Search
Close this search box.

سمعک برنافن | معرفی جدیدترین سمعک های برنافون در سال 1402

جهان سمعک - سمعک برنافن

سمعک برنافن (برنافون) یکی از برندهای مطرح در زمینه وسایل کمک شنوایی است که جزو پنج برند برتر دنیا است.

تاریخچه سمعک برنافن

برنافون یکی از بهترین برندهای سمعک در جهان است که در سال 1946 با نام Gfeller AG تأسیس شد و دفتر مرکزی آن شهر برن سوئیس است. سمعک برنافن متعلق به گروه هلدینگ ویلیام دمانت دانمارکی است که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سمعک در جهان است. برنافون اندکی پس از جنگ جهانی دوم زمانی که هانس گفلر و پسرش که به‌شدت ناشنوا بودند، شروع به ساخت سمعک برای خود کردند. اکنون بیش از هفتادسال است که به کار خود درزمینه ی تولید سمعک ادامه می‌دهد. درواقع بیمارانی که امروزه از فناوری بی‌نظیر سمعک‌های برنافون استفاده می‌کنند مدیون این پدر و پسر هستند. پس از عرضه اولین محصول، شرکت متوجه شد که تقاضا برای این محصول بسیار زیاد است و توسعه برند برنافون شروع شد. این شرکت کار خود را ابتدا به‌عنوان یک تولیدکننده سیستم تلفن در برن سوئیس شروع کرد و پس از جنگ جهانی دوم به تولید سمعک روی آورد.

 

کارخانه سمعک برنافن
کارخانه سمعک برنافن

در سال 1987، برنافون با تعدادی از شرکت ها ادغام شد و گروه Ascom را تشکیل داد. متعاقباً در سال 1992 ادغام دیگری پس از تصاحب شرکت آلمانی Robert Bosch GmbH صورت گرفت و درنهایت در سال 1995، برنافون توسط ویلیام دیمانت تصاحب شد که منجر به تشکیل گروه فروش جدید به همراه یک گروه تحقیقاتی شد. امروزه برنافون بخش عمده‌ای از پلتفرم فناوری خود را با شرکت‌های خواهر خود یعنی اتیکن (Oticon) و سونیک (Sonic Innovations) که هر دو تحت مالکیت گروه William Demant هستند، به اشتراک می‌گذارد.

بررسی اجمالی توسعه سمعک های برنافن

1946: اولین سمعک برنافون ساخته و عرضه شد.

1999: برنافون اولین سمعک کاملاً دیجیتال را در بازار جهانی عرضه کرد.

2002: یکی دیگر از پیشرفت‌های بسیار قابل‌توجه ازنظر فناوری دیجیتال در این سال رخ داد، زمانی که برنافون، فناوری بدون کانال (channel free) را معرفی کرد.

2018: اولین سمعک سازگار با گوشی هوشمند برنافون راه‌اندازی شد.

2020: برنافون اولین سمعک جهان را با فناوری هیبریدی عرضه کرد.

دسته بندی سمعک برنافن از لحاظ نحوه قرارگیری در گوش

سمعک های برنافون ازلحاظ شکل قرارگیری روی گوش به چندین دسته تقسیم می‌شوند که شامل: پشت‌گوشی (BTE)، داخل گوشی (CIC)، رسیور در گوش (RITE) و CROS/BiCROS است.

سمعک برنافن مدل پشت گوشی (BTE)

سمعک‌های پشت‌گوشی (BTE) برای افرادی که طیف وسیعی از کم شنوایی از خفیف تا عمیق دارند، مناسب است. این دستگاه به‌خوبی پشت گوش شما قرار می‌گیرد. بدنه سمعک به یک قالب گوش ساخته‌شده از کانال گوش بیمار متصل می‌شود.

سمعک برنافن مدل رسیور در گوش (RITE)

سمعک‌های RITE یا RIC برنافون مشابه سمعک های BTE هستند. بدنه سمعک RITE پشت گوش قرار می‌گیرد و یک سیم گیرنده نازک از بدنه سمعک از روی لاله گوش بیمار به داخل کانال گوش امتداد می‌یابد. دید این سمعک‌ها بسیار کمتر از سمعک‌های BTE است. این سمعک‌ها برای کم شنوایی خفیف تا شدید مناسب هستند.

سمعک برنافن مدل CROS/BiCROS

اگر در یک گوش شنوایی نرمال دارید و در گوش دیگر شنوایی بسیار کم دارید یا ناشنوا هستید، این شکل از سمعک‌های برنافون برای شما مناسب است. شما از یک سمعک در سمت شنوایی بهتر و از یک سمعک دیگر که درواقع یک میکروفون اضافی در سمت شنوایی ضعیف‌تر است، استفاده می‌کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که صداها را از سمت ضعیف‌تر هم بشنوید و حس شنوایی دوگوشی را برای شما فراهم می‌کند.

سمعک برنافن مدل داخل گوشی (CIC)

این سمعک‌ها کاملاً درون کانال گوش شما قرار می‌گیرند و تمامی اجزا سمعک در داخل کانال گوش است، بنابراین معمولاً کمتر دیده می‌شوند. به دلیل سایز بسیار کوچک این سمعک‌ها، باتری‌های آن‌ها نیز بسیار کوچک است و ممکن است کار با آن‌ها دشوارتر باشد. این سمعک‌ها برای کم‌شنوایی‌های خفیف تا شدید مناسب هستند.

انواع سمعک برنافن

پس از ادغام‌ها و گسترش شگرف این شرکت و پس از چهار سال تلاش و توسعه، PHOX، اولین سمعک قابل‌برنامه‌ریزی دیجیتالی جهان آماده شد. سمعک‌های قبلی که درواقع آنالوگ بودند باید توسط یک تکنسین و با استفاده از پیچ‌گوشتی به‌صورت دستی تنظیم می‌شدند اما مدل PHOX، بااتصال به کامپیوتر تنظیمات را برای حداکثر ده پارامتر مختلف انجام می‌داد.

مدتی بعد و در سال 1999 مدل Smile معرفی گردید که اولین سمعک تمام دیجیتال این برند محسوب می‌گردد. در سال 2002 مدل Symbio وارد بازار گردید که اولین سمعک ChannelFree™ دنیا است و در سال 2007 برنافون با سمعک Brite جایزه بهترین طراحی سمعک با بلندگوی خارجی را از آن خود کرد.

اندکی بعد برنافن به ترتیب خانواده سمعک های Chronos ،Saphira ،Nevara ،Zerena و Viron را معرفی کرد که خانواده زرنا اولین سمعک‌های سازگار با گوشی های هوشمند و خانواده وایرون اولین سمعک‌های قابل شارژ لیتیومی برنافون می‌باشند و بعد از تحقیقات گسترده محققان این شرکت، خانواده Leox و Alpha با تکنولوژی پیشرفته هیبرید در اختیار بیماران کم‌شنوا قرار گرفت.

سمعک برنافن مدل زرنا (Zerena) 

سمعک زرنا (Zerena) به طور طبیعی صداها را تقویت می‌کند و به‌ویژه برای گفتار در محیط‌های پر سروصدا مناسب است. استفاده از آن‌ها آسان است، راحت هستند و درک گفتار بهینه‌ای را ارائه می‌دهند. این سمعک برای دوستداران موسیقی عالی است زیرا کیفیت صدای عالی و مناسبی را ارائه می‌دهند. سمعک زرنا در پنج مدل زرنا یک، سه، پنج و هفت و نه تولید شده است. این سمعک در سال 2017 تولید شده است.

ویژگی های سمعک زرنا 

  • استایل های موجود: miniRITE، miniRITE T، BTE، IIC، CIC، ITC، ITE HS، ITE FS
  • مناسب برای شدت کم شنوایی خفیف، متوسط، شدید و عمیق
  • موجود در چندین رنگ
  • اتصال بلوتوث (به‌جز IIC و CIC)
  • مقاوم در برابر آب و گردوغبار
  • دارای صداهای مناسب برای درمان وزوز گوش

تفاوت مدل‌های سمعک زرنا

تفاوت مدل های زرنا در فنّاوری به‌کاربرده شده و فناوری‌های موجود در آن است. به‌طوری‌که مدل زرنا 9 بالاترین مدل این سمعک است.

سمعک برنافن مدل وایرون (Viron)

سمعک وایرون (Viron) که برای دوستداران موسیقی ایده آل است، درک گفتار را بهبود می‌بخشد و تجربیات موسیقی را افزایش می‌دهد. این اولین سمعک True Environment Processing برنافن با استفاده از فناوری ممتاز برای بهبود درک صدا در چالش‌برانگیزترین موقعیت‌های شنیداری است. سمعک وایرون در مدل های وایرون یک، سه، پنج و هفت موجود است. سمعک وایرون در سال 2019 تولید شده است.

ویژگی های سمعک وایرون

  • استایل های موجود: miniRITE،miniRITE T،miniRITE R،BTE
  • مناسب برای شدت کم شنوایی خفیف، متوسط، شدید و عمیق
  • موجود در چندین رنگ
  • اتصال بلوتوث
  • گزینه قابل شارژ
  • مقاوم در برابر آب و گردوغبار
  • دارای صداهای مناسب برای درمان وزوز گوش

تفاوت مدل های سمعک وایرون

مدل وایرون 9 بالاترین، گران‌ترین و بهترین مدل وایرون است.

سمعک برنافن مدل نوارا (Nevara)

سمعک نوارا (Nevara) مناسب برای کم شنوایی خفیف تا شدید است. استفاده آسان و ارائه تجربه شنوایی راحت، از ویژگی های این سمعک است. سمعک nevara صداهای ناخواسته مانند سوت را نیز به‌خوبی حذف می‌کند. سمعک نوارا یکی از مدل های سمعک هوشمند پایه است که برای سالمندان مناسب است.

ویژگی های سمعک برنافون مدل نوارا

  • نیاز اساسی به شنیدن و درک صدا، به‌ویژه گفتار را به‌سادگی برآورده می‌کند.
  • نویزهای ناخواسته و بازخوردهای مخرب را حذف می‌کند تا تجربه شنیداری مناسبی را فراهم کند.

سمعک برنافون مدل لئوکس (Leox)

سمعک لئوکس برای افرادی مناسب است که کم شنوایی شدید تا عمیق دارند. همچنین این سمعک دارای قدرت تقویت استثنایی برای ارائه صداهایی است که تا حد امکان به واقعیت نزدیک هستند. درواقع این سمعک صدایی نزدیک به صدای طبیعی را به گوش می‌رساند. سمعک Leox با استفاده از اولین فناوری پردازش محیط واقعی در جهان، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد و دارای جدیدترین فناوری بی‌سیم است. سمعک لئوکس در دو مدل لئوکس سه و هفت تولید می شود.

ویژگی های سمعک لئوکس

  • به طور قابل توجهی درک گفتار را بهبود می بخشد.
  • دارای جدیدترین فناوری اتصال بی سیم است.
  • مناسب برای کودکان و نوجوانان نیز هست.

سمعک آلفا (Alpha) جدیدترین سمعک برنافن

سمعک برنافن مدل Alpha  جدیدترین سمعک برنافن است که تجربه صدای طبیعی و واضح را در موقعیت های مختلف ارائه می دهد. با طراحی جذاب و فناوری پیشرفته به کمک افراد کم شنوا آمده است. این سمعک در سال 2020 تولیدشده است.

ویژگی‌های سمعک آلفا

  • سمعک هوشمند وایرلس
  • استایل های موجود: miniRITE T miniRITE R و CIC
  • مناسب برای کم شنوایی خفیف، متوسط، شدید و عمیق
  • در چندین رنگ موجود است
  • اتصال بلوتوث
  • گزینه قابل شارژ
  • مقاوم در برابر آب و گردوغبار
  • برنامه های کنترل وزوز گوش

چند مورد از فنّاوری‌های پیشرفته‌ی سمعک برنافن

تکنولوژی هیبرید (Hybrid Technology) در سمعک برنافن

برای ایجاد بهترین و شفاف‌ترین صدا، بدون نویز اضافه همانند یک خودروی هیبریدی، تکنولوژی هیبریدی دو رویکرد پردازشی جداگانه را در یک سیستم هیبریدی به کار می‌‌گیرد که می‌تواند به طور مستقل یا پشت سر هم عمل کند تا تعادل مناسب را در موقعیت های شنیداری بی شماری ایجاد کند. جدیدترین و پیشرفته ترین فناوری سمعک برنافن در شرایط پیچیده شنیداری، درک گفتار در محیط های شلوغ را به راحتی امکانپذیر می کند. به عنوان مثال این تکنولوژی با دقت بالا و با 500 تنظیم در ثانیه، در 24 باند فرکانسی، به طور مؤثر شنوایی بیمار را از باد و نویز لحظه‌ای محافظت می کند؛ و یا با تنظیم کننده و متعادل کننده صدا، در تقویت صدا بین حضور یا عدم حضور گفتار تفاوت قائل می‌شود و با دو استراتژی موازی صدا را به طور همزمان در حوزه زمان و فرکانس پردازش می کند.

فناوری بی سیم بلوتوث 2.4 گیگاهرتز در سمعک برنافن

سمعک‌ برنافن برای تلفن های همراه آیفون ساخته شده‌اند و امکان برقراری ارتباط و کنترل مستقیم صدا و تماس تلفنی بلوتوثی را فراهم می‌کنند. البته کاربران تلفن‌های همراه اندرویدی نیز با نصب یک نرم‌افزار و از طریق بلوتوث می‌توانند درجه بلندی صدا را تنظیم کرده و بین برنامه های شنیداری مختلف جابه‌جا شوند و برای برقراری تماس تلفنی به صورت هندزفری از گجت SoundClip-A که یک وسیله جانبی همه کاره برای پخش صدای تلفن و مکالمات تلفنی بدون هندزفری است، استفاده کنند. با فناوری 2.4 گیگاهرتز، کاربران می توانند از پخش صدای مستقیم به سمعک خود، با کیفیتی بسیار واضح لذت ببرند. این فناوری درخانواده های Alpha XT، Alpha، Viron، Leox و Zerena برنافون وجود دارد.

TV-A (آداپتور تلویزیون) در سمعک برنافن

آداپتور TV-A صدا را مستقیماً از تلویزیون به سمعک برنافن با کیفیت صدای عالی پخش می کند و بیمار دیگر لازم نیست برای شنیدن صدای تلویزیون تلاش فکری زیادی داشته باشد. این گجت با خانواده سمعک های Alpha XT، Alpha، Viron، Leox و Zerena سازگار می‌باشد.

چند مورد از نوآوری های فنی سمعک برنافن

Channel free Technology

این فناوری برای پردازش سیگنال استفاده می شود. به ویژه برای گوش دادن به موسیقی طراحی شده است، زیرا دیگر نیازی به توزیع سیگنال های صوتی در چندین کانال نیست، بلکه این سیگنال ها به صورت کلی قابل درک می شوند و این منجر به کیفیت صدای عالی می شود.

Audio Efficiency

فناوری کارایی صوتی درک بهتر گفتار را تضمین می کند. مهم نیست که در چه موقعیت شنیداری هستید، این فناوری، تجربه ی صدای شما را با آن تطبیق می دهد و باعث راحتی گوش دادن بصورت بهینه می‌شود.

Technology BeFlex

فناوری BeFlex فرآیند تنظیم سمعک (fitting process) بسیار راحت‌تری را به شما ارائه می‌دهد. به این دلیل که BeFlex به شما این امکان را می دهد که سمعک آزمایشی خود را با ویژگی های مختلف تست کنید تا بفهمید کدام سطح فناوری برای شما مناسب تر است.

Technology DECS

سیستم پردازش سیگنال DECS با طبقه بندی محیط های شنیداری مختلف کار نمی کند. بلکه دنیای اطراف شما را همان طور که واقعاً هست دریافت می‌کند و بنابراین صدا را به صورت پویا و کاملاً سازگار با محیط شنیداری شما ارائه می دهد.

قیمت و خرید سمعک برنافن

قیمت سمعک برنافن در استایل و مدل های مختلف متفاوت است. هنگام خرید سمعک برنافن در نظر گرفتن چند فاکتور مهم در قیمت نهایی آن تأثیر گزار است. میزان افت شنوایی، الگوی کم شنوایی، سن بیمار، میزان مشارکت فرد در جامعه در انتخاب و قیمت سمعک برنافن تأثیر می‌گذارد. سمعک های جدید برنافن تمام هوشمند بوده و از آخرین تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *