Search
Close this search box.

سرگیجه عصبی ناشی از چیست؟

عفونت گوش و سرگیجه

اضطراب مزمن می تواند طیف وسیعی از علائم، از جمله سردرد و سرگیجه عصبی را ایجاد کند. در حقیقت، سرگیجه معمولاً اضطراب حاد و مزمن را همراه دارد. علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلالات گوش داخلی که یکی از علائم آن سرگیجه است ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال اضطراب باشند. اختلالات اضطرابی بیش از 18 درصد از جمعیت یا بیش از 40 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. در این مقاله، ما در مورد سرگیجه عصبی، نقش اضطراب در سرگیجه و سایر علائم احتمالی به همراه درمان های موجود بحث خواهیم کرد.

ایا سرگیجه عصبی خطرناک است؟

سرگیجه عصبی چیست؟

سرگیجه یک اصطلاح کلی برای احساسات مختلف مانند سبکی سر یا عدم تعادل است که به دلیل توهم حرکت باعث عدم ثبات می شود. می تواند توسط چندین عامل زمینه ای، مانند مشکلات وستیبولار، عصبی یا روانپزشکی، ایجاد شود. اضطراب پاسخ طبیعی به استرس است که باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک می شود و به بدن اجازه می دهد تا برای جنگیدن و فرار کردن آماده شود. اضطراب می تواند حاد باشد، مانند استرسی که قبل از قرار ملاقات احساس می کنید، یا مزمن باشد، مانند زمانی که دچار اختلال اضطراب هستید.

علائم سرگیجه عصبی

اضطراب، اغلب علائمی مانند احساس سرگیجه ایجاد می کندريا، و می تواند یکی از علت های سرگیجه به حساب آید. اضطراب موجب تغییرات ناگهانی فشار خون می شود که این تغییرات می تواند منجر به احساس سبکی یا عدم تعادل شود. بیشتر اوقات، این فقط به دلیل تأثیر هورمون های استرس، مانند آدرنالین و کورتیزول، بر روی قلب است.

چه زمانی برای سرگیجه عصبی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماری های گوش داخلی در مواقع استرس زا باعث ایجاد سرگیجه می شوند

اختلالات وستیبولار، که یکی از مهمترین اختلالات گوش داخلی است، با افزایش اضطراب شیوع پیدا می کند. در واقع اضطراب باعث عود مشکلات گوش میانی می شود و یکی از علائم این مشکلات سرگیجه است. برای بررسی این نوع سرگیجه بایستی به کلینیک های تخصصی سرگیجه مراجعه کنید.

سایر علائم همراه با سرگیجه عصبی

در واقع ما فقط سرگیجه عصبی نداریم. بلکه طیفی از مشکلات هستند که ممکن است همراه با سرگیجه باشند.

  • ضربان قلب بالا
  • فشار خون بالا
  • بی حسی یا گزگز در اندام ها
  • ضعف یا خستگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تمرکز ضعیف
  • تاری دید
  • احساس معلق شدن
  • مشکلات مربوط به معده

آیا درمان های خانگی برای سرگیجه عصبی وجود دارد؟

دلایل سرگیجه عصبی

دلایل سرگیجه عصبی هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما به نظر می رسد که عوامل زیر ممکن است نقشی در ایجاد این اختلال داشته باشند:

  • اضطراب: اضطراب یکی از دلایل شایع سرگیجه عصبی است. اضطراب می تواند باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شود و این امر می تواند منجر به احساس سرگیجه شود.
  • افسردگی: افسردگی نیز می تواند باعث سرگیجه عصبی شود. افسردگی می تواند بر پردازش حسی تأثیر بگذارد و این امر می تواند منجر به احساس سرگیجه شود.
  • استرس: استرس می تواند باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شود و این امر می تواند منجر به احساس سرگیجه شود.
  • اختلالات روانی: برخی از اختلالات روانی، مانند اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی و اختلالات شخصیتی، می توانند باعث سرگیجه عصبی شوند.
  • کمبود خواب: کمبود خواب می تواند علائم سرگیجه عصبی را بدتر کند.
  • مصرف الکل و کافئین: مصرف الکل و کافئین می تواند علائم سرگیجه عصبی را بدتر کند.
  • برخی از داروها: برخی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد تشنج، می توانند باعث سرگیجه عصبی شوند.

استرس و سرگیجه عصبی

افزایش سطح هورمون های استرس از جمله کورتیزول می تواند بر انتقال اطلاعات عصبی از سیستم تعادل به مغز تأثیر منفی بگذارد. تصور می شود که این هورمون ها ممکن است کانال های یونی را در اعصاب و انتقال عصبی در مغز شما مختل کنند. بدن شما همچنین هنگام استرس مواد شیمیایی دیگری از جمله هیستامین و نورواستروئیدها را آزاد می کند که ممکن است به طور غیر مستقیم انتقال عصبی بین سیستم تعادلی و مغز شما را مختل کند. سرگیجه یکی از علائم رایج استرس است و اگر کسی دچار اضطراب شود، سرگیجه نیز به دنبال آن بروز می کند.

از طرف دیگر، سرگیجه می تواند باعث ایجاد اضطراب شود. سیستم وستیبولار مسئول احساس موقعیت و حرکت بدن در محیط اطراف ما است. این سیستم شامل قسمتی از گوش داخلی، مناطق خاصی از مغز و اعصاب متصل به آنها تشکیل شده است. این سیستم وظیفه احساس سرگیجه را در صورت خراب شدن امور بر عهده دارد. دانشمندان معتقدند مناطقی که در مغز مسئول سرگیجه هستند با مناطق مسئول استرس ارتباط برقرار می کنند و باعث بروز هر دو علائم می شوند.

سرگیجه عصبی

تشخیص و درمان سرگیجه عصبی

اگر منشاء سرگیجه گوش باشد بایستی تست Ecog و VNG انجام شود و با توجه به ماهیت آن، درمان مربوطه انجام شود. داروهایی مانند بتاسرک و بتاهیستین نیز می تواند به عنوان مسکن عمل کنند و سرگیجه ناشی از گوش را موقتا سرکوب کنند. این قرص ها جزو بهترین داروهای سرگیجه هستند. اگر سرگیجه شما ناشی از اضطراب باشد بایستی مصرف داروهای ضد اضطراب را شروع کنید. برای این کار حتما به متخصص روانپزشک مراجعه کنید. ابتلا به کرونا نیز می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود و معمولا بعد از درمان و طی کردن دوره نقاهت، سرگیجه نیز خود به خود برطرف می شود.

سرگیجه ناشی از افسردگی

خیلی ها تصور می کنند که افسردگی می تواند سرگیجه را ایجاد کنند. در حال حاضر در هیچ مطالعه ای ارتباط بین افسردگی و سرگیجه مشاهده نشده است. البته شیوع سرگیجه در بیماران مقدم بر افسردگی است. یعنی علائم سرگیجه باعث شروع افسردگی می شود.

راه های مقابله با سرگیجه عصبی

  • استرس را کاهش دهید: یکی از بهترین راه ها برای مقابله با سرگیجه عصبی، کاهش استرس است. راه های زیادی برای کاهش استرس وجود دارد، مانند ورزش منظم، مدیتیشن، یوگا و تکنیک های تنفس عمیق.
  • اضطراب را مدیریت کنید: اگر اضطراب دارید، مهم است که آن را مدیریت کنید. راه های زیادی برای مدیریت اضطراب وجود دارد، مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT)، دارو درمانی و تکنیک های کاهش استرس.
  • خواب کافی داشته باشید: کمبود خواب می تواند علائم سرگیجه عصبی را بدتر کند. مهم است که شبانه 7-8 ساعت خواب داشته باشید.
  • از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید: الکل و کافئین می توانند علائم سرگیجه عصبی را بدتر کنند. مهم است که از مصرف این مواد خودداری کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: یک رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند و ممکن است به کاهش علائم سرگیجه عصبی نیز کمک کند.

بهترین تمرینات برای کاهش سرگیجه عصبی

تفاوت سرگیجه عصبی با سرگیجه معمولی

سرگیجه عصبی یا سرگیجه روانی نوعی سرگیجه است که ناشی از اختلال در عملکرد سیستم تعادلی بدن نیست. به عبارت دیگر، این سرگیجه به دلیل مشکلات مربوط به گوش داخلی، مغز یا اعصاب ایجاد نمی‌شود. در عوض، سرگیجه عصبی ناشی از عوامل روانی مانند اضطراب، افسردگی، استرس یا اختلالات روانی است. سرگیجه معمولی یا سرگیجه واقعی نوعی سرگیجه است که ناشی از اختلال در عملکرد سیستم تعادلی بدن است. این اختلال می‌تواند به دلیل مشکلات مربوط به گوش داخلی، مغز یا اعصاب ایجاد شود. برخی از علل شایع سرگیجه معمولی عبارتند از:

  • اختلالات گوش داخلی، مانند سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی (BPPV)
  • اختلالات مغز، مانند سکته مغزی، تومور مغزی یا عفونت مغزی
  • اختلالات اعصاب، مانند بیماری منییر، بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس (MS)
سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *