Search
Close this search box.

جراحی گوش چگونه انجام می شود؟

جراحی گوش

جراحی گوش یکی از حساس ترین جراحی های بدن است که برای اهداف مختلفی انجام می شود. جراحی گوش به دو روش لیزری و اندوسکوپی معمولا انجام می شود. در گذشته با کمک میکروسکوپ نیز جراحی گوش انجام می شد. متداول ترین علت جراحی گوش عفونت های مزمن گوش است.

انواع روش های جراحی گوش

جراحی گوش با کمک لیزر

پزشکان گوش و حلق و بینی همیشه از آخرین فن آوری لیزر برای عمل در گوش و جمجمه استفاده می کنند. جراحی لیزر شامل برش بافت با پرتوی شدید و متمرکز از نور است. در جراحی با کمک لیزر، پرتوهای لیزر با تبخیر آب درون سلولهای خود، بافت هدف را بخار می کنند. یکی از دستگاهایی که با کمک آن جراحی می کنند CO2 نام دارد.

انرژی لیزر CO2 به دلیل خصوصیات منحصر به فرد آن، توسط جراحان مورد استفاده قرار می گیرد زیرا دقت و کنترل بالایی را در حین جراحی فراهم می کند. لیزر CO2 ابزاری برای جراحی بدون لمس و ایده آل ارائه می دهد که برای ساختارهای ظریف گوش میانی مناسب است. پزشکان گوش و حلق و بینی از این ابزار برای درمان بسیاری از بیماری های گوش میانی از جمله اتواسکلروز و کلستئاتوم استفاده می کنند. با کمک لیزر، درمان دقیق و ظریف امکان پذیر می شود و شانس موفقیت در جراحی بالا می رود.

جراحی گوش با کمک لیزر

در جراحی استاپدکتومی برای رفع اتواسکلروزیس، از لیزر برای برداشتن استخوان های آسیب دیده با حداقل ضربه به ساختارهای اطراف استفاده می شود. بعلاوه، دقت این عمل به حدی بالا است که فقط فناوری لیزر از پس آن برمی آید. چون در این جراحی، دستکاری سیستم شنوایی به حداقل می رسد، کاهش شنوایی نیز خیلی جزئی خواهد بود و عوارش بعد از جراحی نیز کم است. علاوه بر این، از فناوری دستی لیزر CO2 می توان در بیماران مبتلا به بیماری مزمن گوش استفاده کرد.

در این بیماران، لیزر امکان برداشتن بافت آسیب دیده را با جراحی بدون لمس و احتمال کاهش عود بیماری فراهم می کند. جراحی گوش با کمک لیزر بدون وارد کردن کوچکترین ضربه به استخوانچه های گوش بوده و نسبت به جراحی های سنتی بسیار ایمن تر است. در جراحی های سنتی فضای کانال گوش را بزرگ می کنند و همچنین دستکاری سیستم شنوایی به مراتب بالاتر است.

جراحی گوش با روش آندوسکوپی

گوش و مکانیسم شنوایی ما از چندین قسمت تشکیل شده است. گوش خارجی از لاله گوش (گوش خارجی) و مجرای گوش شروع شده و به پرده گوش منتهی می شود. صدا به مجرای گوش منتقل می شود و پرده گوش را می لرزاند. گوش میانی از پرده گوش تا پنجره بیضی گوش داخلی امتداد دارد و شامل سه استخوانچه گوش (سندانی، رکابی، چکشی) است.

گوش میانی امواج صوتی جمع شده توسط لاله گوش و کانال گوش را به مایع داخل گوش منتقل می کند. بیماری های سیستم شنوایی اغلب از پرده گوش یا درون گوش میانی منشاء می گیرند. تجسم این طبیعت آناتومیک بسیار دشوار است، اگرچه فناوری ها توانایی ما را در ارزیابی و درمان این شرایط به طور قابل توجهی بهبود بخشیده اند.

از دهه 1960 در جراحی گوش از میکروسکوپ استفاده می شد. توسعه این میکروسکوپ ها انقلابی در تکنیک های جراحی گوش ایجاد کرد. در طی سالها بعد پیشرفت های عظیمی در فناوری نوری این میکروسکوپ ها حاصل شده است. در واقع دید در حین جراحی میکروسکوپی تعریف می شود و این دید به قسمت باریک کانال گوش محدود می شود. این محدودیت می تواند بعضی از جراحی گوش میانی و ماستوئید را به چالش بکشد. تصاویر زیر استفاده از میکروسکوپ عملیاتی و نمای مربوط به پرده گوش را نشان می دهد.

جراحی گوش با کمک میکروسکوپ

اخیراً، پیشرفت های خوبی در فناوری آندوسکوپیک رخ داده است که امکان استفاده از این فناوری در جراحی گوش را فراهم می کند. استفاده از آندوسکوپ در جراحی گوش این امکان را به جراح شما می دهد تا قسمت باریک کانال گوش را دور زده و نمای وسیعی از گوش میانی را مشاهده کند. این آندوسکوپ ها جراح شما را قادر می سازد تا فضای کامل گوش را نگاه کند و نتیجه بهتری را برای جراحی به دست بیاورد. استفاده از آندوسکوپ به جراح شما اجازه می دهد ساختارهایی را در گوش میانی و ماستوئید را مشاهده کند که ممکن است با استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده نباشد. تصاویر زیر استفاده از آندوسکوپ و تصوریر مربوط به پرده گوش را نشان می دهد.

اندوسکوپی و جراحی گوش

از روش آندوسکوپی در چه جراحی هایی انجام می شود؟

درمان کلستاتوما با کمک جراحی گوش

در طی برداشتن کلستئاتوم از طریق جراحی، بسیار مهم است که تمام قسمت های آسیب دیده از گوش میانی و ماستوئید برداشته شود. اگر برخی از سلول های پوستی مرتبط با کلستئاتوم  از بین نرود، ممکن است عود بیماری ایجاد شده و مشکلات بعدی ایجاد کند. مناطقی از گوش میانی که دید کمی دارند وجود دارد که اغلب کلستئاتوم باقیمانده را در خود جای می دهند.

شیپور استاش و سینوس تمپانی شایع ترین این نواحی هستند. با استفاده از آندوسکوپ، ما می توانیم به طور کامل تری این مناطق را ارزیابی و درمان کنیم و مطمئن شویم که کلستئاتوم از نظر ما “پنهان” نیست. تصاویر زیر نمای میکروسکوپی کلستئاتوم را در مقایسه با نمای آندوسکوپی نشان می دهد.

نمای میکروسکوپی در سمت چپ نشان می دهد که پشت پرده گوش حالت افتاده دارد. نمای آندوسکوپی در سمت راست، کشیدگی داخل رتروتیمپانوم را نشان می دهد.

با کمک روش اندوسکوپی مطمئن می شویم که اثری از بیماری نیست

برای اطمینان از عدم وجود بیماری و همچنین برای بازسازی استخوانچه های گوش، در صورت لزوم، فاز دوم جراحی پس از برداشتن کلستئاتوم ممکن است توصیه شود. با استفاده از فناوری  آندوسکوپی گوش میانی، ما اغلب قادر به انجام فازم دوم از طریق کانال گوش بدون ایجاد هیچ برش خارجی هستیم. آندوسکوپ به ما این امکان را می دهد تا با استفاده از یک دسترسی کوچک، تمام حفره گوش میانی را مشاهده کنیم. تصویر سمت چپ نمای میکروسکوپی گوش میانی است که در آن بیماری باقیمانده وجود ندارد. تصویر سمت راست نمای آندوسکوپی همان نمای را نشان می دهد، جراح را از عدم وجود بیماری مطمئن می کند.

با کمک روش آندوسکوپی می توان عکس های مفیدی از پیشرفت بیماری و یا درمان آن به دست آورد

استفاده از آندوسکوپ برای به دست آوردن عکس های حین درمان باعث بهبود کیفیت و سودمندی تصاویر برای اهداف آموزشی می شود. جراحان با استفاده از آندوسکوپ یافته های حین عمل را برای آموزش بیمار و هم برای پیگیری طولانی مدت ثبت می کنند. از روشهای مختلفی برای بازسازی پرده گوش و استخوانچه های گوش استفاده می شود.

انجام نوار گوش بعد از عمل جراحی در صورت آسیب احتمالی حین جراحی اهمیت دارد.

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست؟

اتوپلاستی یا همان جراحی شکل دهی به گوش، نوعی جراحی زیبایی است که می تواند اندازه، شکل و وضعیت گوش ها را تغییر دهد. این عمل زمانی که فاصله گوش ها از سر به شکل غیرطبیعی ای زیاد و یا بد باشد و یا زمانی که گوش ها نسبت به یکدیگر تقارن نداشته باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین این عمل جراحی گوش هم برای کسانی که به طور مادرزادی دچار این مشکل هستند و هم کسانی که در اثر حادثه دچار این عارضه شده اند، کاربرد دارد. بنابراین این جراحی در شرایط که گوش ها برجسته و بیرون زده باشند و یا بین گوش ها تقارن و هماهنگی وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج حاصل از عمل جراحی پلاستیک گوش ها تا حد زیادی به تغییرات مورد نظر وابسته است، به این معنا که شکل گوش ها می تواند به دلخواه فرد مورد نظر و با در نظر گرفتن سلیقه او انجام شود.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *