Search
Close this search box.

سمعک های فراهوشمند یادگیرنده در سال 2023

سمعک فراهوشمند

سمعک های فراهوشمند یکی از جدیدترین سمعک های روز دنیا هستند. پیشرفت تکنولوژی سمعک در دهه ی اخیر بسیار چشمگیر بوده و تقریبا هر ساله شاهد ورود سمعک های جدید هستیم. سمعک های فراهوشمند یکی از تازه ترین سمعک های نسل جدید است. اگر طی سه الی پنج سال اخیر سمعک خود را تعویض نکرده اید، زمان آن رسیده با نسل جدید سمعک های دنیا که فراهوشمند هستند، آشنا شوید.

ویژگی های سمعک های فراهوشمند یادگیرنده

سمعک های قدیم فقط قابلیت بلند کردن صدای میحط را داشتند و این امکان، احتمال آسیب به باقیمانده شنوایی را افزایش می داد. اما با پیشرفت تکنولوژی ساخت سمعک، ویژگی های جدیدی به این سمعک ها اضافه شد. در نسل اول این سمعک ها قابلیت هایی همچون پردازش صدا و گفتار، کاهش صدای دیجیتال و کاهش صدای باد، به علاوه مدیریت فیدبک سمعک را رائه می دهند. آن صداهای جیغ و سوت آزار دهنده سمعک دیگر وجود ندارد. سمعک های فراهوشمند یادگیرنده طوری کار می کنند که  صدای واضح تر به گوش شما برسد و در واقع شنوایی طبیعی داشته باشید. اما مانند تلفن های و تلویزیون های هوشمند، برخی از جدیدترین سمعک ها از ویژگی هایی برخوردار هستند که حتی چند سال پیش در دسترس نبودند. این به معنای قیمت بالاتر سمعک نیست و در واقع پا به پای پیشرفت پیشرفت تکنولوژی، این سمعک ها نیز تولیدات جدیدی داشته اند.

خرید سمعک فراهوشمند

این سمعک قادر است مانند گوش انسان و مطابق با میل کاربر، صداهای موجود در محیط را بر اساس اولویت تقویت کرده و به گوش درونی منتقل کند. محققان پس از آزمایش سمعک های فراهوشمند دریافتند توانایی تفکیک لغات از صدای مزاحم زمینه، پس از استفاده از فیلتر دیجیتال بین 10 تا 90 درصد افزایش می‌یابد.

جدیدترین ویژگی های سمعک های فراهوشمند یادگیرنده

از ویژگی های جدید سمعک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوش مصنوعی: الگوریتم ها به سمعک اجازه می دهند تا محیط فرد و صداهای موجود را تجزیه و تحلیل کند، صداهای افراد و اشیاء خاص را شناسایی کرده و آن را به صورت خودکار بر اساس میزان کاهش شنوایی و تنظیمات برگزیده کاربر تنظیم کند.

سمعک یاد می گیرد تا صداهای خاص را شناسایی کند، بنابراین می تواند بر روی موارد آشنا تمرکز کند، این امر نیاز به یک فرد برای انجام تنظیمات دستی در طول روز را کاهش می دهد.

  • دارای بلوتوث: قابلیت بلوتوث دار شدن سمعک ها این سودمندی را دارد که کاربر آن به راحتی به وسایل دارای بلوتوث وصل شده و صدای آن در داخل سمعک پخش شود.
  • یکی دیگر از ویژگی های سمعک های فراهوشمند قابلیت Fall Detection است. در این آپشن هنگامی که فرد سالمند زمین می خورد با ارسال پیام هشدار به موبایل مورد نظر، مراقبین سالمند را از وفوع آن باخبر می کند.

این برنامه در سمعک های استارکی وجود دارد. برای خرید سمعک استارکی با ما تماس بگیرید.

 

fall detection در سمعک های فراهوشمند

  • ویژگی دایرکشنالیتی: امکان تشخیص صدای محیط به صورت دقیق. اینکه منبع صدا از کجاست.

تشخیص جهت صدا با کمک سمعک های فراهوشمند

  • سایز سمعک های فراهوشمند یادگیرنده بسیار کوچک شده است و به طوریکه اصلا قابل دید نیستند و لقب نامرئی ترین سمعک ها را به خود اختصاص داده اند.

کوچکترین سمعک فراهوشمند دنیا

  • کنترل سمعک با کمک با کمک ریموت کنترل یا موبایل از دیگر امکانات این سمعک ها است.

 

نخستین سمعک های فراهوشمند یادگیرنده ساخته شد

چندی پیش محققان دانشگاه اوهایو برای اولین‌بار موفق به ساخت سمعک های فراهوشمند یادگیرنده با قابلیت حذف صدای ناخواسته محیط شدند. یکی از مهم ترین شکایت کاربران هنگام استفاده از سمعک‌های معمولی، عدم تشخیص صدای افراد در محیط‌های پر ازدحام و هنگام مکالمه همزمان چند نفر است. افراد سمعکی همچنین در معابر شهری قادر به تشخیص جهت و صدای وسایل عبوری نزدیک‌شونده و دورشونده نیستند، بنابراین هنگام عبور از خیابان همیشه با مشکل مواجه می‌شوند. محققان دانشگاه اُهایو برای حل مشکل تشخیص و تفکیک صدا در محیط، برای اولین‌بار از فیلترهای دیجیتال صوتی به منظور کاهش صدای زمینه و افزایش صدای مکالمه استفاده کردند.

جدیدترین تکنولوژی سمعک های فراهوشمند یادگیرنده

یکی از مشکلات عمده‌ی کاربران سمعک این است که وقتی سمعک می‌زنند صدای خود را به صورت اکویی و بلند می‌شنوند و این مساله برای آنان بسیار آزاردهنده است. این مساله به خاطر تقویت صدای کاربر توسط سمعک و بلندتر شنیده شدن آن از سوی او است. هر چقدر تقویت سمعک بیشتر باشد، میزان این آزار بیشتر و کیفیت صدای خود کاربر بدتر خواهد بود.

در قدیم، راه حل فنی و بالینی برای این مساله، کاهش میزان تقویت سمعک بود که مشکل صدای خود کاربر حل می‌شد، ولی صداهای بیرونی که کاربر می‌خواست آن‌ها را بشنود، کمتر می‌شد. کاربر باید یکی از این دو را انتخاب می‌کرد:

یا باید کیفیت خوب و راحت صدای خودش را انتخاب می‌کرد و قید شنیدن صداهای بیرونی را می‌زد یا باید شنیدن صداهای بیرونی را انتخاب می‌کرد و قید راحتی صدای خودش را می‌زد.

داشتن هر دو خواسته با هم میسر نبود تا اینکه شرکت زیمنس اولین و تنها فناوری پردازشی دو هسته‌ای با نام OVP را در دنیا ارایه کرد که در عین اینکه فرد صداهای بیرونی را می‌شنود، صدای خودش نیز راحت و با کیفیت عالی است. این فناوری که همچنان بی‌رقیب و در حال حاضر یکتا در دنیا است، باعث شده تا کاربر راحتی صوتی فوق‌العاده‌ای را تجربه کند که مثال زدنی است. به وسیله‌ی این فناوری سمعک‌های زیمنس قادرند صدای کاربر را در هنگامی که او مشغول صحبت است شناسایی کنند و تقویت را به گونه‌ای انجام دهند که صدایش در گوش او نپیچد، در عین اینکه صداهایی بیرونی نیز به طور کامل شنیده می‌شود. در جلسه‌ای که سمعک‌ها برای فرد تنظیم می‌شوند، طی فرایند جالبی سمعک‌ها صدای کاربر خود را یاد می‌گیرند. این سمعک‌ها واقعا فراهوشمند هستند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *