Search
Close this search box.

تست ECochG | کاربرد تست ECOG در تشخیص منییر

تست ecochg

تست ECOG یا آزمایش Ecog (ای کو جی) آزمونی برای بررسی فشار مایعات گوش داخلی به ویژه در افراد مشکوک به بیماری منییر است. فشار بالای گوش در اثر بیماری منییر، سرگیجه های حمله ای ایجاد می کند. اصطلاح کوکلئوگرام مربوط به روش ثبتی امواج حلزون گوش است. به طور کلی پاسخ های عملکردی از حلزون و عصب شنوایی توسط یک الکترود فعال قرار گرفته در نزدیک حلزون و یک الکترود مرجع قرار گرفته در یک فاصله ی دورتر مثل استخوان ماستوئید همان طرفی ثبت می شود.

تست ECOG

تست ECochG چیست؟

با عبور انرژی صوتی از دستگاه شنوایی محیطی، پتانسیل های ناشی از تحریک بیوالکتریکی تولید می شود که ثبت آنها الکتروکوکلئوگرافی یا ecog نام دارد. همانگونه که از نام این آزمون بر می آید، الکتروکوکلئوگرافی روشی برای ثبت پتانسیل های الکتریکی حلزون و پتانسیل عمل تجمعی رشته های عصی شنوایی است. پاسخ های برانگیخته از حلزون و عصب شنوایی طی 2 الی 3 میلی ثانیه پس از ارائه محرکات ناگهانی و گذرا ثبت می گردد. اولین جزء پاسخ که تحت شرایطی خاص ثبت می شود، پاسخ میکروفونیک حلزونی است. ساختارهای مهم در حلزون شامل سلول های مویی داخلی و خارجی است که امواج حاصله را تشکیل می دهند.

کاربرد تست ECOG

  • تشخیص، ارزیابی و پایش بیماری منییر و هیدروبس آندولنف، و ارزیابی و پایش راهبردهای درمانی آنها
  • تقویت موج I در تست ABR
  • اندازه گیری و پایش عملکرد حلزون و عصب شنوایی در حین جراحی
  • تشخیص اختلالات طیف نوروپاتی شنوایی (ANSD)

اگرچه برای ثبت الکتروکوکلئوگرافی کاربردهای دیگری برشمرده شده است، چهار مورد فوق رایج ترین کاربردهای بالینی این آزمایش هستند.

تست ای کو جی

تست ECochG در منییر 

به دلیل اینکه تست ECOG یکی از اولین ارزیابی های فیزیولوژیک بیماری منییر را ارائه داد، این بیماری یکی از حیطه های اصلی مورد بررسی در الکتروکوکلئوگرافی است. این مسئه هم تشخیص و هم علت بیماری منییر را بهتر از هر روش دیگه ای مشخص می کند. در منییر برای بررسی حلزون گوش است که نوعی پاسخ صوتی برانگیخته شده همانند ABR است و در آن پتانسیل های الکتریکی حلزون ثبت می شود. از اختصار ECOG و ECochG به صورت متناوب استفاده می شود.

ECOG از آنجایی که کوتاه تر است، برای همه ارجحیت دارد. هیچ معالجه یا روش درمانی موئری که برای تمام بیماران قابل استفاده باشد، وجود ندارد. این تست برای تشخیص بیماری منییر و یا هیدروپس آندولنفاتیک (تورم مایعات گوش داخلی) استفاده می شود. ممکن است نتایج این تست در بیماری فیستول پری لنف نرمال نباشد. ویژگی مشترک این بیماریها عدم تعادل در فشار بین دو نردبان اندولنفاتیک و پری لنفاتیک گوش داخلی است. این تست برای بیماران با شکایت سرگیجه، عدم تعادل، احساس پری گوش، کم شنوایی، سرگیجه های ناگهانی و دوره ای و شدید کاربرد دارد. تست ECOG کاملا بدون درد است و زمان لازم برای انجام آن معمولا 20دقیقه تا نیم ساعت می باشد. این تست علاوه بر افراد با مشکلات سرگیجه برای بیماران با نوروپاتی شنوایی نیز کاربرد فراوانی دارد.

تست ECOG

در تشخیص نوروپاتی شنوایی انجام ECOG به همراه ABR و OAE توصیه میشود.

در واقع در افراد با نوروپاتی شنوایی انجام تست ECOG ما را از سلامت حلزون آگاه میکند. در سایر بیماری ها که احتمال آسیب به حلزون وجود دارد نیز انجام تست ECochG کمک کننده است. مثلا افرادی که از داروهای اتوتوکسیت استفاده میکنند. داروهای اتوتوکسیت یا همان داروهای سمی گوش مانند جنتامایسین که در درمان عفونت های شدید تجویز میشود ممکن است آسیب جبران ناپذیری بر حلزون بگذارد که اصولا از تست ECochG و OAE برای فالوآپ این بیماران استفاده میشود. ECOG یکی از تست های حساس و سخت در آزمون های فیزیولوژیک است که برای انجام آن نیازمند متخصص شنوایی شناسی برای انجام و تفسیر نتایج آن است.

بیماری منییر در کودکان و نیاز به تست ECOG

بیماری منییر در کودکان نادر است و کمتر از 3 درصد از تمام موارد بیماری های مربوط به گوش را شامل می شود. در بین تمام دلایل سرگیجه در کودکان  کمتر از 4 درصد موارد به دلیل منییر است. از نظر بالینی نوسانات شنوایی، سرگیجه دوره ای، کیپی و وزوز گوش از علایم غالب هستند. تست شنوایی ممکن است کم شنوایی در فرکانس های پایین را نشان دهد. ممکن است کودکان در مورد کیپی و وزوز گوش حرف نزنند و  در این گونه موارد نباید منییر را نادیده گرفت. معمولا شیوع منییر در کودکان بالای ده سال دیده می شود. ممکن است منییر ارتباطی با آلرژی در دوران کودکی و بزرگسالی داشته باشد. درمان منییر در کودکلن همانند بزرگسالان است و شامل رژیم غذایی کم نمک، آرامبخش است. تشخیص منییر در کودکان با کمک تست ECOG است.

عوامل موثر در انجام تست ECOG دقیق

تجهیزات مورد استفاده در ثبت پاسخ های برانگیخته نقش مهمی در کشف و اندازه گیری پاسخ دارند. اندازه گیری دقیق و صحیح امواج تست ECochG به درک کامل نحوه ی تاثیرگذاری مشکلات فرد بر شنوایی او می انجامد. در این تست باید پاسخ حلزون یا عصب گوش به یک محرک پیش از ارسال محرک بعدی تکمیل گردد. 

چه عواملی بر نتایج تست ECOG تاثیرگذار است؟

بررسی ویژگی های فرد مورد آزمون، نقطه شروع مناسبی برای مرور عوامل تاثیرگذار بر روی تست است. از عوامل تاثیرگذار بر پاسخ های برانگیخته ی شنوایی مانند تست ECochG، شامل سن، جنسیت، درجه ی حرارت بدن، وضعیت هوشیاری، پاسخ های کاذب عضلانی و تاثیر داروها هستند. تاثیر هریک از این عوامل متفاوت است. برای مثال سن بر تمام پاسخ های برانگیخته ی شنوایی تاثیر گذار است. وضعیت هوشیاری یا داروهای تاثیرگذار بر تفسیر تست ECochG اثری ندارد.

کاربردهای مهم تست ECochG

در کم شنوایی های حلزونی به دلیل کاهش در تعداد سلول های مویی، فعالیت کلی فیبرهای عصب شنوایی کاهش می یابد. براساس تحقیقات فقدان CAP در ECochG در پاسخ به محرکات کلیک با شدت بالا نشان می دهد فرد مبتلا به کم شنوایی عمیق نمی تواند از مزایای سمعک بهره ببرد. در نتیجه ECochG می تواند به عنوان راهکاری مفید در کودکانی که قادر به همکاری نیستند، استفاده شود.  تست ECochG ، یک ارزیابی استاندارد در تشخیص بیماری منییر محسوب می شود. در بیماری منییر افزایش حجم اندولنف احتمالاً باعث افزایش فشار در scala media و منجر به تغییر در ویژگی های الکتریکی سلول های مویی می شود. اکوجی به این دلیل که هم پاسخ های گیرنده و هم پاسخ های عصبی را بررسی می کند در تشخیص نوروپاتی شنوایی اهمیت دارد. اطلاعات بدست آمده از ECochG در تعیین محل اختلال و برنامه های توانبخشی کمک کننده است. در افراد مبتلا به پاتولوژی های CNS، اعتبارآزمون ABR در ارزیابی آستانه های شنوایی به طور برجسته کاهش می یابد. در این موارد ثبت ECochG به منظور ارزیابی آستانه های شنوایی لازم است.

مرکز تخصصی تست ECochG در غرب تهران

این تست شاخص الکتروفیزیولوژیک قوی برای یکپارچگی حلزون به شمار می آید. به طور مثال، زمانی که پاسخ وجود داشته باشد میتوان از حداقل باقی مانده شنوایی مطمئن شد. تست ECOG برای کودکان قابلیت انجام ندارد و به جای آن از تست ABR استفاده می شود. کلینیک سرگیجه صادقیه این افتخار را دارد که یکی از مراکز برتر سرگیجه در غرب تهران است. مرکز تست ecog

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *