Search
Close this search box.

تجویز سمعک در منزل – هزینه تجویز سمعک در سال 1402

تجویز سمعک در منزل

خدمات تجویز سمعک در منزل از معاينه گوش شروع شده و تا ارائه بهترین‌ سمعک شامل می شود.

تجویز سمعک در منزل

تجویز سمعک در منزل اغلب برای کسانی که قادر به حضور در کلینیک نیستند انجام می شود. تجویز و استفاده از سمعک یک پروسه ی کوتاه مدت و موقتی نیست و بایستی با دقت کامل و توسط متخصص مجرب انجام گیرد. تحقیقات نشان داده است افرادی که سمعک آنها داخل منزل تنظیم شده است رضایت بیشتری دارند، چون منزل محیط اصلی افراد بوده و بیشترین استفاده افراد از سمعک در این مکان است.

هنگامی که برای تجویز سمعک با کلینیک ما تماس می گیرید، متخصص شنوایی و سمعک به منزل شما مراجعه کرده و در ابتدا گوش را معاینه می کند. هنگام معاینه گوش اگر در کانال گوش جرم وجود داشته باشد، ابتدا جرم گوش برداشته می شود. وجود جرم گوش روی نوار گوش شما تأثیر گذاشته و باعث تجویز اشتباه سمعک می شود.

اغلب افرادی که از سمعک خود راضی نیستند بخاطر تجویز اشتباه بوده، بنابراین توجه به این نکته اهمیت بالایی دارد. در ادامه ویزیت منزل با کمک دستگاه ادیومتری پرتابل، آستانه شنوایی اندازه گیری می شود. آستانه شنوایی یعنی اینکه گوش شما چقدر ضعیف شده است و به چه سمعکی نیاز دارد. پس دقت در اندازه گیری آستانه های شنوایی نیز در تجویز سمعک بسیار مهم است.

الگوی کم شنوایی نیز یکی دیگر از مواردی است که نوع سمعک تجویزی را مشخص می کند. به طور مثال فردی الگوی کم شنوایی آن به نحوی است که سمعک داخل گوشی نیز می تواند استفاده کند اما کانال گوش او جرم زیاد تولید می کند بنابراین در این شرایط متخصص شنوایی پیشنهاد می دهد از سمعک پشت گوشی استفاده کنید.

تجویز سمعک در منزل

آیا تجویز انواع سمعک در منزل امکانپذیر است؟

انواع سمعك شامل سمعک های نامرئي، داخل گوشی، پشت گوشی، جيبی و عينكی درمنزل شما تجویز مي گردد. سمعک ها با در نظر گرفتن مشخصات شنوايی هر فرد و با در نظر گرفتن انتظارات شخص مصرف كننده تجويز مي شوند. كوچكترين، مدرنترين، قوي ترين سمعك ها با استفاده از جديدترين سخت افزارها و نرم افزارهاي تخصصي تجويز سمعك تجویز می شوند.

تجویز سمعک در سالمندان

تجويز سمعك مبني بر اصول حرفه ای و استاندارد های بين المللی پيشرفته ترين دستگاه تجويز سمعك Real Ear Measurment (اندازه گيري گوش واقعي) است. در حال حاضر تمامي محققان رشته شنوايي شناسي به اين نتيجه دست يافته اند كه بايد شيوه بررسي سمعك به صورت اندازه گيري گوش واقعي باشد. اين حالت به ويژه در كودكان و افراد مسن كه قادر به برقراري ارتباط و بيان مشكلات خود با سمعك نيستند، بسيار توصيه مي شود. دستگاه Fonix FP35 ساخت كمپاني FRYE كشور آمريكا، دستگاهي است كه در حال حاضر در كلينيك جهان سمعک مورد استفاده قرار مي گيرد.

مزایای تجویز سمعک در منزل چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم چون اکثر افراد سمعکی بیشتر در منزل حضور دارند بنابراین تجویز سمعک در محیط واقعی آنها صورت می گیرد و بیشترین رضایت افراد را در پی دارد. وقتی سمعک در منزل تجویز و تنظیم می شود فرد می تواند صدای تلویزیون، محیط، اعضای خانواده را با آن تست کند و در صورت وجود مشکل همان لحظه آن را برطرف کند.

از مزایای دیگر تحویز سمعک در منزل می توان به جابجایی بیمار و رفت و آمد اشاره کرد. طبیعتاً فردی که درخواست خدمات در منزل را دارد شاید بخاطر مشکل جابجایی نتواند در کلینیک حضور پیدا کند. سالمندان و افراد دارای مشکلات حرکتی بیشترین قشر استفاده کننده از خدماتی مانند تجویز سمعک در منزل هستند.

تجویز سمعک در منزل

تجویز سمعک در منزل چگونه است؟

تجویز سمعک در منزل شامل چند مرحله و جلسه است که باهم به تک تک آنها می پردازیم. مرحله اول تجويز سمعک شامل معاینه گوش، پاکسازی کانال گوش از جرم گوش، تعیین آستانه های شنوایی، انتخاب سمعک مناسب‌ و در نهایت قالب گیری از گوش در صورت نیاز. مرحله ی دوم تحویز سمعک شامل تنظيم سمعک در منزل و رفع مشکلات فرد استفاده کننده از سمعک، آموزش‌ نحوه استفاده و مراقبت از سمعک است.

تجویز سمعک

تجویز سمعک در منزل مناسب چه افرادی است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم تجویز سمعک در منزل مناسبی افرادی است که بنا به دلایلی نمی توانند در کلینیک حضور یابند. سالمندان و افراد دارای مشکلات حرکتی بیشترین استفاده کننده از خدمات‌ تجویز سمعک در منزل هستند.

هزینه تجویز سمعک در منزل

هزینه تجویز سمعک در منزل با کلینیک تفاوتی ندارد. تنها هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از بیمار گرفته می شود. البته اگر خدمات دیگری مانند شنوایی سنجی، شست و شوی گوش نیز برای بیمار انجام شود هزینه ی ویزیت در منزل بیشتر می شود. برای اطلاعات‌ بيشتر در مورد هزینه ی تجویز سمعک در منزل با ما تماس بگیرید.

هزینه تجویز سمعک در منزل

تجویز سمعک در منزل برای سالمندان

بیشترین موارد تجویز سمعک در منزل برای سالمندان است. یکی از شایع ترین اختلالاتی که سالمندان با آن دست و پنجه نرم می کنند کم شنوایی است. در کنار این مشکلات ممکن است مواردی مانند مشکلات حرکتی، ناتوانی در جابجایی، کم بینایی باعث شود که امکان مراجعه حضوری سالمندان به مطب شنوایی شناسی ممکن نباشد. تجویز سمعک سالمندان یکی از خدمات کلینک شنوایی جهان سمعک می باشد.

در واقع تجویز سمعک در منزل برای این گروه از سالمندان طراحی شده است. تجویز سمعک در محل زندگی افراد چند فایده دارد. اول اینکه نیازی به جابجایی سالمند نیست. از طرفی دیگر چون سمعک در محیط زندگی فرد سالمند تنظیم می شود بیشترین رضایت را به همراه دارد.

سمعک

آزمایش سمعک هنگام گوش دادن به رادیو، تلویزیون و همراهان از نکات برجسته تجویز سمعک در منزل است. در هنگام تجویز سمعک انتخاب مناسب آن در رضايتمندي افراد بسيار تاثير گذار است. با توجه به تنوع سمعك ها، برند هاي فراوان و كاربرهای متفاوت سمعك ها، يك اديولوژيست مجرب با شناختي كه از سمعك و قابليت هاي آنها دارد، مي تواند مناسب ترين فرد جهت انتخاب سمعك باشد.

ايجاد انگيزه در استفاده كننده از سمعك و به وجود آوردن نگرش منطقي و صحيح نسبت به سمعك، هنر يك متخصص شنوايي كار آزموده هنگام تجویز سمعک است. در وهله اول هنگام تجویز سمعک در منزل برای سالمندان جلب اعتماد وی ضروری است. همیشه انتخاب مناسب سمعك بيشترين احساس رضايت را براي فرد كم شنوا فراهم كند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *