Search
Close this search box.

اتوسکوپ و نحوه ی معاینه ی گوش

اتوسکوپ

اتوسکوپ (otoscope) چیست؟ در اصطلاح پزشکی OT به گوش اطلاق میشود و اتوسکوپ به معنای وسیله ایست که با آن می شود گوش را دید و معاینه کرد. اولین مرحله ی هر معاینه ی گوش اتوسکوپی ست که در آن به وسیله ی اتوسکوپ می توان مجرای گوش، کانال گوش، پرده صماخ و در بسیاری موارد بیماری های گوش خارجی یا میانی مثل پارگی پرده گوش، عفونت گوش، التهاب گوش، استئوما را تشخیص داد.

انواع اتوسکوپ

آتوسکوپ معمولا سه نوع است:

یک آتوسکوپ معمولی که به صورت رایج یکی از اصلی ترین ابزار معاینه است که توسط نور، یک لنز بزرگ کننده می توان داخل گوش را دید.

دومین مورد ویدیو آتوسکوپ است که در آن قسمتی که وارد گوش می شود یک لنز فیلمبرداری است و می توان فیلم آن را بر روی مانیتور مشاهده کرد.

سوم پنومونیک آتوسکوپ است که در آن با فرستادن هوا می توان عملکرد اعضای گوش را بررسی کرد.

اتوسکوپ هایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، آنهایی که در اتاق های اورژانس، مطب های کودکان، طب عمومی و توسط متخصصان داخلی استفاده می شوند از نوع چشمی هستند. این نوع اتوسکوپ ها بسته به آنچه در داخل کانال گوش است و وضعیت آن، فقط یک نمای دو بعدی از مجرای گوش، محتوای آن و معمولاً حداقل بخشی از لاله گوش را ارائه می دهند.

نحوه معاینه گوش با اتوسکوپ

از آنجایی که کانال گوش شبیه به S خوابیده است و همچنین کانال گوش دارای دو خم است بهترین راه برای اتوسکوپی این است که گوش را به سمت بالا و عقب سر کشیده تا مجرای گوش صاف شود. سپس با اسپکلوم مناسب سایز کانال گوش که بر روی چراق قوه قرار میگیرد، گوش را معاینه کرد. اسپکلوم مناسب برای کودکان بهتر است بلند و ‌باریک باشد تا هم اینکه آزار‌دهنده نباشد و هم اینکه دید بهتر و عمیق تری داشته باشیم.

روش دیگر برای انجام اتوسکوپی (تجسم گوش) استفاده از میکروسکوپ دو چشمی، همراه با یک اسپکولوم گوش فلزی بزرگتر، در حالت خوابیده است که زمینه دید بسیار بزرگتر و نور بیشتر و از همه مهمتر، درک عمق کانال گوش را میسر می کند. یکی دیگر از مزایای مهم میکروسکوپ دو چشمی آزاد بودن هر دو دست معاینه کننده است. قدرت بزرگنمایی میکروسکوپ تا 40 برابر است که امکان مشاهده جزئیات بیشتر کل کانال گوش و کل لاله گوش را فراهم می کند.

قیمت اتوسکوپ گوش

قیمت آتوسکوپ معمولا بسته به برند و‌ کارایی شان متفاوت است. از حدود ۳۰۰ هزار تومان آتوسکوپ های معمولی تا حدود ۷ میلیون برای ویدیو آتوسکوپ قیمت ها متغیر است.  بهترین مارک های اتوسکوپ ریشتر Riester، هاین hein است.

معاینه اتوسکوپیک

مطالعات نشان داده است كه اتكا به اتوسكوپ چشمی برای تشخیص بیماری گوش، در مقایسه با اتوسكوپی میكروسكوپی دو چشمی، بیش از 50٪ احتمال تشخیص اشتباه را دارد. هزینه خرید میکروسکوپ دو چشمی تنها یکی از موانع استفاده آن توسط پزشکان است. مانع دشوارتر کم بودن سطح آشنایی با اتوسکوپی دو چشمی در بین اساتید طب عمومی کودکان و پزشکان عمومی در برنامه های آموزش پزشک است. قبل از انجام نوار گوش معاینه گوش با اتوسکوپ الزامی است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

2 پاسخ

  1. خیلی کمک کرد در آشنایی و افزایش معلومات اینجانب در نحوه معاینه در جهت تشخیص و درمان مشکلات عمومی گوش. متاسفانه اکثر متخصصین گوش همچون پنجاه سال پیش از قیفهای فلزی و دائمی بجای یکبارمصرف استفاده میکنند که امیدوارم بخاطر رعایت بهداشت مراجعین از لوازم یکبارمصرف به خصوص از قیف های یکبارمصرف استفاده کنند.
    باتشکر موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *