمعک را برمی دارد تا شما عکس العمل نشان بدهید و او بیشتر و بیشتر جلب توجه کند. ضمنا برای محافظت سمعک از صدمه و ضربه، می توانید از بند نگهدارنده سمعک، تل کشی و چسب ضد حساسیت هم استفاده کنید. چون ممکن است بعد از برداشتن سمعک، آن را پرتاب هم بکند. با همه این توضیحات، هر بار کودک سمعک را برداشت گوش او را کمی ماساژ بدید و یا اجازه بدهید کمی هوا بخورد. بعد با خونسردی، دوباره سمعک را روی گوشش بگذارید.

تنظیم سمعک در کودکان

اگر کودک سمعک را قبول نکند چی؟

وقتی کودک از دنیای سکوت بیرون می آید و صداها را می شنود وارد دنیای جدیدی می شود، مجذوب می شود، آرام می شود، به فکر فرو می رود، می خندد، گریه می کند احساسات مختلفی را تجربه می کند و خلاصه این فرصتِ به دست آمده برایش شیرین و جذاب است. اکثر بچه ها خیلی خوب سمعک را می پذیرند. بهتر است والدین “اگر نشه” و اگر “قبول نکنه” را از خودشان دور کنند. کودک سمعک را قبول می کند. گاهی وقت ها کودک علاوه بر کم شنوایی مشکلات تکاملی و یا رفتاری دارد. در این صورت لازم است به کودک فرصت داده شود تا تحت نظر سایر تخصص ها مثل پزشک متخصص اعصاب کودکان، کاردرمانگر و … روند درمانی را پیش ببرد و به مرور پذیرش بهتری برای سمعک به دست بیاورد.

می‌شود برای کودک سمعک نگذاریم؟

کم شنوایی یعنی بعضی یا بسیاری از صداهایی که برای گفتار، حیاتی هستند به گوش نمی رسد. هر صدایی را که گوش نتواند بشنود، مغز ما با آن هیچ آشنایی پیدا نمی کند. اگر این صداهای نا آشنا از نوع گفتاری باشند، آن وقت رشد گفتار هم طبیعی نخواهد بود. در حالی که ما می خواهیم کودک شروع به حرف زدن بکند و هر روز پیش برود. اگر برای کودکان کم شنوا سمعک تجویز نشود، گفتار وی خراب می شود. البته صداهای زیاد دیگری هم هستند که ممکن است بدون سمعک شنیده نشوند. فعلا مهمترین آن ها، «صداهای گفتاری» را در نظر گرفتیم.

با بچه بلند‌تر صحبت کنیم، کافی نیست؟

قبل از این که برای کودک سمعک تجویز شود، برای او تست شنوایی انجام می شود. بر اساس نتایج تست شنوایی، تجویز سمعک در کودکان انجام می شود. با توجه به تست شنوایی، سمعک کودک با جزییات فراوان و به طور جداگانه برای شنیدن صداهای مختلف تنظیم می شود. بلندتر حرف زدن نمی تواند جای این تقویت و تنظیم های دقیق را بگیرد. ضمنا، همه صداهایی که کودک باید بشنود گفتاری نیستند که ما بتوانیم با صحبت کردن آن ها را به گوش او برسانیم.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *