Search
Close this search box.

تست شنوایی سنجی خلبانان – 3 تست متداولی که انجام می شود

تست شنوایی سنجی خلبانان

نحوه تست شنوایی سنجی خلبانان چگونه است؟ انجام تست شنوایی برای همه مشاغل قبل از استخدام ضروری و چکاب های دوره ای تحت عنوان طب کار نیز الزامی است. از بین این مشاغل خلبان ها همیشه مورد توجه بوده اند که از نظر شنوایی در وضعیت کامل شنوایی باشند.

تست شنوایی سنجی خلبانان

تست شنوایی سنجی خلبانان یا تست شنوایی یا ادیومتری که برای خلبان ها انجام می شود شامل تستهای PTA,SRT,SDS,IM می باشد. در این تست ها بصورت کامل وضعیت سلامت پرده گوش، گوش میانی و وضعیت شنوایی در نموداری به نام ادیوگرام ثبت می شود.

 

تست شنوایی سنجی خلبانان
تست شنوایی سنجی خلبانان

در این غربالگری ها باید آستانه های شنوایی فرد در تمام فرکانس ها زیر ۲۰ دسی بل باشد که نرمال تلقی شود. همچنین وضعیت گوش میانی آنها باید در گروه تایپ A باشد که از نظر گوش میانی مشکلی وجود نداشته باشد.

جدای از این تست روتین که در همه ی افراد انجام میشود آزمایش های تعادل نیز برای گروهی از خلبانان واجب است که این آزمایش شامل تست VNG ,ECochG است. که در آنها اطلاعات وسیعی از سلامت گوش داخلی در اختیار پزشک قرارداده میشود. شرط نرمال بودن در این تست ها این است که در تست VNG در هیچکدام از پوزیشن های تست فرد مورد ازمایش سرگیجه نداشته باشد، در ازمایش کالریک سرگیجه داشته باشد و در تست ECochG نسبت SP/AP آنها کمتر از 0/5 باشد.

تست شنوایی خلبانی

پس به طور کلی برای بررسی تست شنوایی سنجی خلبانان معمولا دو نوع تست انجام می شود.

  • یکی تست ادیومتری روتین: که برای اطلاع از وضعیت سلامت شنوایی آنها انجام می شود.
  • تست VNG که برای اطلاع از سیستم تعادلی یا همان سیستم وستیبولار انجام می گیرد.

خلبانان چون در ارتفاع فعالیت میکنند و اختلاف فشار با سطح زمین دارد ممکن است بر اثر تغییر فشار دچار سرگیجه شوند. معمولا پیش از استخدام آنان تست تعادل و سرگیجه انجام می شود تا سلامت سیستم وستیبولار آنها تایید شود.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *