Search
Close this search box.

جدا شدن استخوانچه های گوش- 1 عکس زیبا از استخوانچه های گوش

استخوانچه های گوش

از هم گسیختگی زنجیره استخوانچه های گوش چیست؟ در گوش میانی سه استخوانچه(Auditory Ossicles) به نام های چکشی، سندانی و رکابی وجود دارد که نقش آنها انتقال و تقویت انرژی صوتی به گوش داخلی می باشد. آسیب یا بد شکلی این استخوانچه ها باعث ایجاد کم شنوایی می شود.

جدا شدن استخوانچه های گوش از هم دیگر

در کودکان دليل عمده نکروز زائده بلند سندانی به خاطر عفونت مزمن يا عود کننده گوش ميانی و يا ترشح می باشد. در يک همچین مواردی قطع زنجيره معمولا کامل نيست و يک باند باريک از بافت فيبروزی جايگزين قسمت دور زائده بلند استخوان سندانی نکروز شده می شود. بنابراين اتصال بين سندانی و رکابی فيبروزی است و استخوانی نيست دراين حالت صداها به طور ناقص انتقال می يابند و يک کاهش شنوايی انتقالی ضعيف ايجاد می شود. معمولا فاصله ایجاد شده در فرکانس های زیر بیشتر از بم است و تایپ تیمپانومتری Ad می باشد. شکل زیر نمای استخوانچه های گوش است که با کمک اندوسکوپی از طریق شیپور استاش گرفته شده است.

استخوانچه گوش

فرم های از هم گسیختگی استخوانچه های گوش کجا ایجاد می شود؟

معمولا گسیختگی در مفصل سندانی-رکابی با یا بدون شکستگی زائده ی بلند سندانی رخ میدهد. دومین فرم رایج آن، جدایی مفصل چکشی-سندانی است. در بزرگسالان تروما يکی از دلايل معمول می باشد. به طورکلي تروما جابجايی ميانی استخوان رکابی يا قطع مفصل سندانی چکشی را ايجاد می کند. تروما به ندرت باعث دررفتگی رکابی در دریچه ی بیضی می شود که باعث گیجی،کاهش شنوایی حسی عصبی و کاهش شنوایی انتقالی می شود. به طور کلی گسیختگی زنجیره منجر به کاهش شنوایی انتقالی زیادی (حدود 30 تا 65 دسی بل) خواهد شد. گسیختگی و جابجایی زنجیره استخوانچه های گوش با پرده ی سالم بصورت یک کم شنوایی انتقالی حداکثری (65دسی بل گپ) ظاهر می شود. درصورتیکه اگر همراه با پارگی پرده باشد درجات کمتری از کم شنوایی را نشان میدهد.

استفاده از شمع گوش یکی دیگر از عوامل خطرساز جدا شدن استخوانچه های گوش است.

تشخیص جدا شدن استخوانچه های گوش چگونه است؟

انجام نوار گوش کامل شامل ادیومتری، تست رفلکس اکوستیک، تمپانومتری برای تشخیص این ضایغه الزامی است.

درمان جدا شدن استخوانچه های گوش از همدیگر

درمان گسیختگی استخوانچه های گوش انجام عمل جراحی است که در آن از پروتز ها و سایر روش ها استفاده می شود. بازسازی استخوانچه های گوش، به بهبود شنوایی فرد کمک می کند. در برخی موارد، تمامی سه استخوان گوش میانی تعویض می شوند. این جراحی می تواند با جراحی تمپانوپلاستی (اصلاح پارگی پرده گوش) و ماستوئیدکتومی (حذف پاتولوژی در صورت وجود کلستئاتوم، گرانولاسیون و یا عفونت های فعال و مزمن گوش) نیز انجام می شود. در صورتي كه با جراحي وضعيت شنوايي بيماران بهبود پيدا نكند يا بيمار شرايط جراحي را نداشته باشد، مثلا بيمار شرايط بيهوش شدن را نداشته باشد

به دو صورت مي توان به شنوايي این افراد كمك كرد

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *