Search
Close this search box.

انواع تست های بررسی تعادل – 6 تست مهم بررسی تعادل

تست های بررسی تعادل

برای انجام فعالیت های حرکتی ورزشی همیشه نیازمند تعادل خوب هستیم. در این مقاله به انواع تست های بررسی تعادل در ورزش و حرکت می پردازیم. نکته: این تست ها برای افرادی که  ورزشکار هستند یا آمادگی جسمانی خوبی دارند، مناسب است. برای کسانی که مشکل تعادل و سرگیجه دارند می توانند با مراجعه با کلینیک فوق تخصصی جهان و همچنین تماس با شماره های 02144965281  و  09125389465  جهت رفع مسئله خود اقدام کنند. یا برای اطلاعات بیشتر در این زمینه روی کلینیک سرگیجه کلیک کنند. آزمون های تعادل در آمادگی جسمانی شامل آزمون فلامینگو یا لک لک، آزمون ستاره، آزمون Y، آزمون فرشته، تست رومبرگ، تاندم گیت و آزمون تعادل استورک هستند.

اگرچه ممکن است به این قضیه توجه نکنیم، اما برای انجام همه کارها، از جمله راه رفتن، بلند شدن از صندلی و خم شدن برای بستن کفش، باید تعادل خوبی داشته باشیم. عضلات قوی و توانایی ثابت نگه داشتن مهمترین فاکتور در حفظ تعادل هستند. تمرینات تعادل شامل انجام تمریناتی است که باعث تقویت عضلات می شود و به شما کمک می کند که در حالت قائم بایستید. انجام تمرینات تعادلی مانند برخی از ورزش های بسیار چالش برانگیز در یوگا می تواند شدید باشد.

یا اینکه حرکتی ساده مانند ایستادن روی یک پا برای چند ثانیه باشد. برای بهبود تعادل بدن می توانید از وسایلی استفاده کنید که تعادل بدن شما را به چالش بکشد، مانند یک توپ یا تخته ی تعادل. همیشه بهبود تعادل برای افراد لازم نیست. اما بعضی اوقات لازم است میزان تعادل خود را بررسی کنیم. و از انواع تست های بررسی تعادل استفاده کرده و آن را بسنجند.

انواع تست های بررسی تعادل

آزمون تعادل فلامینگو یا لک لک

تست تعادل فلامینگو یا لک لک یکی از انواع تست های بررسی تعادل می باشد. آزمون تعادل برای کل بدن است. این تست که به صورت ایستادن روی یک پا انجام می شود قدرت عضلات پا، لگن و تنه و همچنین تعادل پویا را ارزیابی می کند.

نحوه انجام آزمون تعادل فلامینگو

  • با کفش روی یک صفحه یا سطح صاف بایستید.
  • ابتدا با گرفتن دست مربی تعادل خود را حفظ کنید.
  • هنگام تعادل روی پای ترجیحی، پای آزاد را از زانو خم کنید و نزدیک باسن نگه دارید.
  • دست مربی را ول کنید.
  • کرنومتر شمار را شروع کنید.
  • هر زمان که فرد تعادل خود را از دست داد، کرنومتر را متوقف کنید.
  • دوباره شروع کنید.
  • تعداد دفعات به هم خوردن تعادل را در 60 ثانیه بشمارید.
  • اگر در 30 ثانیه اول بیش از 15 سقوط وجود داشته باشد، آزمون خاتمه می یابد و نمره صفر داده می شود.

نحوه امتیاز دهی در آزمون تعادل فلامینگو

جدول زیر نحوه امتیاز دهی این آزمون را نشان می دهد. تفاوت جنسیتی وجود ندارد.

نحوه امتیاز دهی در آزمون تعادل فلامینگو

تست تعادل ایستا یا استاتیک

یکی دیگر از ابزارهای تشخیصی تعادل یا تست های بررسی تعادل، آزمون تعادل استاتیک است. این آزمون مقدار تغییرات در تعادل بیمار را برای ما فراهم می کند. در بیماران سکته مغزی بیشترین کاربرد را دارد. اعتبار این تست مانند رومبرگ است.

این آزمون برای بیمارانی که بعد از مداخلات توانبخشی می توانند بایستند، ساخته شده است. به بیمار در حالی که روی یک صفحه ثابت ایستاده است، سه آزمایش داده می شود، هر آزمایش ده ثانیه طول می کشد. سه مرحله آزمون ایستا یا استاتیک در شکل زیر آورده شده است. فرد بایستی این تست را بدون وسایل کمکی مانند عصا انجام دهد.

آزمون تعادل ایستا

تست تعادل ستاره

در مقابل تعادل ایستا، تعادل پویا وجود دارد که با کمک تست تعادل ستاره انجام می شود. وجود هرگونه دگرگونی یا انحراف اندک در محدوده ی سطح اتکا در حالت ایستاده می تواند بر کنترل تعادل بدن موثر واقع شود.

تست تعادل ستاره (Star excursion balance test) به شکل زیر انجام می شود.

در این روش فرد با یکی از پاهاش روی مرکز می ایستد و پای دیگر را در جهت های خطوط که با فصله ی 45 درجه از هم قرار دارند حرکت می دهد.

تست تاندم گیت برای بررسی تعادل

تست تاندم گیت یا گردو شکستن یکی از تست های بررسی تعادل در کودکان و بزرگسالان است. تست تاندم گیت مانند شکل B در بخش تعادل ایستا است. منتها باید از فرد بخواهیم چند قدم با این حالت راه برود. اگر راه رفتن فرد روان و بدون مشکل بود، نشان دهنده ی نرمال بودن تعادل فرد است. برای افراد دارای اختلالات مخچه ای مانند آتاکسی، فرد قادر به انجام آن نیست.

آزمون تعادل استورک

این آزمون یکی دیگر از انواع تست های بررسی تعادل می باشد که مانند تست فلامینگو انجام می شود، فقط با این تفاوت که در انجام آزمون تعادل استورک فرد از اول آزمون از کسی کمک نمی گیرد و باید همان مراحل تست فلامینگو را انجام دهد. نحوه ی امتیاز دهی آزمون تعادل استورک به صورت تصویر زیر است و اگر فرد بتواند ببشتر از 50 ثانیه این حالت را حفظ کند امتیاز عالی را کسب می کند.

آزمون استورک

آزمون تعادل فرشته

آزمون تعادل فرشته که Bess هم گفته می شود. نوع دیگری از انواع تست های بررسی تعادل شناخته شده است. این آزمون شامل 3 بخش است: حالت دو پا و دست ها بر روی ران و پاها جفت هم، حالت ایستادن روی یک پا (غیر غالب و دست ها روی ران) و  حالت آخر به صورت تاندم گیت.

هر حالت به مدت 20 ثانیه روی یک سطح صاف با چشم بسته انجام می شود. به هر خطای انجام شده 1 امتیاز و حداکثر تعداد 10 امتیاز برای هر حالت داده می شود. بیبشتر از ده خطا در این آزمون یعنی اینکه فرد قادر به انجام آن نیست و هرچقدر تعداد خطاها کمتر، یعنی تعادل فرد بهتر است. حتی باز کردن چشم ها، برداشتن دست ها  از روی پا خطا محسوب می شود. امتیازات پایین نشان دهنده خطاهای کمتر و تعادل بهتر است. در مراحل سخت تر می توان این تست را روی یک فرم انجام داد. مطابق شکل زیر:

آزمون تعادل فرشته

آزمون تعادل Y (وای)

آزمون تعادل وای در گذشته به آن تست ستاره هم گفته می شد. این تست جزء انواع تست های بررسی تعادل می باشد. آزمون تعادل Y یا وای به شکل زیر انجام می شود.

آزمون تعادل Y

نحوه انجام تست بررسی تعادل y

آزمون تعادل وای (YBT) ابزاری است که برای ارزیابی ریسک خطر آسیب یک شخص  ورزشکار به کار می رود. این آزمون برای سنجش تعادل نوجوانان دبیرستانی کاربرد دارد و از اعتبار خوبی برخوردار است. طبق شکل بالا در این تست فرد روی یک پا ایستاده و پای دیگر را در سه نقطه متفاوت پشت سر هم و بدون وقفه قرار می دهد. لازم به ذکر است این تست می تواند یک تمرین تقویتی برای بهبود تعادل انجام شود. حداکثر فرد فرصت دارد شش دفعه این مسیر را تکرار کند و اگر نتواند یکبار به طور صحیح آن را انجام دهد، بایستی یک آزمون دیگر گرفته شود. در صورتی که فرد به راحتی قادر به انجام این آزمون باشد می توان به دور کردن نشانگر قرمز آن را سخت تر کرد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *