Search
Close this search box.

شست و شوی گوش | قطره برای شست و شوی گوش

شست و شوی گوش

در ابتدا لازم است ضرورت ها و ‌عدم ضرورت های شست و شوی گوش را توضیح دهیم. غدد موجود در گوش انسان مدام در حال ترشح وکس یا جرم گوش هستند. جرم گوش یکی از سدهای دفاعی بدن انسان است و باید در گوش باشد. به دو دلیل: اول اینکه این ماده برای حشرات سمی است و اگر حشره ای وارد گوش انسان شود با برخورد جرم گوش می میرد. دوم برای اینکه وجود جرم گوش باعث جلوگیری از رشد قارچ در گوش می شود. در شستشوی گوش مجرای گوش تا پرده ی گوش به طور کامل تمیز می شود.

کلینیک تخصصی سمعک و شنوایی جهان با استفاده از بهترین متخصصین در این زمینه و با روش اصولی و تخصصی خدمات خود را در زمینه شستشوی گوش به بیماران خود عرضه می کند. شما می توانید با شماره 02144965281  و 09125389465  تماس بگیرید.

شست و شوی گوش

شست و شوی گوش

شستشوی گوش زمانی لازم است که فرد کانال گوش تنگی دارد، یا از سمعک استفاده میکند و یا بیش از حد از گوش پاک کن استفاده می کند. استفاده بیش از حد از گوش پاک کن موجب می شود جرم گوش به سمت عقب هل داده شود و احتمال تخلیه ی خود به خودی برای آن وجود ندارد. وجود جرم گوش می تواند باعث وزوز گوش شود و فرد احساس کند شنوایی او کم شده است.

در این حالت گوش باید از جرم پاک شود و برای این کار سه روش وجود دارد: یکی تخلیه جرم با قاشقک سرومن، دوم شست و شو با آب و سوم ساکشن گوش. همه ی این موارد باید در نهایت دقت و توسط متخصص گوش انجام شود تا به پرده گوش آسیب وارد نشود. بعد از اینکه جرم گوش تخلیه شد بهتر است برای جلوگیری از رشد قارچ، چند روزی از الکل بوریکه استفاده شود و بعد از آن به هیچ وجه از گوش پاک کن استفاده نشود تا گوش به صورت خود به خودی جرم اضافه را تخلیه کند.

نحوه شست شوی گوش

برای این کار از دو روش استفاده می شود. شستشو با آب و با کمک سرنگ مخصوص که این کار توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود. با کمک ذستگاه ساکشن نیز روش دیگری است که مجرای گوش را از ماده ی سرومن تخلیه می کند. برای شست و شوی گوش با کمک دستگاه ساکشن لازم است از چند روز قبل قطره ی گلیسرین فنیکه استفاده کرد؛ این قطره باعث می شود جرم گوش نرم شود و بدون درد و خونریزی خارج شود.

تخلیه جرم گوش با کمک سرنگ

آخرین مرحله ی شست و شوی گوش با کمک آب و سرنگ، تخلیه ی جرم گوش است. توجه شود که در صورت سفت بودن جرم گوش، نمی توان آن را با کمک سرنگ تخلیه کرد.

شست و شوی گوش با سرنگ

قطره ی شست و شوی گوش

قطره ی شستشوی گوش گلیسیرین فنیکه نام دارد. نحوه ی استفاده از این قطره به این صورت است که روزانه دو بار بایستی به داخل گوش ریخته شود. موقع ریختن قطره شستشوی گوش، بایستی روی سمت مقابل خوابید تا قطره کاملا اثر کند.

آیا شست و شوی گوش درد دارد؟

شست و شوی گوش یکی از اقدامات پزشکی است که کاملا بدون درد است. اگر شستشوی گوش بدون آب یا قطره انجام شود ممکن است درد داشته باشد.

آیا شست و شوی گوش عوارض دارد؟

شست و شوی گوش بدون عوارض است و اگر توسط متخصص ماهر انجام شود هیچ گونه مشکلی به وجود نمی آید.

شستشوی گوش در منزل

تیم تخصصی شنوایی ما آماده انجام کلیه ی خدمات در منزل است. این خدمات شامل شست و شوی گوش و پاک سازی مجرای گوش از وجود جرم گوش است. برای جرم گوش نیاز به انجام کاری نیست چون وجود آن طبیعی است و فقط وقتی باید برای ساکشن آن اقدام کرد که باعث آزار فرد همچون خارش زیاد گوش، کم شنوایی، احساس کیپی و پری گوش، عفونت و تداخل با عملکرد سمعک می‌شود. برای ساکشن گوش حتما باید به نزد متخصص گوش، حلق و بینی (متخصص ENT) رفته و بهتر است به جای شستشوی گوش که روش قدیمی و پر زحمتی است، از دستگاه ساکشن استفاده شود.

هزینه ی شست و شوی گوش چقدر است؟

هزینه ی شست و شوی گوش برای جفت گوش 500 هزار تومان است.

ساکشن گوش چیست؟

ساکشن یک روش موثر برای خارج کردن جرم گوش است. قبل از انجام ساکشن بایستی از قطره نرم کننده جرم گوش به نام گلیسرین فنیکه استفاده کرد تا آسیبی به پوست داخل کانال گوش وارد نشود. شست و شوی گوش توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.

شست و شوی گوش بهتر است یا ساکشن؟

انتخاب نحوه ی شست و شوی گوش کاملا سلیقه ای و براساس طرز تفکر پزشک شماست. برای ساکشن گوش بایستی چند روز از قطره گلیسیرین فنیکه استفاده کنید. اما برای شست و شوی گوش به این قطره نیازی نیست و شستشوی گوش در همان ویزیت انجام می شود.

شست و شوی گوش با ساکشن

بعد از شست و شوی گوش باید چه کار کنیم؟

انجام نوار گوش یکی از مهمترین اقداماتی است که بایستی بعد از شست و شوی گوش انجام شود. نوار گوش به ما می گوید که آیا پرده گوش و مجرای گوش سالم است یا نه؟ آیا عفونتی داخل گوش است یا نه؟ جهت انجام نوار گوش با ما تماس بگیرید.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *