Search
Close this search box.

تست های مخچه برای بررسی مشکلات تعادل

تست های بررسی عملکرد مخچه

تست های مخچه برای بررسی مشکلات تعادل شامل: تست هیل توشین (heel to shin) ، تست finger to noise، تست دیس متریا، تست رومبرگ، تست disdiado chokinesia و تست rebound است.

تست هیل توشین معروفترین تست بررسی عملکرد مخچه

در این آزمایش، از بیمار خواسته می شود که طاقباز بخوابد و پاشنه راست خود را در زیر چپ زانوی خود قرار دهد و سپس آن را به بالای ساق پای خود بکشد. فرد باید این حرکت را با سریع ترین حالت خود و مکررا انجام دهد. از بیمار بخواهید این حرکت را با پای دیگر نیز تکرار کند. عدم توانایی در انجام این حرکت در حالتی که از فرد میخواهیم سریع آن را انجام دهد، غیر طبیعی است. تست هیل توشین تا اندازه ای زیاد، هماهنگی فرد را بررسی می کند. در صورت از دست دادن قدرت حرکتی، قدرت تصوری یا ضایعات مخچه ای ممکن است غیر طبیعی باشد.

تست هیل توشین یکی از تست های مخچه ای

تست finger to noise یکی از موارد مهم تست های مخچه است

در این تست درمانگر در مقابل فرد قرار می گیرد، انگشت اشاره خود را در دورترین فاصله ی ممکن از فرد قرار داده و از او می خواهد چندبار انگشت اشاره خود را از ابتدا به نوک بینی خود و بعد به نوک انگشت درمانگر بزند. افراد دارای اختلالات مخچه ای مانند آتاکسی، در هنگام انجام این حالت دچار لرزش می شوند و فرد در زدن انگشت خود به انگشت درمانگر دچار اشتباه می شود. در واقع اشتباه فرد در زدن انگشت درمانگر به خاطر اختلال دیس متری است.

تست دیسمتری

یکی دیگر از تست های مخچه است. در این تست فرد در تعیین فاصله ی اشیاء نسبت به همدیگر و نسبت به خودش اشکال دارد. فرد در واقع فاصله را بیش از حد واقعی یا کمتر تصور می کند.

تست rebound یکی دیگر از تست های مخچه است

تست یا پدیده ی rebound به این صورت است که فرد با چشم بسته شانه را نود درجه خم کرده و ساع به صورت pronation (چرخش به داخل) و آرنج نیز extend (باز شده) است. در این حالت یک ضربه به طرف پایین به مچ دست وی وارد می کنیم. اگر در برگشت دست به حالت قبل خود بالاتر از 90 درجه باشد و فرد نتواند آن را کنترل کند، تست مثبت است.

تست disdiado chokinesia

از فرد می خواهیم که با طور مرتب دستان خود را از ناحیه ی ساعد به سمت خارج و داخل بچرخاند. افراد دارای اختلال آتاکسی و کودکان فلج مغزی در انجام آن ناتوان هستند. بررسی سلامت سیستم تعادل مخچه به دو روش امکان پذیر است: انجام ام آر آی و یا مراجعه به کلینیک سرگیجه و تعادل.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *