Search
Close this search box.

تست VNG در سرگیجه | نوار گوش برای سرگیجه

تست سرگیجه VNG

تست VNG در سرگیجه که به آن به‌طور عامیانه نوار گوش برای سرگیجه نیز گفته می‌شود، یکی از آزمایش‌های بررسی علت سرگیجه است. تست سرگیجه، آزمایش سرگیجه، نوار گوش برای سرگیجه، تست VNG همگی یک چیز هستند و تفاوتی باهم ندارند. برای انجام تست‌های سرگیجه و با حضور متخصصین کارآمد در کلینیک سرگیجه‌ی صادقیه با شماره‌های02144965281  و  09125389465 تماس بگیرید.

تست سرگیجه چیست؟

تست سرگیجه مجموعه از تست ها و آزمایش هایی است که برای تشخیص سرگیجه انجام می گیرد. با انجام تست سرگیجه مشخص می شود که علت سرگیجه منشاء گوش دارد یا مغز. با کمک تست سرگیجه شما می توانید علت سرگیجه و درمان احتمالی آن را متوجه شوید. 

انواع تست سرگیجه

علاوه بر تست VNG، انواع تست سرگیجه برای شناسایی علت سرگیجه و اختلالات تعادل با منشأ گوش وجود دارد. ازجمله آن‌ها می‌توان به آزمایش EcochG (الکتروکوکلئوگرافی)، VHIT،VEMP و آزمایش کالریک اشاره نمود. تست تعادل نیز یکی از مواردی است که در هنگام بررسی سرگیجه انجام می‌شود.

تست VNG چیست؟

تست VNG در سرگیجه  یکی از مفیدترین آزمایش‌های پاراکلینیک در ارزیابی بیماران با شکایت سرگیجه و اختلال تعادل است. این آزمایش در تشخیص علت سرگیجه بسیار مفید است. این تست، غیرتهاجمی، بدون درد، بدون اشعه و آسیب به بیمار بوده و در حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. این تست یکی از آزمایش های بررسی گوش داخلی و قسمتی از مغز است. این تست به متخصصین سرگیجه کمک می‌کند که علت سرگیجه و عدم تعادل شمارا پیدا کنند. قبل از انجام تست VNG در سرگیجه، تاریخچه گیری اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین همکاری بیمار با متخصص سرگیجه در انجام آن حائز اهمیت است. درنهایت با کمک این تست کانال درگیر در سرگیجه مشخص‌شده و مانور مربوط به آن داده می‌شود. به‌طور عامیانه به آزمایش VNG، نوار گوش برای سرگیجه گفته می‌شود.

تست VNG یا نوار گوش برای سرگیجه

آزمایش VNG یا ویدئو نیستاگموگرافی

آزمایش سرگیجه با کمک تست VNG با استفاده از یک گاگل (عینک ویژه مجهز به دوربین برای ثبت حرکت چشم) که بر روی سر قرار می‌گیرد انجام می‌شود. هدف از انجام این آزمایش ثبت حرکات ارادی و غیرارادی چشم است و از این طریق سیستم دهلیزی گوش میانی (اندام‌های تعادل) بررسی می‌گردد.

مجاری نیم‌دایره‌ای گوش وظیفه‌ی حفظ تعادل و ثبات را در جهت مختلفی بر عهده دارد و اختلال در هر قسمت موجب بروز نوع خاصی سرگیجه می‌شود. آزمایش VNG دارای مراحل مختلفی است. آزمایش ساکاد (حرکات سریع چشم)، آزمایش نگاه خیره (با چشمان باز و بسته)، پرسوئیت، آزمایش آپتوکینتیک، آزمایش‌های وضعیتی در جهت‌های مختلف، آزمایش دیکس هالپایک، آزمایش‌های مرکزی و همچنین آزمایش‌های کالریک (تحریک گوش با هوا یا آب سرد و گرم) مهم‌ترین بخش‌های آزمایش VNG را تشکیل می‌دهند.

تست VNG: مهمترین تست سرگیجه

سرگیجه و عدم تعادل برای افراد داری این عارضه یک مشکل حاد پزشکی است، زیرا موجب سقوط و صدمه دیدن فرد می‌شود. حفظ تعادل به اطلاعات دقیق بینایی،سوماتوسنسوری، وستیبولار و پردازش صحیح در سیستم عصبی مرکزی بستگی دارد. مشکلات تعادلی اغلب موجب به وجود آمدن علائم شنوایی نیز می‌شود، بنابراین در هنگام بروز مشکلات تعادلی بایستی سیستم وستیولار و شنوایی به‌درستی مورد ارزیابی قرار گیرند.

بیماری‌های سرگیجه و عدم تعادل ممکن است در تمام سنین ایجاد شود اما با افزایش سن شیوع آن نیز بیشتر می‌شود. سرگیجه‌های شدید همراه با کاهش شنوایی، وزوز گوش، تهوع و استفراغ معمولاً منشأ محیطی دارند. درحالی‌که سرگیجه‌های با نشانه‌های نورورلوژیک مانند دوبینی، دیس آرتری منشأ مرکزی دارند. با انجام تست سرگیجه، ماهیت ایجادکننده‌ی آن و درمان‌های پیش رو را در اختیار متخصصین قرار می‌دهد.

تست سرگیجه شامل تست‌های VNG، آزمون کالریک، تست VEMP و درنهایت مانور درمانی است. با انجام مانور درمانی مشکل سرگیجه فرد در جلسه‌ی اول به‌طور چشمگیری کم می‌شود. در بعضی افراد مانور درمانی در طی دو جلسه بافاصله‌ی یک‌ماهه انجام می‌شود.

تست سرگیجه

در کنار تست VNG نوار گوش نیز بایستی انجام گیرد

اشتباه نکنید تست VNG با نوار گوش تفاوت دارد. هنگام مراجعه به کلینیک سرگیجه و انجام تست سرگیجه بایستی نوار گوش نیز انجام شود؛ فایده انجام نوار گوش این است که بفهیم سرگیجه روی آستانه‌های شنوایی فرد تأثیر گذاشته است یا نه.

مراحل انجام تست VNG در کلینیک سرگیجه ی صادقیه

هنگام انجام تست VNG، عینک مخصوصی بر روی چشمان شما قرار داده می‌شود تا حرکات چشم شما بررسی شود. در طول آزمون از شما خواسته می‌شود یک هدف خاص که بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود را دنبال کنید. در بعضی موارد از الکترود استفاده می‌شود. در مرحله‌ی بعد گوش‌ها به‌وسیله‌ی دستگاه کالریک با هوای گرم و خنک تحریک می‌شود تا میزان پاسخ آن‌ها اندازه‌گیری شود.

کل زمان انجام تست VNG حدود نیم ساعت طول می‌کشد. بعضی از مراحل تست ممکن است باعث ایجاد سرگیجه‌ی موقتی شود که به‌سرعت فروکش می‌کند. هنگام انجام تست VNG در کلینیک سرگیجه ی ما قبل از انجام هر مرحله، توضیحات مربوط به آن کاملاً داده می‌شود. در پایان تفسیر تست VNG توسط متخصص سرگیجه انجام می‌شود و نتیجه‌ی آن به شما داده می‌شود.

تست VNG

                                                                            

در کنار تست VNG، آزمایش کالریک نیز انجام می گیرد

آزمایش کالریک یکی از بهترین روش تعیین میزان پاسخ‌دهی سیستم وستیبولار  محیطی است. در این آزمایش تحریک اپسی لترال واقعی ایجاد می‌کند ولی یک از معایب آزمایش کالریک آن است که در این آزمایش عمدتاً کانال نیم‌دایره‌ای افقی تحریک می‌شود. روش انجام آن به این صورت است که بیمار روی تخت خوابیده و سر حدود سی درجه بالاتر آورده شده است تا کانال نیم‌دایره‌ای افقی در وضعیت عمودی  قرار گیرند. تست کالریک در کلینیک ما با کمک هوای سرد و گرم انجام می‌گیرد. در بعضی از کلینیک‌ها با کمک آب سرد و گرم انجام می‌شود که بیمار ممکن است خیس شود.

آزمایش صندلی گردان در کنار تست VNG

آزمایش صندلی گردان، کانال‌های نیم‌دایره‌ای افقی را در محدوده گسترده‌ای از فرکانس‌ها تحریک و اطلاعاتی را در رابطه با سیستم وستیبولار فراهم می‌آورد که با کمک آزمایش کالریک قابل‌دستیابی نیست.

این آزمایش در بیماران مشکوک به کاهش دوطرفه عملکرد سیستم وستیبولار است. در بیماران با ضعف پاسخ یا عدم پاسخ کالریک، در بیمارانی که نیاز به ارزیابی قبل و بعد از درمان دارند و در بیماران تحت درمان با داروهای وستیبولو توکسیک کاربرد دارد. آزمایش صندلی گردان قدرت تشخیصی ضایعات وستیبولار را 15 درصد افزایش می‌دهد.

مزایای انجام آزمایش صندلی گردان

آزمون صندلی چرخان یا شتاب هارمونیک سینوسی عملکرد تعادل را با استفاده از اندازه‌گیری حرکات چشم در پاسخ به حرکات سینوسی خودکار جلو و عقب یک صندلی ارزیابی می‌کند.

کاربرد: بسط ارزیابی‌های درگیری سیستم وستیبولار محیطی و بررسی روند جبران مرکزی.

  • به دلیل اینکه تحت تأثیر وضعیت آناتومیکی مجرای گوش خارجی و میانی قرار نمی‌گیرد مواردی مانند انسداد مجرای گوش، آتروفی، پارگی پرده گوش در تست پاسخ مثبت و منفی کاذب ایجاد نمی‌کند.
  • این آزمایش را می‌توان بلافاصله بعد از جراحی گوش انجام داد چون نیازی به تحریک مستقیم کانال گوش نیست
  • این آزمایش دامنه وسیع‌تری از عملکرد سیستم تعادل را در برمی‌گیرد و فرم طبیعی‌تری را از تحریک سیستم تعادلی ایجاد می‌کند
  • برای بیماران کمتر از کالریک ناراحت‌کننده بوده و بیمار مشکل کمتری خواهد داشت
  • پیشرفت بیماری و نتایج پاسخ را می‌توان با تکرار تست پیگیری کرد
  • برای کودکان و افراد سخت آزمون که کالریک را تحمل نمی‌کنند مناسب است

آزمایش VEMP در کنار تست VNG

تست VEMP، ارائه تحریک صوتی شدید از طریق هدفون به گوش فرد و ثبت پاسخ وستیبولار از روی عضله گردن است. نحوه‌ی این آزمون به این صورت است که فرد روی تخت دراز می‌کشد. هر وقت متخصص اعلام کرد باید سر خود را از روی تخت بلند کند و به سمت راست یا چپ بچرخاند و برای مدتی در همان وضعیت نگاه دارد. کاربرد این تست در تشخیص بیماری منیر، ضعف سیستم وستیبولار و شکاف مجرای نیم‌دایره فوقانی است.

آزمایش تعادل در کنار تست VNG

بعد از انجام تست VNG مانورهای مربوط به کانال درگیر شده داده می‌شود. البته قبل از انجام این کارها تست‌های تعادل گوش نیز بررسی می‌شود. بعضی‌اوقات ضعف تعادل فرد ممکن است به خاطر مشکلات خارج از سیستم وستیبولار گوش باشد که در این صورت مشاوره لازم داده می‌شود.

سرگیجه یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در دوران مختلف زندگی خصوصاً سالمندی اتفاق می‌افتد. افراد مختلف ممکن است تعریف‌های متفاوتی برای سرگیجه داشته باشند. دو نوع کلی از مشکلات تعادلی وجود دارد. مورد اول سرگیجه‌ی واقعی است که vertigo نامیده می‌شود. در این حالت یا محیط به دور فرد می‌چرخد و یا خود فرد به دور محیط می‌چرخد. مورد دوم حالت عدم تعادل است که dizziness نام دارد. در این حالت فرد عدم ثبات یا عدم تعادل و منگی را احساس می‌کند. خصوصاً در مواردی که فرد در حال راه رفتن است این مشکل خود را بیشتر نشان می‌دهد.

عوارض تست VNG در سرگیجه

تست VNG در سرگیجه یکی از بی‌خطرترین آزمایش‌های بالینی است که بدون عوارض و درد بوده و با کمترین ناراحتی انجام می‌شود.

تست VNG

آمادگی های قبل از انجام تست VNG

حداقل از 48 ساعت قبل از انجام آزمایش، بیماران باید از مصرف داروهای آرام‌بخش، خواب‌آور، داروهای ضد سرگیجه و بسیاری از داروهای مشابه دیگر و همچنین نوشیدن الکل خودداری نمایند.

هر دارویی که روی سیستم اعصاب مرکزی اثر تضعیف‌کننده داشته باشد، می‌تواند بر نتایج آزمایش‌های VNG تأثیر بگذارد. بعضی از داروها مانند باربیتورات ها، داروهای ضد صرع به دلیل تأثیری که بر سیستم اعصاب مرکزی می گذارند، نباید مصرف شوند. بعضی از داروهای آرام‌بخش می‌توانند سبب تضعیف عملکرد سیستم وستیبولار شده و پاسخ کالریک را از بین می‌برد.

بیماران شب قبل انجام تست سرگیجه بایستی خواب کافی داشته باشند

  • به علت امکان ایجاد سرگیجه بعد از انجام تست VNG، بهتر است بیماران با همراه مراجعه کنند و از رانندگی کردن بلافاصله پس از انجام تست خودداری نمایند
  • در صورت مصرف داروی آسپرین و خواب‌آور، یک روز قبل از انجام تست آن را مصرف نکنید
  • به بیماران توصیه می‌شود حتی‌الامکان از لباس راحت استفاده نمایند و از پوشیدن لباس‌های تنگ و آرایش کردن و همچنین از چرب کردن پوست صورت خودداری کنند
  • به آن دسته از افرادی که از لنزهای طبی استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود که در زمان انجام آزمایش به‌جای لنز از عینک طبی استفاده کنند
  • در زمان انجام تست نحوه‌ی انجام آن به زبانی ساده برای بیمار توضیح داده می‌شود تا هم موجب همکاری بهتر آنان شده و هم میزان نگرانی و اضطراب آنان را کاهش دهد

    البته وضعیت سلامت عمومی هر بیمار را باید در نظر داشت. ازنظر پزشکی ناشتا بودن ممکن است برای بعضی بیماران مضر باشد. برای مثال برای بیماران دیابتیک و یا افراد مبتلابه هیپوگلیسیمی، توصیه می‌شود از خوردن غذاهای چرب  و حجیم خودداری کرده و برعکس تشویق شوند غذای سبک و کم‌حجم مصرف کنند.

  • اگر نوبت آزمایش بیمار صبح است و استفاده از صبحانه اجباری باشد، فقط کمی نان‌وآب و میوه مجاز است و اگر نوبت آزمایش بیمار بعدازظهر است بعد از خوردن صبحانه، نهار حذف گردد
  • به دلیل احتمال بروز حالت تهوع یا استفراغ بهتر است از 4 ساعت قبل از آزمایش از مصرف غذا و مایعات خودداری شود
  • در روز آزمایش از نوشیدن نوشابه‌های کافئین دار مانند قهوه و کشیدن سیگار خودداری کنند

مراقبت های بعد از تست VNG در سرگیجه

  • بعد از آزمایش VNG لازم است که به مدت حداقل 42 ساعت و حداکثر 24 ساعت سر را حرکت ندهید و در صورت داشتن گردنبند طبی نرم (کولارسافت) بهتر است گردن را فیکس کنید
  • تا 24 ساعت در صورت نیاز به حرکت سر سعی کنید با حرکت کل بدن این کار را انجام دهید
  • تا 24 ساعت در منزل استراحت کنید و در صورتیکه مجبور به انجام کاری شدید از خم کردن سر به عقب (مانند برداشتن چیزی از کابینت یا آسمان را نگاه کردن) و خم کردن سر به پایین (مثل بستن بند کفش، نمازخواندن و برداشتن چیزی از زمین) اجتناب کنید
  • تا 24 ساعت از تکان دادن سر جهت تائید حرف دیگران در هنگام صحبت کردن اجتناب کنید
  • تا 24 ساعت با زاویه 33 درجه (سر و تنه) بخوابید
  • تا 24 ساعت در هنگام عطسه یا سرفه مراقب باشید سرتان خیلی حرکت نکند
  • از مواد حاوی کلسیم مانند شیر، ماست و یا مکمل کلسیم استفاده کنید
  • در صورت داشتن کمبود ویتامین D از مکمل ویتامین D استفاده کنید

لازم به ذکر است که ممکن است پس از مانور درمانی مجدداً به سرگیجه دچار شوید که این موضوع نگران‌کننده نیست، تنها کافی است جلسات توان‌بخشی و مانور درمانی را تا بهبود کامل ادامه دهید.

جابجایی کریستال های گوش که با آزمایش سرگیجه مشخص می شود

هزینه ی تست VNG در سرگیجه

در کلینیک تخصصی سرگیجه‌ی ما فقط صرفاً تست VNG برای تشخیص انجام نمی‌شود. بلکه در کنار آن سایر مواردی که در بالا توضیح داده شد به‌علاوه مانوردرمانی نیز انجام می‌گیرد. به خاطر همین ممکن است هزینه این تست‌ها کمی بالاتر از سایر کلینیک‌ها باشد. البته کلیه‌ی هزینه‌های تست سرگیجه بر اساس تعرفه وزارت بهداشت بوده و تحت پوشش اکثر بیمه‌ها نیز است. کلینیک سرگیجه آریاشهر با پنج سال سابقه‌ی ویزیت بیماران سرگیجه در بیمارستان ابن‌سینا، اکنون با مدیریتی خصوصی و کادری مجرب آماده خدمت به هم‌وطنان گرامی است. لازم به ذکر است در این کلینیک علاوه برگرفتن تست‌های سرگیجه، ارزیابی اولیه و درنهایت درمان و توان‌بخشی سرگیجه نیز انجام می‌شود. 

VNG

تست VNG در تشخیص سرگیجه ناگهانی

سرگیجه‌های ناگهانی انواع مختلفی دارند که معمولاً همراه با علائمی نظیر سردرد، سبکی سر، تهوع، استفراغ، کم شنوایی، پری گوش و یا به دنبال تغییر پوزیشن رخ می‌دهد. در تقسیم انواع سرگیجه‌های ناگهانی وجود علائم دیگر حائز اهمیت است. در زیر به شرح بعضی از سرگیجه‌های ناگهانی با منشأ گوش می‌پردازیم.

ضایعات سیستم تعادلی یک‌طرفه حاد

معمولاً سرگیجه‌های ناگهانی شدیدی که همراه با استفراغ و تهوع شروع می‌شوند و گاه علائم بیمار با حرکت سر تشدید می‌شود. به‌طوری‌که بیمار نیازمند بستری در بیمارستان شود منشأ آن‌ها عصب تعادل است که این سرگیجه‌ها با درمان‌های دارویی و طی چند روز برطرف می‌شود. برای تشخیص این بیماری انجام تست VNG بسیار کمک‌کننده است.

ضایعات سیستم تعادلی یک‌طرفه مزمن

در این موارد معمولاً شکایت بیماران به‌صورت سرگیجه و یا گیجی نیست و معمولاً بیماران احساس عدم ثبات و عدم تعادل دارند. در این موارد معمولاً بیماری‌هایی نظیر نورینوم آکوستیک، تومور عصب شنوایی، می‌تواند منشأ مشکل باشد.

معمولاً بیماران در این موارد شکایتی نظیر وزوز گوش یک‌طرفه، کم شنوایی یک‌طرفه و عدم تعادل ناگهانی به یک سمت را گزارش می‌دهند. در تشخیص این بیماران انجام تست‌های VNG، ENG و ABR کمک‌کننده است. چنانچه در شرح‌حال بیمار سرگیجه ناگهانی به دنبال تغییر پوزیشن بیان شود، بررسی گوش داخلی برای تائید یا رد بیماری سندرم سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم اهمیت دارد.

درمان این بیماران با توان‌بخشی سیستم وستیبولار و مانور درمانی است. اگر در شرح‌حال بیمار سرگیجه با شروع ناگهانی به همراه پری گوش، وزوز گوش، کم شنوایی و احساس سنگینی گوش به‌صورت یک‌طرفه یا دوطرفه وجود داشته باشد، با انجام تست EChocG و VEMP می‌توان به بررسی و تشخیص فشار مایع گوش داخلی پرداخت و در صورت تائید هیدروپس پری لنف (پرفشاری مایع گوش داخلی) درمان دارویی و تغییر رژیم غذایی به درمان بیمار کمک بسیاری می‌کند.

ضایعات سیستم تعادلی دوطرفه

در این موارد که به‌صورت ناگهانی و عدم تعادل به دو سمت رخ می‌دهد، بایستی مسمومیت‌های دارویی (اتوتوکسیتی) خصوصاً مسمومیت با جنتامایسین را مدنظر قرار داد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

7 پاسخ

  1. سلام من ظاهرا کرونا گرفتم سرگیجه و سردرد و مشکلات بینایی مختصر و گذرا پیش میومد برام. انون سرگیجه باقی مانده است. چگونه برطرف میشود؟

    1. سلام یکی از عوارض کرونا ابتلا به سرگیجه است. در صورتی که بیش از یک ماه از بهبودی شما می گذرد و سرگیجه شما هنوز قطع نشده است، بایستی تست سرگیجه انجام دهید تا علت ان مشخص شود.

  2. سلام من گاهی اوقات موقع دراز کشیدن سرگیجه می گیرم به طوری که بعضی اوقات جرات نمی کنم به صورت کاملا طاق باز بخوابم.
    چه کار باید بکنم؟

    1. درود.
      به احتمال زیاد سرگیجه شما منشا گوش میانی دارد و می تواند ناشی از کنده شدن کریستال های گوش باشد.
      برای اطمینان پیدا کردن بایستی حضورا تشریف بیارید و تست های سرگیجه براتون انجام شود.
      اگر منشاء این سرگیجه ها گوش باشد به احتمال زیاد درمان پذیر است.

  3. تست را با دقت کامل انجام دادید.
    از اینکه در مورد بیماری من توضیح کامل دادید و منو راهنمایی کردید تشکر می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *