Search
Close this search box.

شنوایی جنین و راهکارهای تقویت آن

شنوایی جنین

آیا سیستم شنوایی جنین در دوران حاملگی کامل شکل گرفته است یا نه؟ شنوایی جنین از کی شروع می شود؟ خیلی از مادرها در دوران بارداری برای بچه هاشون شعر و لالایی میخوانند، داستان تعریف می کنند، و حتی از کارهای روزمره شان با فرشته داخل شکم شان، صحبت می کنند.

خب پس با ما همراه باشید.

زمان تشکیل سیستم شنوایی جنین

در هفته ۴و ۵ جنینی، سلول ها شروع میکنن به شکل دهی اندام هایی مثل صورت، مغز، بینی، گوش و چشم ها. حوالی هفته ۹ام بارداری، جوانه های کوچیکی اطراف گردن جنین شکل میگیره که به مرور به سمت بالاتر حرکت میکنه و به کناره های صورت نزدیک تر می شوند. هفته ۱۸ام بارداری جنین می تواند اولین صداها رو بشنود.

در هفته ۲۴ام، جوانه های کوچیک به سرعت شکل گوش رو به خودشون میگیرند و حساسیت جنین به صدا، با سرعت و هفته به هفته، بیشتر و بیشتر می شود. اغلب هم صداهایی را میشنود که حتی مادرش هم ممکنه متوجه نشود. این صداها، صداهای بدن مادر هستند، صدای قلب، صدای دستگاه گوارش، صدای جریان خون در رگ ها.

اما در هفته های ۲۵یا۲۶ بارداری، مادر می تواند رفلکس های جنین نسبت به صداهای بیرونی رو متوجه شود. در اینجا به این نکته توجه کنیم که وقتی صدا میخواهد از رحم عبور کند، شدت آن حداقل به نصف می رسد. مهمترین صدایی که در سه ماهه سوم بارداری جنین می شنود، صدای قشنگِ مادر است. جنین با صدای مادر، ضربان قلبش بالا میرود.

برای تقویت شنوایی جنین چه بخوریم

تغذیه معمول برای تقویت شنوایی جنین کافی است. برای تقویت شنوایی جنین می توانید کارهای زیر را نیز انجام دهید.

در مورد اینکه موسیقی یا کتاب خوندن باعث افزایش IQ نوزاد می شود، مطالب مختلفی وجود دارد و گاهی این نظرات با هم متفاوت هستند. اما اگر مادری وقت و تمایلش رو داشته باشد، ما توصیه می کنیم برای جنین هم موسیقی های لذت بخش، پخش کند، هم داستان بخواند، هم خیلی باهاش صحبت کنند؛ چون هیچ ضرری نداره و باعث ارتباط قوی با مادر می شود.

از طرفی مطالعاتی به افت شنوایی نوزادانی که مادرانشان در محیط های پر سر و صدا کار کردند، اشاره کرده اند. البته اثرات این محیط خیلی شناخته شده نیست، اما توصیه می شود مادرانی که مجبور به کار در این فضاها هستند، دوره بارداری رو با تغییر محل کار، با اطمینان بیشتری سپری کنند.

حس شنوایی بعد از تولد نوزاد

وقتی یک نوزاد در یک خانواده متولد می شود، همه ی اطرافیان و به خصوص والدین، با روش های مختلف میخواهند حس های مختلف نوزاد را آزمایش کنند. یکی از عمده ترین حس های مورد ارزیابیِ دیگران، حسِ شنوایی نوزاد است. گاهی برای این ارزیابی ها، آنقدر در را محکم به هم میکوبانند تا گریه نوزاد را در نیارند، خیالشان راحت نمی شود. گاهی هم از انواع اسباب بازی های صداساز استفاده می کنند و منتظر هستند کودکِ تاز به دنیا آمده، به راحتی سرش را به سمت محل صداساز بچرخاند.

وضعیت شنوایی نوزاد از تولد تا 12 ماهگی

از تولد تا ۳ ماهگی

به هرصدای ناگهانیِ بلند رفلکس نشان میدهد، یعنی میتواند از جاش بپرد، مبهوت شود، شیر خوردنش متوقف شود یا حتی سریع تر شود، از خواب بیدار شود، گریه کند و …

وقتی گریه میکند و نا آرامه، اغلب وقتی کسی و به خصوص “مادرش” باهاش صحبت می کند، آرام شده و به مادرش نگاه می کند.

از ۴ تا ۶ ماهگی

  • با چشمانِ خودش صدا رو دنبال می کند.
  • تغییرات در تون صدایی که می شنود را متوجه می شود.
  • عروسک های صداساز را می شناسد.
  • موسیقی را متوجه می شود.
  • می تواند غان و غون و صداسازی های مختلفی داشته باشد.
  • صدا به راحتی بیدارش میکند.

از ۷ تا ۱۲ماهگی

  • سرِ خودش را به سمت صدا میچرخاند.
  • وقتی کسی باهاش صحبت می کند، کاملا گوش میدهد و دقت می کند.
  • کلمات ساده ای مثل “نه” و “بابا” و “ماما” و … را متوجه می شود.
  • شروع به تقلید اصواتِ گفتاریِ خیلی ساده می کند و گاهی برای جلبِ توجه غان و غون می کند.

برای اطمینان از وضعیت شنوایی نوزاد، شاید بتوان از این نشانه ها استفاده کنیم، ولی اگر خیلی شک کردیم، باید قبل از نگرانی بیش از حد، با پزشک کودک خودمان صحبت کنیم و حتما از یک متخصص شنوایی شناس هم مشورت بگیریم.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *