Search
Close this search box.

درمان دارویی کم شنوایی

درمان دارویی کم شنوایی

درمان دارویی ناشنوایی و وزوز گوش با قرص جدید

قرص جدیدی که دارویی برای مبارزه با ناشنوایی و وزوز گوش طراحی شده، برای نخستین بار بر روی بیماران در انگلیس مورد آزمایش قرار گرفته است. به گزارش سرویس علمی ایسنا، اولین درمان دارویی برای این دو شرایط توسط دانشمندان انگلیسی طراحی شده و بر روی سلول‌های مغزی دخیل در پردازش صوت کار می‌کند.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که این دارو از پتانسیل کاهش علائم ناشنوایی و وزوز گوش مرتبط با پیری برخوردار است. حدود 50 درصد از مردان و زنان بالای 60 سال از ناشنوایی مرتبط با پیری رنج برده و 10 درصد این جمعیت با مشکل وزوز گوش روبرو می‌شوند.

ناشنوایی مرتبط با پیری زمانی رخ می‌دهد که موهای گوش داخلی که معمولا سیگنال‌های صوتی را به عصب شنوایی منتقل می‌کنند، آسیب دیده یا از بین می‌روند، از این رو پالس‌های عصبی منتقل کننده صوت به مغز کاهش می‌یابند. دانشمندان بطور فزاینده‌ای بر این باورند که این نوع فقدان شنوایی نیز ممکن است به مشکلاتی در سلولهای عصبی مغز مرتبط باشد.

هیچ درمانی برای این مشکل وجود نداشته و سمعک‌ها یا کاشت‌های حلزونی نیز تنها می‌توانند به برخی بیماران کمک کنند اما برای استفاده از کاشت‌ها باید فرد تحت عمل جراحی قرار بگیرد. همچنین سمعک نیز می‌تواند موجب ناراحتی شده و به بروز عفونت منجر شود.

وزوز گوش عبارت است از شنیدن صدایی غیر طبیعی در گوش یا درک آن در مغز در زمانی که صدای خارجی وجود ندارد. نوع صدای شنیده شده متغیر و به شکل‌های مختلفی مانند وزوز، زنگ یا صدای هیس است و اوج آن می‌تواند متغیر باشد. اگرچه بسیاری از افراد با این علائم کنار می‌آیند، اما این شرایط بر کیفیت زندگی حدود یک درصد از افراد تاثیر چشمگیری دارد.

درمان دارویی کم شنوایی

دانشمندان تاکنون درمان‌های دارویی مختلفی طراحی کرده‌اند که برخی از آن‌ها به شکل دارو بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و برخی دیگر به شکل درمان‌های الکتریکی و رفتاری بوده است اما موفقیت آن‌ها بسیار محدود گزارش شده است.

درمان دارویی جدید بر روی پروتئینی موسوم به Kv3 کار می‌کند که سوراخ هایی را بر روی سطح سلول‌های عصبی در منطقه مغزی مرتبط با شنوایی ایجاد می‌کند. این سوراخ ها به پتاسیم که برای کمک به عبور سیگنال‌های شنوایی بین سلول‌های عصبی ضروری است، اجازه ورود به سلول‌ها را می‌دهد.

به گفته محققان، شواهدی وجود دارد که سطوح این پروتئین با بالا رفتن سن، آسیب دیده یا از بین می‌رود. این امر شاید باعث بروز مشکل در درک کلام توسط فرد شده و ممکن است با وزوز گوش نیز مرتبط باشد.

تحقیقات موسسه پزشکی تجربی در پراگ نشان داد که این دارو، موسوم به AUT00063، می‌تواند شنوایی را در حیوانات پیر ارتقا ببخشد. همچنین پژوهش کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه ایلینویز جنوبی نشان داده که این دارو می‌تواند تاثیر مفیدی بر وزوز گوش داشته باشد.

اکنون کالج دانشگاهی لندن و 10 بیمارستان در انگلیس یک کارآزمایی بالینی را بر روی حدود 150 بیمار آغاز کرده‌اند که برای چهار هفته بطور روزانه چهار قرص یا دارونما دریافت می‌کنند.

این کارآزمایی بر بیمارانی متمرکز است که بین شش تا 18 ماه از وزوز گوش رنج برده‌اند. در صورت موفقیت، کارآزمایی‌های بالینی ممکن است بر روی افراد با وزوز گوش طولانی مدت‌تر نیز انجام شود. در عین حال 100 بیمار دچار ناشنوایی مرتبط با پیری در کارآزمایی دانشگاه جنوب فلوریدا و سایر مراکز در آمریکا شرکت کرده‌اند که طی آن برای چهار هفته، روزانه سه کپسول AUT00063 یا دارونما دریافت خواهند کرد.

درمان دارویی وزوز گوش

بسیاري از افراد کم شنوا وزوز نیز دارند. اغلب، تقویت صداهاي خارجی میتواند اثرات ناگوار وزوز، همچون اثرات روان شناختی آن، را فرو نشاند. صداي تقویت شده می تواند باعث پوشش جزیی یا حتی کامل وزوز شود، اما نمیتوان این گونه فرض کرد که هر کدام از این موارد الزاماً و حتماً رخ خواهد داد، چون که به طور میانگین، میزان کاهش مشکلات ناشی از وزوز با سمعک، نسبتاً کم و پایین است.

وقتی وزوز با صداهاي فرکانس بالا بهتر پوشش مییابد، تجویز باز میتواند شیوه ي موثري براي فراهم آوردن تقویت جهت بهبودي درك گفتار و پوشش پذیري وزوز باشد. این مساله نشان داده شده است که آمیزه اي از درمان بازتوانی وزوز، استفاده از سمعک باز در اوقات بیداري و استفاده از دستگاه پوشاننده ي نویز (“غنی سازي صوتی 1”) واقع در کنار تخت خواب و در اوقات خواب میتواند مشکلات وزوز را در بیماران دچار افت شنوایی شیبدار ملایم به نحو بارزي کاهش دهد.

قرص جدید برای پیشگیری و تقویت عصب گوش

دانشمندان قرص جدیدی برای تقویت عصب گوش کشف کرده اند. یکی از دلایل عمده‌ی کم شنوایی در عصر مدرن امروزی، کم شنوایی ناشی از نویزها و سر و صداهای بلندی است که در مقطع شغلی و یا در مناطق نظامی وجود دارند. همچنین سر و صدای شهری نیز در عصر جدید رو به فزونی است و تاثیر ناگواری بر شنوایی مردم دارد.

سر و صدا و نویزهای بلند باعث آسیب به گوش و ایجاد کم شنوایی می‌شود. این نویزها باعث تولید بیش از حد ماده‌ی شیمیایی به نام گلوتامات می‌شود. این ماده درون گوش داخلی و برای تحریک عصب شنوایی تولید می‌شود تا بدین وسیله صداها به پیام‌های عصبی تبدیل شده و از طریق عصب شنوایی به مغز مخابره شوند.

تولید زیاد گلوتامات برای عصب شنوایی همچون سم عمل می‌کند و به همین خاطر، درون گوش به گونه‌ای تولید می‌شود که مقدارش مناسب باشد و همچنین بعد از تولید و تحریک عصب شنوایی، بلافاصله این ماده جذب می‌شود تا به عصب شنوایی آسیب نرساند.

ماندگاری طولانی مدت گلوتامات درون فضای بین سلول مویی و تارهای عصب شنوایی باعث تورم عصب و ایجاد کم شنوایی می‌شود. نویز و سر و صداهای بلند باعث تولید زیاد این ماده و ماندگاری زیاد آن در این فضا و به تبع آن باعث تورم تارهای عصب شنوایی و درنتیجه، کم شنوایی دایمی می‌شود.

داروی جدیدی از سوی دانشمندان دانشگاه واشنگتن ارایه و آزماش شده که باعث کاهش تولید این ماده و درنتیجه، باعث پیشگیری از کم شنوایی ناشی از نویز شده است. دانشمندان به دنبال یافتن دارویی برای کنترل این نوع کم شنوایی در بین کارگران شاغل در بخش صنعت، افراد شاغل در بخش‌های نظامی، موسیقیدانان و … هستند.

درمان کم شنوایی با یک تزریق

در بعضی اوقات افراد دچار افت ناگهانی شنوایی می شوند. به طوریکه این اتفاق کمتر از 24 ساعت به وجود می آید. در این حالت با انجام یک تزریق کم شنوایی فرد رفع می شود. در صورتیکه فرد زودتر اقدام کند، نتیجه ی بهتری می گیرد. در واقع در این بیماری که سکته گوش نام دارد تنها با تزریق کورتون شنوایی برمیگردد.

کم شنوایی عصبی کودکان

کم شنوایی عصبی در کودکان با کمک سمعک یا کاشت حلزون رفع می شود. اگر افت شنوایی کودک زیاد نباشد، سمعک جواب می دهد. در مواردی که افت شنوایی بالای 90 درصد است، کاشت حلزون پیشنهاد می شود.

آیا دارویی برای وزوز گوش کشف شده است؟

بیماران همیشه از ما سوال می کنند که آیا درمان قطعی وزوز گوش کشف شده است؟ با ید بگوییم هنوز درمان تایید شده ای وجود ندارد. وزوز گوش در بعضی موارد علت ناشناخته ای دارد. در بعضی موارد کمبود ویتامین های گروه B باعث به وجود آمدن آن می باشد. اما اصلی ترین علت به وجود آمدن وزوز گوش کاهش شنوایی است. در صورتی که افت شنوایی زیاد باشد به همراه آن وزوز گوش نیز شروع می شود که درمان آن تجویز سمعک است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *