Search
Close this search box.

اوریون چیست و چه ارتباطی با کم شنوایی دارد؟

اوریون

اوریون و کم شنوایی چه ارتباطی باهم دارند؟ در این مقاله می خوانیم. عفونت ویروسی اوریون ممکن است چند هفته‌ای بهبود یابد اما عوارض آن ممکن است تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از عوارضی که ممکن است بعد از اوریون به وجود آید کم شنوایی است. پس لازم است پس از ابتلا به اوریون حتما نوار گوش انجام دهید.

اوریون چیست؟

اوریون که اسمش را از واژه قدیمی انگلیسی grimace الهام گرفته به دسته ای از خانواده ویروس ها گفته می شود که باعث عفونت های رایج سیستم تنفسی می‌ شوند. این ویروس به آسانی از شخصی به شخص دیگر توسط قطرات بزاق آلوده منتقل می شود که بیشتر در زمان عطسه یا سرفه شخص بیمار اتفاق می‌افتد. معمولا از زمانی که فرد در معرض ویروس قرار می‌گیرد دو هفته طول می‌کشد تا علائم بیماری بروز کند.

علائم اوریون چیست؟

معمولاً با دردناک بودن و ورم غده بزاقی در یک یا هر دو طرف صورت معرفی می شود. علائم دیگری که این بیماری دارد شامل:

  • درد در هنگام جویدن یا بلع
  • تب
  • سردرد
  • بدن درد
  • خستگی و بی حالی
  • بی اشتهایی
  • علائم سرماخوردگی

آیا اوریون عوارض دارد؟

در کنار کم شنوایی اوریون می‌تواند باعث تورم و عفونت در قسمت های دیگر بدن ما مثل بیضه‌ها، پانکراس، تخمدانها و سینه و مغز (انسفالیت) و پرده های مغز و مایع مغزی نخاعی شود که به آن مننژیت می گویند.

اوریون چگونه باعث کم شنوایی می شود؟

یکی از عوارض شایع تر اوریون کم شنوایی است. ما هنوز نمی دانیم اوریون چگونه باعث آسیب شنوایی می‌شود. بعضی از محققان فرضیه دارند که این ویروس به حلزون گوش جایی که خانه استریوسیلیا و استریو اسکولاریس است، آسیب وارد می کند.

استریوسیلیا به سلولهای مویی گوش گفته می شود ارتعاشات را به ایمپالس های الکتریکی و عصبی تبدیل می کند. استریو اسکولاریس خون رسانی به حلزون را برعهده دارد. گاهی هم معتقدند که ویروس به عصب شنوایی و مناطقی در ساقه مغز آسیب وارد می کند.

کسانی که به کم شنوایی ناشی از اوریون دچار می‌شوند معمولاً کم شنوایی حسی و عصبی در یک گوش را تجربه خواهند کرد. معمولاً این کم شنوایی قابل برگشت است البته گاهی نیز کم‌ شنوایی شدید و دائمی می شود. سرخک و سرخجه نیز کم شنوایی حسی عصبی ایجاد می کنند.

اگرچه شنوایی به صورت کاملاً نرمال باز نمی گردد اما راه حل هایی برای جبران کم شنوایی وجود دارد:

  • استفاده از سمعک که بر اساس الگو افت شنوایی توسط ادیولوژیست تجویز می شود
  • در صورت کم شنوایی عمیق کاشت حلزون نیز انجام می گیرد

خوشبختانه اوریون و کم شنوایی شایع نیست و تحقیقات نشان می دهد ۱ تا ۴ درصد افراد بیمار شده تجربه کم شنوایی را دارند.

اوریون و کم شنوایی

 

آیا قابل پیشگیری است؟

بهترین دفاع در مقابل بیماری ایمن سازی است. با پزشک اطفال خود درباره برنامه واکسن برای کودکان و بزرگسالان خانواده که تا به حال اریون نگرفته اند و واکسینه نشده اند صحبت کنید. اوریون به عنوان بیماری کودکان شناخته شده و خانواده ها باید نسبت به ایمن سازی کودکان در مقابل این بیماری ۱۲ تا ۱۵ ماهگی واکسینه شوند و دوز دوم را در ۴ تا ۶ سالگی و دوز سوم را در زمان نوجوانی بزند.

تحقیقات نشان می دهد کسانی که یک یا دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند نسبت به کسانی که سه دوز را دریافت کرده‌اند و ریسک ابتلای بالاتری دارند. واکسن اوریون با سرخک و سرخچه به نام MMR شناخته می‌شود و اگر به آن واکسن آبله مرغان اضافه شود نام آن به MMRV تبدیل می شود.

پزشکان بر این باورند این واکسن‌ها ایمنی ۸۰ درصدی ایجاد می‌کنند. بزرگسالانی که قبل از ۱۹۵۷ به دنیا آمده اند و هنوز اوریون نگرفته‌اند باید واکسن دریافت کنند به خصوص اگر در جاهای پر ریسک مثل بیمارستان و مدرسه کار می کنند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *