Search
Close this search box.

سیگار کشیدن خطر کم شنوایی را افزایش می دهد

سیگار کشیدن باعث می شود فرد و افرادی که اطراف او هستند در معرض کم شنوایی قرار گیرند. مطالعه ای که در کشور آمریکا انجام شده بود نشان داد که در میان زنان سیگاری، کم شنوایی نرخ شیوع بالایی نسبت به زنان غیر سیگاری دارد. این مطالعه همچنین نشان داد میزان افت شنوایی با میزان سیگار کشیدن در طول روز رابطه مستقیم دارد و هرچقدر تعداد موارد سیگار کشیدن در روز بیشتر باشد، میزان افت شنوایی بیشتر است.

در این مطالعه نتیجه گیری شده است که میزان افت شنوایی در اثر سیگار کسیدن می تواند متوسط تا شدید باشد. همچنین این بررسی نشان داد که افرادی که اقدام به ترک سیگار کرده اند، افت شنوایی نداشته اند و یا مقدار آن بسیار کم بوده است. مواد شیمیایی خطرناک در دود سیگار از جمله فرمالدئید، بنزن، آرسنیک، وینیل، کلراید، آمونیاک و سیانید هیدروژن ممکن است هم باعث کم شنوایی انتقالی شود و هم بر سیستم شنوایی گوش داخلی تاثیر بگذارد.

مواجه با دود سیگار هنگام بارداری و بعد از تولد کودک، خطر کم شنوایی او را در بزرگسالی افزایش می دهد

اگر شما در طول دوره ی بارداری و یا بعد از تولد کودک سیگار بکشید، خطر کم شنوایی را در کودک خود افزایش داده اید. این بررسی ها که در کشور ژاپن انجام شده است نشان داده است که خطر کم شنوایی در این کودکان، 2.5 برابر بیشتر است. نیکوتین و مونوکسید کربن، سطح اکسیژن را کاهش داده و رگهای خونی را در سراسر بدن منقبض می کند؛ از جمله شبکه عروقی گوش داخلی.

افزایش خطر کم شنوایی کودکان در اثر سیگار کشیدن مادر

در این مطالعه كودكانی كه در دوران بارداری و پس از تولد در معرض دود سیگار نبوده اند با كودكانی كه در دوران بارداری و تولد در معرض مادری بوده اند كه سابقه ی سیگار کشیدن داشته است، مقایسه شده است. طبق این مطالعه، خطر كاهش شنوایی در كودكان در معرض دود سیگار، 26 درصد افزایش یافته است و كودكانی كه تا چهار ماهگی در معرض دود سیگار هستند، خطر کم شنوایی سی درصد در آن ها افزایش می یابد. در كودكانی كه فقط در دوران بارداری در معرض استعمال دخانیات بودند 68 درصد احتمال دارد بعدها دچار کم شنوایی شوند.

در مورد مطالعه ی خطر سیگار کشیدن و کم شنوایی

این مطالعه به وضوح نشان می دهد که جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران بارداری و پس از زایمان ممکن است خطر مشکلات شنوایی در کودکان را کاهش دهد.

این یافته ها به ما نیاز به ادامه مداخلات جهت جلوگیری از سیگار کشیدن حین بارداری و قرار گرفتن در معرض دود سیگار در کودکان را یادآوری می کند. در این مطالعه آمده است، جلوگیری از استعمال دخانیات هنگام بارداری و بعد از زایمان، خطر کم شنوایی را در کودکان به طور چشمگیری کاهش می دهد. این مطالعه بر روی پنجاه هزار کودک سه ساله انجام شده است. همچنین پیشنهاد شده است مادران باردار از مواد مغذی که موجب تقویت شنوایی می شود استفاده کنند.

تاثیر سیگار کشیدن بر کاهش شنوایی

محتمل ترین دلیل برای ارتباط بین سیگار و کاهش شنوایی این است که سیگار باعث بیماری های قلبی عروقی می شود.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *