Search
Close this search box.

بهترین سمعک های سال 2023 کدامست؟

بهترین سمعک های سال 2023 کدامست؟

بهترین سمعک های سال 2023 کدامست؟ دنیای سمعک ها پیوسته در حال پیشرفت است. سمعک هایی با انواع مختلف برند، ویژگی ها و تکنولوژی وجود دارد که استفاده کنندگان از سمعک را دچار سردرگمی می کند. اما نگران نباشید. در این مقاله سعی می کنیم بهترین سمعک های روز دنیا را به شما معرفی کنیم.

بهترین سمعک مدل ریک (پشت گوشی و رسیور در کانال) در سال 2023

برای انتخاب بهترین این مدل سمعک، مدل ریک در بین معتبرین برند سمعک ها  مقایسه شده است.

بهترین سمعک زیمنس مدل Pure

بهترین سمعک زیمنس در سال 2020 است. این سمعک روی پلتفرم جدید Xperience کار می کند. دارای تکنولوژی acoustic motion sensors یا سنسور حرکتی آکوستیک است. سنسور حرکتی آکوستیک منجر به بهبود کیفیت صدا و کاهش نویز هنگام راه رفتن می شود. در سمعک زیمنس مدل Pure، استفاده از باتری تا 20 درصد بهینه شده است. سایز سمعک 16 درصد نسبت به سایر سمعک ها کوچکتر شده است. قیمت این سمعک در جهان بالغ بر 2000 دلار است، اما در نمایندگی سمعک زیمنس به مراتب پایین تر است.

بهترین سمعک 2020

بهترین سمعک اتیکن مدل OPN s

بهترین مدل سمعک برای محیط های شلوغ و پرسروصدا است. بهترین کیفیت صدا را در محیط های پر ازدحام می دهد، بطوریکه فرد نگران نویز نیست. با این مدل سمعک دیگر نگران سوت و فیدبک سمعک نخواهید شد. قابلیت شارژ شدن دارند. قیمت این مدل سمعک در جهان 1500 دلار است. در نمایندگی سمعک اتیکن قیمت آن به مراتب پایین تر است.

جدیدترین سمعک اتیکن

 بهترین سمعک ویدکس مدل Evoke

جدیدترین و بهترین سمعک ویدکس با قابلیت های جذاب می باشد. طبقه بندی خودکار صدا برای حداقل ده محیط، از ویژگی های جدید این سمعک می باشد. برنامه وزوز گوش از دیگر تکنولوژی های جدید این سمعک می باشد. قابلیت انتخاب صدای محیط نیز تکنولوژی جدیدی است که برای سمعک های نسل جدید برند ویدکس استفاده شده است. قیمت این مدل سمعک در جهان بالغ بر 1700 دلار است.

پیش بینی تاثیر سمعک بر میزان بهبودی گفتار

براي اینکه میزان سودمندي فرد با سمعک را بتوان بهتر پیش بینی کرد، بهتر است که عملکرد در گفتار فرد بدون در نظر گرفتن سمعک دانسته شود. در بزرگسالانی که دچار افت شنوایی طولانی مدتی هستند، معمولا بیمار آنقدر فرصت داشته است که سمعک برایش تجویز شده باشد و سمعکش به قدر کافی تنظیم ظریف شده است تا بهترین عملکرد

ممکن را داشته باشد و توانایی شناسایی گفتار او نیز اندازه گرفته شده است. همیشه این حالت ایده آل ممکن است وجود نداشته باشد، اما حتی وقتی که چنین مواردي در کنار هم نباشند، میتوان قبل از انجام تجویز سمعک ، عملکرد فرد را بدون آن امتحان کرد. یک معیار رایجی که براي تجویز سمعک به کار برده میشود این است که براي فرد بزرگسال، میزان امتیاز جملات گفتاري آزمون باز در شرایط آرام و پر سروصدا براي گوش مورد نظر جهت تجویز سمعک کمتر از ٪ 50 باشد.

ویژگی های بهترین سمعک

اجزاي سمعک را می توان طوري سر هم کرد که کاملا به صورت سفارشی کنار هم جمع گردند، به گونه اي که اجزاي خاصی براي هر بیمار انتخاب شود و در حالتی قرار داده شود که براي بیمار به صورت بهترین حالت ممکن باشد. در حالت دیگر، بهترین سمعک ها میتواند به صورت پیش ساخته باشند BTE و تمام سمعک هاي ITC که شامل بعضی از سمعک هاي است و کاملا به صورت استاندارد ساخته میشوند. بسیاري از سمعک ها در جایی از این گستره و در بین این دو حالت قرار میگیرند.

سمعک های پیش ساخته

سمعک هاي پیش ساخته ITE/ ITC/ CIC سمعک هایی هستند که قطعات سمعک در آنها به صورت یک بسته ي استانداردي ساخته میشود. به ویژه سمعک ITC با انواعی از قاب ها ساخته میشود که شکل هاي استاندارد مختلفی دارند. به این نوع سمعک ها، سمعک هاي آماده براي زدن گفته میشود و اساساً از بین انواع قاب ها و شکل ها، آن نوعی انتخاب میشود که بهترین تناسب را با شکل و ساختار گوش و مجراي فرد دارد.

مزایا و معایب سمعک پیش ساخته

سمعک هاي پیش ساخته داراي چند مزیت و عیب هستند. اول اینکه، سمعک هاي پیش ساخته را میتوان به صورت کاملا خودکار ساخت و آزمایش کرد و این امر موجب پایین آمدن هزینه ها و افزایش دوام سمعک میشود.

دوم اینکه، ممکن است براي کاربر و متخصص بالینی این مساله جذاب باشد که بلافاصله پس از ارزیابی شنوایی، روند تجویز و تنظیم سمعک صورت پذیرد و دیگر نیازي به قالب گیري اولیه و تعیین قرار بعدي براي تجویز سمعک نباشد.

معایب این سمعک ها ممکن است بسیار ناگوار و شدید باشد. در بسیاري از گوش ها ممکن است هیچ قاب استانداردي از لحاظ زیبایی و نیز از لحاظ عملکردي مقبول نباشد. ممکن است سمعک به راحتی از داخل گوش به بیرون بیفتد یا ممکن است نشت صدا از اطراف قاب آنقدر زیاد باشد که سمعک حتی با میزان بهره ي بسیار پایین تر از حد نیاز کاربر سوت بزند.

سمعک هاي ارزان قیمتی که به صورت متفرقه وجود دارند، نیز الزاماً جزو سمعک هاي پیش ساخته هستند. بعضی از سمعک هاي پیش ساخته در قسمت مجراي خود، یک انتهاي نرمی دارند که مشکل شل بودن و نوسان فیدبک سمعک را کاهش میدهد. عیب این حالت نیز آن است که مواد نرم به تدریج کیفیت خود را از دست میدهد و به همین علت باید آنها را مرتب عوض کرد.

انتخاب بهترین سمعک برای یک فرد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین سمعک

  • میزان افت شنوایی
  • جنسیت
  • سن بیمار
  • میزان هزینه

ویژگی بهترین سمعک چیست؟

نصف افرادی که از سمعک استفاده می کنند، قابلیت شارژ دوباره باتری سمعک را مهمترین ویژگی یک سمعک یاد می کنند. قابلیت کنترل وزوز گوش و همچنین هوشمند بودن آن دیگر ویزگی های مهم یک سمعک خوب است. بعضی افراد آپشن هایی نظیر بهینه کردن صدای محیط، بلوتوث، قابلیت اتصال سمعک به گوشی موبایل و تلویزیون برایشان اهمیت دارد. کنترل و بهبود صدا در محیط های شلوغ و ساکت جزو با اهمیت ترین ویژگی های سمعک هوشمند است. از ویژگی های دیگر سمعک خوب، می توان به تکنولوژی telecoil، میکروفون دایرکشنال و کنترل فیدبک سمعک اشاره کرد.

چگونه یک سمعک خوب انتخاب کنیم؟

انتخاب سمعک خوب برای یک فرد دارای افت شنوایی، سلیقه ای نیست. مهمترین عامل در انتخاب سمعک میزان افت شنوایی و وضعیت نوار گوش است. متخصص شنوایی سنج باتوجه به نوار گوش نوع پشت گوشی یا داخل گوشی شما را انتخاب می کند.

فرق برندهای مختلف سمعک چیست؟

از نظر کارکرد همه ی برند های سمعک، دارای عملکرد مشابه هستند اما خدمات پس از فروش و گارانتی ها باهم فرق می کند. برند زیمنس و اتیکن جزو بهترین برندهای ایران از نظر خدمات پس فروش هستند. سمعک های این دو برند نیز کیفیت بسیار عالی دارند و از هر احاظ رضایت فرد استفاده کننده از سمعک را به خود جذب می کند.

آیا استفاده از سمعک ضرر دارد؟

استفاده از سمعک به هیچ عنوان هیچگونه ضرری برای فرد ندارد. فردی که از سمعک استفاده می کند مانع تنبلی عصب شنوایی می شود. استفاده از سمعک در سالمندان از افسردگی و انزوای آنها پیشگیری می کند. فردی که از سمعک استفاده می کند مسلما راحت و بدون هیچگونه نگرانی در گفتگوها شرکت می کند و تعاملات اجتماعی وی بیشتر می شود که این امر کیفیت زندگی وی را بالا می برد.

بهترین سمعک برای کودکان چیست؟

بعد از ارزیابی های دقیق و تشخیص نهایی کم شنوایی توسط ادیولوژیست و پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در نهایت به انتخاب بهترنی سمعک برای کودک میرسیم. یک فاکتور بسیار مهم در انتخاب استایل سمعک نقش دارند و آن شکل فیزیکی گوش است. در کودکان بعلت اینکه کانال گوش در حال رشد است استفاده از سمعک داخل گوشی امکان پذیر نیست و برای هر درجه از افت شنوایی تا سن زیر ۱۲سال باید پشت گوشی داد. سمعک های پشت گوشی قدرتهای مختلف دارد و میتواند از حداقل تا حداکثر کم شنوایی را پوشش دهد. مهم ترین فاکتور شکل آناتومیکی و فیزیکی گوش است. در کودکانی که بدو‌ تولد لاله ی گوش انها تشکیل نشده باشد و یا کانال گوش شکل نکرفته باشد سمعک باید بصورت استخوانی تجویز شود. اما در غیر این صورت بهترین سمعک برای کودکان تا سن ۱۲ سالگی سمعک پشت گوشی است.

سمعک های کودکان باید حتما هوشمند و‌ دیجیتال باشند که بتوان بهترین عملکرد را برای کودک به ارمغان آورد. دومین مورد در تجویز سمعک کودکان این ست که سمعک کودک دارای سیستم FM باشد. (این سیستم برای کودکان مدرسه رو بسیار مناسب است و‌باعث میشود کودک از لحاظ تحصیلی هم سطح کودکان عادی باشد).

سیستم های FM در کمپانی های مختلف نام های مختلف دارند اما عملکرد همه یکسان است . بعضی از برندها مثل اتیکن دانمارک سمعکهایی با قابلیت GPS دارند که برای کودکان مناسب است. چنانچه کودک سمعکش را گم کند قابلیت ردیابی دارد.

بهترین سمعک برای سالمندان

انتخاب بهترین سمعک برای سالمندان نیازمند چندین فاکتور است. بهترین سمعک برای گروه سالمندان معمولا نوع پشت گوشی است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *