Search
Close this search box.

شنوایی سنجی در اختلالات طیف اتیسم

شنوایی سنجی در اتیسم

شنوایی سنجی در اتیسم یکی از کارهای تخصصی بررسی وضعیت حس شنوایی در این کودکان است. اختلال طیف اتیسم، یک اختلال رشدی است که توسط علائمی که در اوایل دوران کودکی ظاهر می شوند، مشخص خواهد شد. این اختلال عملکرد روزانه فرد را در زندگی تحت تأثیر قرار می دهد. علائم شامل آسیب در تعاملات اجتماعی/ارتباطی و رفتارهای محدود و تکرارشونده است که براساس گایدلاین تخصصی تعیین می گردد. علائم اتیسم در یک طیف قرار می گیرد، یعنی برخی علائم خفیف و برخی علائم شدیدتری را نشان می دهند. علائم اتیسم در اغلب کیس ها پیش از 24 ماهگی ظاهر می شود، اگرچه تشخیص قطعی اتیسم حداقل تا سن 3 سالگی طول می کشد. 70-50% کودکان طیف اتیسم به کم توانی های ذهنی دچار هستند. شیوع اتیسم در پسران تقریباً 3 برابر دختران است.

وظیفه شنوایی سنجی در کودکان طیف اتیسم

ادیولوژیست باید برای توجه به این معضلات در طول جلسه تست آماده باشد. بنابراین ادیولوژیست باید از انتقال بیمار از اتاقی به اتاق دیگر پرهیز کند و از منتظر نگهداشتن افراد طیف اتیسم خودداری کند. تماس فیزیکی با این افراد به ویژه آنهایی که حساسیت های لامسه ای دارند، باید به حداقل برسد. بنابراین لازم است تست های اولیه با کمک sound field صورت گیرد و از قراردادن هدفون پرهیز شود. اگر کودک به هیچ وجه اجازه قرار دادن هدفون یا پروب را در جلسات آزمون به شما نداد در نهایت ممکن است لازم باشد از روش های تست در خواب کمک گرفته شود. البته افراد طیف اتیسم دارای ریسک تشنج در خواب هنگام استفاده از داروهای sedative هستند.

بدون درنظر گرفتن سن تقویمی افراد، ادیولوژیست باید از روش های تست رفتاری متناسب با سطح شناختی کودک استفاده کند. معمولاً از روش هایی که برای نوزادان یا کودکان استفاده می شود مانند VRA یا روش های ادیومتری بازی، برای کودکان بزرگتر یا حتی بزرگسالان طیف اتیسم استفاده می گردد. هنگام انجام VRA باید توجه گردد استفاده از انیمیشن های متحرک، یا اسباب بازی هایی که از خود نور می دهند برای تقویت، باید به حداقل برسد. سایر تست هایی که برای بیماران با سن رشدی بالاتر از ۲/۵ سال استفاده می گردد شامل CPA و TROCA است، TROCA به ویژه در کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری یا شناختی (مانند اختلال طیف اتیسم) موثر است. در این روش پس از اینکه کودک به صدا پاسخ داد باید از یک تقویت ملموس (مثلا دادن خوراکی های کوچک) بهره گرفت.

شنوایی سنجی در کودکان مبتلا به اتیسم

هیچ شواهد قوی وجود ندارد که نشان دهد افراد مبتلا به طیف اتیسم نسبت به سایر افراد ریسک ابتلا به کم شنوایی شان بالاتر است یا خیر! هرچند وجود پاسخ های حسی غیرمعمول، شامل پاسخ های غیرطبیعی به صدا یکی از ویژگی های مرتبط با اختلال طیف اتیسم است. برای مثال برخی از افراد طیف اتیسم ممکن است صداهایی که باعث ایجاد عکس العمل در افراد عادی می شود را کاملاً نادیده بگیرند.

در سایر موارد اغلب به نظر می رسد این کودکان حساسیت بیش از حد نسبت به صدا دارند و زمانی که یک صدای بلند یا غیرمنتظره می شنوند گوش های خود را می گیرند. با وجود پاسخ های غیر طبیعی نسبت به صدا، در این کودکان تأخیر زبانی مشاهده می شود. بنابراین احتمالاً این کودکان به عنوان بخشی از ارزیابی های رشدی و به دلیل تأخیر زبانی برای ارزیابی شنوایی به ادیولوژیست ارجاع داده می شوند. درباره توانایی های شنیداری رده بالاتر، آگاهی نسبتاً کمی وجود دارد، با این وجود پردازش های زمانی تغییر یافته در کودکان و بزرگسالان طیف اتیسم گزارش شده است. از آنجایی که اغلب افراد طیف اتیسم، به نقایص شناختی، ابنورمالیتی های رفتاری و حساسیت بیش از حد به محرکات حسی دچار هستند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *