Search
Close this search box.

پاک کردن گوش با گوش پاک کن و خطرات آن

پاک کردن گوش با گوش پاک کن

پاک کردن گوش با گوش پاک کن خطرات زیادی می تواند داشته باشد. جرم موجود در گوش دارای خاصیت چربی و اسیدی است. چربی موجود در گوش از ترك خوردن پوست گوش جلوگیری كرده و سبب نرمی پرده گوش می شود. خاصیت اسیدی جرم موجود در گوش از رشد قارچ ها و باكتری ها در گوش پیشگیری می كند.

گوش پاک کن

بنابراین استفاده از صابون برای پاک کردن داخل گوش باعث می شود تا خاصیت قلیایی صابون ماده اسیدی طبیعی گوش را از بین ببرد و فرصت رشد به باكتری ها و قارچ ها داده شود. باكتری ها و قارچ ها در محیط های مرطوب رشد می كنند، بنابراین توصیه می شود شناگران بدون محافظ گوش به داخل دریا و استخر نروند.

گوش پاک کن

درد گوش، تورم مجاری گوش خارجی، ایجاد غدد لنفاوی در كنار لاله ی گوش، تب خفیف، ترشح چرك سفید رنگ بدون بو از گوش، تنگی و گرفتگی گوش و کم شنوایی از جمله علایم شایع عفونت گوش خارجی هستند. البته اگر این عفونت از نوع قارچی باشد، چرك سیاه از گوش خارج می شود.

پاک کردن گوش

آیا پاک کردن گوش باعث عفونت آن می شود؟

تمیز کردن گوش ارتباطی با عفونت آن ندارد. ممکن است جرم گوش به داخل گوش هل داده شود و موجب کاهش شنوایی و یا سرگیجه در فرد شود.

گوش پاک کن

خطرات پاک کردن گوش با گوش‌پاک‌کن به طور خلاصه

  • آسیب به پرده گوش

فرو بردن گوش‌پاک‌کن در مجرای گوش ممکن است منجر به سوراخ شدن یا آسیب رسیدن به پرده گوش شود.

  • تجمع جرم گوش

برخلاف تصور رایج، استفاده از گوش‌پاک‌کن ممکن است موم گوش را به سمت پایین‌تر در مجرای گوش هُل داده و باعث انباشتگی شود، که می‌تواند منجر به کاهش شنوایی، احساس فشار و حتی درد شود.

  • عفونت

گوش‌پاک‌کن‌ها می‌توانند باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها را به داخل گوش منتقل کنند، که این امر می‌تواند به عفونت گوش میانی یا گوش خارجی منجر شود.

  • ترومای گوش خارجی

فشار زیاد یا استفاده خشن از گوش‌پاک‌کن می‌تواند به مجرای گوش خارجی آسیب بزند، باعث التهاب، درد یا خراشیدگی شود.

  • افزایش تولید جرم

در برخی افراد، تحریک مجرای گوش به واسطه گوش‌پاک‌کن ممکن است به طور غیرمستقیم باعث شود تا گوش موم بیشتری تولید کند.

برای جلوگیری از این خطرات، توصیه می‌شود که به جای استفاده از گوش‌پاک‌کن برای تمیز کردن گوش، از روش‌های ایمن‌تر مانند شست و شوی گوش استفاده شود.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *