Search
Close this search box.

قالب محافظ گوش و انواع آن | قیمت قالب گوش ضد آب در سال 1402

قالب محافظ گوش

قالب محافظ معمولا به عنوان گوش گیر ضد آب یا ضد صوت و یا برای سمعک قابل استفاده است.

قالب محافظ ضد صوت و ضد آب (برای حمام و استخر)

برای سفارش قالب محافظ اول اینکه از گوش فرد متقاضی قالب‌گیری انجام می‌شود تا قالب متناسب با گوش فرد ساخته شود. سپس قالب اولیه جهت ساخت به لابراتوار فرستاده‌شده و طی چند روز قالب ثانویه و اصلی تحویل فرد متقاضی می‌گردد.

قالب محافظ ضد آب

ساخت قالب ضد صوت

براي ساخت صدا شكن یا ضد صوت انحصاراً از گوش شخص قالب‌گیری می‌شود. اين قالب می‌تواند از ورود صداهاي ناخواسته به گوش جلوگيري كند. هنگام ساخت اين قالب از فیلتر مخصوص استفاده خواهد شد. صدا شکن، صداهاي مزاحم و پارازيت را پالايش كرده و اجازه می‌دهد صداهاي گفتار تا حد مطلوبي به گوش برسند.

با استفاده از اين قالب فرد قادر خواهد بود صداهاي گفتاري را در حد مطلوب بشوند ولي شدت صداهاي مزاحم کارخانه‌ها، خيابان و غيره تا حد قابل‌ملاحظه‌ای پايين می‌آید. جنس اين نوع قالب‌ها معمولاً از جنس سيليكون نرم است و ازلحاظ اندازه و شكل کاملاً مشابه كانال گوش كاربر است و تأثیر چشمگيري بر كاهش نويز دارند.

قالب گوش ضد آب و ضد صوت

قالب محافظ‌ های ضد صوت⁣

این تجهیزات در مواجهه با سروصدای بیش‌ازحد از کم‌شنوایی ناشی از نویز جلوگیری می‌کنند.⁣ درواقع محافظ‌های ضد صوت، سطح نویز ورودی به گوش را کاهش می‌دهد (ولی از بین نمی‌برد).⁣ همچنین از سایر عوارض قرار گرفتن در نویز، مانند وزوز جلوگیری می‌کند.⁣

انواع قالب محافظ ‌های ضدصوت

Earmuff روی گوش‌⁣

روی گوش یا لاله گوش‌ قرار می‌گیرد.

به طور کلی از دو کاپ و یک تل‌باند تشکیل شده‌ که کاپ‌ها معمولا با ماده جاذب صدا پوشانده شده است.⁣ ⁣

Earplug درون گوش

این نوع قالب محافظ ⁣درون کانال گوش قرار گرفته و انواع مختلف آن عبارت اند از

  • از پیش ساخته شده (برای اعمال فشار مناسب طراحی شده اند) ⁣
  • شکل پذیر (قابل انعطاف و شکل قالب گوش را می گیرند)⁣
  • از جنس فوم (رایج ترین earplug است که پس از ورود به گوش باز شده و کیپی بیشتری ایجاد می‌کند) ⁣
  • سفارشی (با قالبگیری از گوش هر فرد و با توجه به شکل مجرای گوش ساخته می‌شوند) ⁣
قالب محافظ
قالب محافظ گوش

محافظ‌ های ضدصوت الکترونیکی⁣

این محافظ‌ها از طریق ترکیب اجزای الکترونیکی و ساختاری، صدای ورودی به پرده گوش را کاهش می‌دهند.⁣ برخی از این محافظ‌های الکترونیکیِ پیشرفته، درحالی‌که امکان انتقال صداهای دیگر مانند گفتار رادارند، از شنوایی در برابر صداهای بلند نیز محافظت می‌کنند.⁣ این نوع محافظ‌ها برای کاربرانی که در محیط‌های پرسروصدا کار می‌کنند اما نیاز به دسترسی به صداهای کم شدت هم دارند، مفید است.⁣ به‌عنوان‌مثال، سربازی که می‌خواهد از شنوایی خود محافظت کند اما باید صدای نیروهای دشمن را نیز بشنود. ⁣

ساخت قالب محافظ‌ ضد آب⁣ برای حمام و استخر

در صورت وجود عفونت یا پارگی پرده گوش، باید هنگام حمام و استخر از محافظ‌ ضد آب استفاده شود. ⁣همچنین شناگران که مکرراً و طولانی در تماس با آب هستند، شرایط برای ورود میکروب و بروز عفونت گوشِ خارجی (گوش‌ شناگر) فراهم می‌شود، که باید از محافظ ضد آب استفاده شود. ⁣این محافظ‌ها از مواد سیلیکونی نرم ساخته‌شده‌ و به‌طور مخصوص برای جلوگیری از ورود آب به درون مجرای گوش طراحی‌شده‌اند.⁣ انواع مختلفی از محافظ‌های ضد آب در دسترس هستند.⁣ محافظ ضدآب ِسفارشی که با توجه به قالب گوش هر فرد و از مواد سیلیکونی و ضد حساسیت ساخته‌شده‌اند.⁣ علاوه بر آن، محافظ‌ ضدِ آب آماده را می‌توان به‌راحتی تهیه نمود که معمولاً افرادی که به‌صورت تفریحی شنا می‌کنند از آن استفاده می‌نمایند.⁣

مزایای استفاده از قالب محافظ گوش ضد آب

افرادي كه سابقه پارگي پرده گوش دارند و يا به دلایل ديگر، هنگام حمام کردن به آنان توصیه‌شده است آب وارد گوششان نشود و نيز شناگران كه ساعات زيادي را در استخر می‌گذرانند و در هنگام شيرجه زدن به قسمت عميق استخر می‌روند می‌توانند با استفاده از قالب‌های ضد آب از ورود و خروج آب ممانعت به عمل‌آورند. استفاده از قالب‌های ضد آب كه از روی قالب‌های اوليه گوش فرد ساخته‌شده‌اند به‌طور اختصاصي براي هر نفر ساخته می‌شوند و قادرند تا حد قابل قبولي از نفوذ آب به گوش جلوگيري كنند.

ساخت قالب محافظ گوش

کاربرد انواع قالب محافظ گوش

انواع قالب‌های ضد صوت و ضد آب به‌منظور حفاظت سيستم شنوايي و انواع قالب‌های ضد آب جهت حمام کردن و شنا كردن در كلينيک ساخته می‌شوند. ابتدا لازم است فرد به كلينيک شنوایی مراجعه نموده و با گرفتن قالب اوليه از گوش وی، اقدام به ساخت قالب صورت گيرد. بعضی افراد به این قالب‌ها، گوش‌گیر ضدآب یا ضد صوت هم می‌گویند. بعضي از افراد در محیط‌های پرسروصدا شاغل هستند و آثار مخرب صدا در طول سال‌های متمادي می‌تواند آثار زيانباری را به همراه داشته باشد. برای حفاظت شنوايی فردی استفاده از قالب‌های ضد صوت و صدا شكن زير نظر متخصص يك راهكار مؤثر است و می‌تواند تا حدودی از افت شنوايي ناشي از آلودگي صوتي محيط جلوگيري كند.

عکس انواع قالب محافظ گوش به همراه توضیحات

انواع قالب محافظ تیراندازی که از گوش‌ها در برابر صداهای بلند و ناگهانی مانند صدای شلیک محافظت می‌کند.

قالب محافظ تیراندازی

قالب محافظ ضد صوت برای موسیقیدان ها

قالب محافظ موسیقیدان‌ها بدون کم کردن کیفیت صدای موسیقی، از گوش در برابر فرکانس‌های خاص و آسیب‌رسان بخصوص در زمان کنسرت و اجرای موسیقی محافظت می‌کند.

قالب محافظ موسیقی دانها

قالب محافظ ضد صوت

سروصدای زیاد محیط کار مانند کارخانه‌ها با استرس، فشارخون بالا، و وزوز گوش رابطه مستقیم دارد. با تهیه ی قالب ضد صوت سیستم شنوایی خود را ایمن کنید.

قالب محافظ ضد صوت

با استفاده از این محافظ از اثرات مخرب نویز محیطی دوری‌کنید. قالب محافظ باعث حفاظت از شنوایی شما در برابر صداهای بسیار بلند و نسبتاً طولانی مانند صدای توربین و موتور هواپیما می‌شود. قالب محافظ شنا که با درزبندی بسیار عالی باعث جلوگیری از ورود آب به گوش در هنگام شنا و حمام می‌شود.

قالب محافظ گوش برای شنا

سوالاتی که در مورد قالب های محافظ معمولا مطرح میگردد در زیر آورده شده است

جنس قالب محافظ از چیست؟

قالب‌های محافظ صوت و آب به‌صورت نرم سیلیکونی با مواد Detax آلمان ساخته می‌شود.

چه مدت زمان برای قالب گیری نیاز است و چقدر زمان میبرد تا قالب اصلی ساخته شود؟

برای قالب‌گیری معمولاً 5 دقیقه برای هر گوش زمان نیاز است و برای ساخت قالب ثانویه یک هفته زمان نیاز است.

قالب محافظ گوش چه مصارفی دارند؟

به‌طورکلی قالب محافظ یا گوش‌گیر به دودسته ضد آب و ضد صوت تقسیم‌بندی می‌شوند. قالب‌های ضد آب برای کسانی است که پرده ی گوششان آسیب‌دیده است و یا سابقه‌ی عفونت‌های مکرر قارچی دارند. افرادی که طولانی‌مدت در معرض آب هستند مثل شناگرها به علت تماس مستقیم آب با گوش و از بین رفتن وکس گوش، گوششان مستعد عفونت‌های قارچی می‌شود. قالب‌های محافظ آب برای این افراد توصیه اکید می‌شود. قالب‌های ضد صوت برای کسانی است که در محیط‌های پر سروصدا کار می‌کنند.

این افراد احتمال آسیب شنوایی ناشی از نویز رادارند. به این خاطر بهتر است حتماً از قالب‌های ضد صوت استفاده کنند. قالب‌های ضد صوتی که ضد آب هم باشند، قابلیت کم کردن 80 دسی‌بل صوت رادارند. ولی چنانچه فرد کمتر از این میزان دسی‌بل کاهندگی صوت بخواهد باید از قالب‌های فیلتر دار استفاده کند که دیگر قابلیت محافظتی در برابر آب را ندارند. قالب‌های فیلتر دار با دو فیلتر 15 دسی‌بل و 25 دسی‌بل توسط لابراتوارها ارائه می‌شود. این قالب‌ها مناسب افرادی هست که شنیدن صدا در حین کار برایشان حائز اهمیت است و در مقابل نیاز به کم کردن 15 تا 25 دسی‌بل صدا را نیز دارند. قالب‌های فیلتر دار نسبت به قالب‌های معمولی باقیمت بیشتری عرضه می‌شوند.

قالب محافظ
قالب محافظ گوش

عمر قالب محافظ گوش چقدر است؟

معمولاً عمر قالب محافظ بین 3 تا 5 سال است.

نحوه ی مراقبت از قالب محافظ به چه صورت است؟

قالب محافظ کافی است تنها با آب و صابون شسته شوند و برای پاک کردن آن‌ها نیازی به استفاده از الکل‌های صنعتی نیست.

قالب محافظ
قالب محافظ گوش

آیا امکان دارد با وجود قالب محافظ باز هم آب وارد گوش شود؟

خیر. در صورتیکه قالب‌گیری به نحوه‌ی درستی انجام شود، امکان ورود آب وجود ندارد.

قالب محافظ
قالب محافظ ضد صوت

قیمت قالب محافظ گوش

قیمت قالب محافظ گوش‌ بر اساس جنس مواد و نوع کاربری آن (ضد صوت یا ضد آب) متفاوت است. قیمت قالب محافظ گوش معمولاً از 450 هزار تومان برای گوش شروع می‌شود و تا 750 هزار تومان ادامه دارد. تفاوت قیمت‌ها بر اساس کیفیت و نوع کاربری آن است.

گوش گیر خواب از کجا بخریم؟

سؤال بیشتر افراد این است که گوش‌گیر خواب از کجا بخرم؟ واقعیت این است اگر دنبال گوش‌گیر خواب باکیفیت و مادام‌العمر هستید بهتر است به کلینیک شنوایی مراجعه کرده تا با قالب‌گیری گوش شما، نوع کاملاً فیت و مناسب لاله گوش را بسازد.

آموزش ساخت گوش گیر ضد صدا

ساخت گوش‌گیر ضد صدا در منزل کار راحتی نیست چراکه نیازمند تزریق مواد سیلیکونی به داخل گوش هستید و این کار می‌تواند برای شما خطرناک است. پیشنهاد ما این است به کلینیک‌های شنوایی مراجعه کرده و نوع به‌دردبخور را سفارش بدهید.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

8 پاسخ

  1. سلام
    قالب ضد صوت خوب مناسب خوابیدن میخاستم
    چطوری تهیه کنم؟
    محل سکونتم شب خیلی پر سر وصداست
    خسته شدم خواب کافی ندارم

    1. سلام. یکی از کاربرد های قالب ضد صوت برای محیط زندگی پرسروصدا است و این قالب ها خیلی به شما کمک می کند.

  2. درود بنده براى دختر دو سالم ميخوام اگه ورزشگاه يا كنسرت بردم استفاده كنه آيا قابل استفاده براى خردسالها هم هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *