Search
Close this search box.

بیماری bppv گوش و نقش کریستال های گوش در این بیماری

بیماری bppv گوش

بیماری bppv گوش یکی از مشکلات رایج و متداول است که ممکن است برای هرکسی در طول زندگی به وجود بیاید. در این عارضه کریستال های گوش که به زبان عامیانه به آن سنگریزه گوش گفته می شود از جای خود کنده شده و باعث بروز سرگیجه و گیجی می شود. سرگیجه های ناشی از بیماری گوش bppv اغلب با تغییر  وضعیت سر ایجاد می شود و یکی از شایع ترین علل بروز سرگیجه در افراد است. در واقع تغییر وضعیت سر باعث حرکت کریستال های گوش می شود و احساس سرگیجه به فرد دست می دهد. کمبود کلیسم یا ضربه به سر باعث کنده شدن کریستال گوش می شود.

اغلب افرادی که از بیماری گوش bppv رنج می برند، عنوان می کنند با تغییر پوزیشن در حالت خواب و یا هنگام دراز کشیدن دچار سرگیجه می شوند.

کریستال گوش چیست؟

کریستال گوش اصطلاحی است که به بلورهای کلیسم کربنات موجود در بخش تعادل گوش گفته می شود. حرکت این کریستال ها بر اثر تغییر موقعیت سر باعث ارسال پیام به مغز می شود و در نتیجه آن باعث حفظ موقعیت سر در فضا و حفظ تعادل می شود. کنده شدن این کریستال ها باعث ارسال پیام های اشتباه به مغز شده و سرگیجه را ایجاد می کند.

درمان جابجایی کریستال گوش

درمان جابجایی کریستال گوش انجام مانورهای اختصاصی است. در واقع بعد از انجام تست سرگیجه و شناسایی موقعیت کریستال کنده شده، با مانور اختصاصی کریستال به جای خود برگشته و سرگیجه از بین می رود.

آیا احتمال جابجایی دوباره کریستال گوش وجود دارد؟

جواب بله است. در صورتی که ضربه دوباره به سر وارد شود این کریستال ها دوباره از جای خود کنده شده و علایم سرگیجه شروع می شود. البته که مصرف ویتامین دی و کلیسم می تواند تا حدودی از کنده شدن دوباره کریستال ها جلوگیری کند.

کریستال گوش

کریستال های کنده شده عامل بیماری bppv گوش هستند

بیماری BPPV گوش مخفف کلمه Benign paroxysmal positional vertigo بوده که معادل فارسی آن سرگیجه ی وضعیتی خوش خیم است. این بیماری در اثر کنده شدن کریستال های گوش ایجاد می شود.

علائم بیماری bppv گوش چیست؟

  • سرگیجه
  • احساس چرخش خود یا محیط اطراف (سرگیجه)
  • از دست دادن تعادل یا عدم توانایی در ایستادن
  • حالت تهوع
  • استفراغ

علائم و نشانه های بیماری BPPV گوش ممکن است گذرا باشند و معمولاً کمتر از یک دقیقه طول می کشند. ممکن است بیماری BPPV برای مدتی ناپدید شوند ولی بعد از مدتی دوباره عود کند. فعالیت هایی که علائم و نشانه های BPPV را به وجود می آورند، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما تقریباً همیشه با تغییر وضعیت سر ایجاد می شود. برخی از افراد هنگام ایستادن یا راه رفتن نیز احساس تعادل ندارند. حرکات موزون غیر طبیعی چشم که نیستاگموس نام دارد معمولاً با علائم سرگیجه وضعیتی خوش خیم همراه است.

علت بیماری bppv گوش چیست؟

بعضی اوقات، هیچ علت شناخته شده ای برای  کنده شدن کریستا های گوش و شروع بیماری BPPV وجود ندارد. به این اصطلاح BPPV ایدیوپاتیک می گویند. وقتی علت مشخصی وجود دارد، BPPV اغلب با کوچکترین ضربه به سر فرد ایجاد می شود. علل کمتر شایع BPPV شامل اختلالاتی است که در اثر آسیب به گوش داخلی شما ایجاد می شود. به ندرت ممکن است آسیب هایی که در طی جراحی گوش یا مغز می تواند باعث ایجاد این نوع سرگیجه شود. افرادی که دوره های طولانی روی صندلی می نشینند، مانند دندانپزشک نیز ممکن است این عارضه را تجربه کنند. BPPV همچنین با میگرن ارتباط دارد.

چه عواملی باعث ایجاد BPPV گوش می شود؟

بیماری گوش BPPV غالباً در افراد 50 سال به بالا رخ می دهد، اما در هر سنی ممکن است ایجاد شود. همچنین شیوع بیماری BPPV در زنان بیشتر از مردان است. ضربه به سر یا هر اختلال دیگر در اندام های تعادل گوش، ممکن است شما را مستعد کنده شدن کریستال های گوش و ابتلا به BPPV کند.

عوارض و عواقب بیماری bppv گوش چیست؟

اگرچه علایم ناشی از بیماری BPPV گوش ناخوشایند است، اما به ندرت منجر به عوارض ناگوار می شود. سرگیجه BPPV می تواند تعادل شما را ضعیف کند، و این حالت ممکن است خطر بیشتری برای سقوط شما ایجاد کند.

درمان بیماری BPPV گوش یا سرگیجه ی وضعیتی خوش خیم چیست؟

در کلینیک سرگیجه درمان بیماری bppv گوش اغلب موفق آمیز و دائمی است. مانور درمانی متداولترین و بهترین روش برای رفع سرگیجه های ناشی از این اختلال است. در این روش کریستال کنده شده در جای خود قرار گرفته و سرگیجه رفع می شود. برای تشخیص محل درگیری بایستی قبل از انجام مانور درمانی، تست VNG و تست کالریک گرفته شود.

در بعضی از افراد که سرگیجه های آنها شدید است، ممکن است چندین جلسه نیازمند مانور درمانی شوند. بعد از انجام مانور درمانی دیگر نیازی به خوردن داروهای کاهنده سرگیجه نیست. مرکز تخصصی ارزیابی و درمان سرگیجه ی آریاشهر یکی از مراکز جامع سرگیجه است که کلیه ی تست های مربوط به سرگیجه و مانور درمانی را انجام می دهد.

عکس کریستال گوش

آیا بیماری BPPV گوش، درمان خانگی دارد؟

متاسفانه جابجایی کریستال های گوش را نمی توان با درمان خانگی برطرف کرد. البته می توان با مصرف ویتامین دی از شیوع بیماری BPPV گوش پیشگیری کرد اما درمان نهایی آن مراجعه به کلینیک سرگیجه است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *