Search
Close this search box.

شنوایی سگ ها

شنوایی سگ ها

شنوایی سگ ها بسیار تیزتر از انسان است. فاصله‌ای که سگ‌ها می‌توانند صداها را بشنوند، چهار برابر فاصله‌ای است که یک انسان می‌تواند. پس منطقی به نظر می رسد که شنوایی سگ ها از انسان قوی تر باشد. سگ‌ها قادرند گوش ‌های خود را با پانزده عضله‌ای که به آن وصل است، در جهات مختلف تکان دهند تا اطلاعات صوتی مد نظر خود را از محیط دریافت کنند.

آن‌ها قادر هستند هر گوش خود را به صورت مستقل و جدا از هم در جهات کاملا متفاوت بچرخانند و صداها را دریافت کنند. همچنین قدرت حس بویایی سگ‌ها یکصد هزار برابر انسان است، آن‌ها در حدود دو میلیارد گیرنده‌ی بویایی دارند. در حالی که تعداد گیرنده‌های بویایی ما در حدود چهل میلیون تا هست. چشمان آن‌ها به گونه‌ای است که میدان دید هر چشم با هم همپوشانی ندارد، درست برعکس ما انسان‌ها که دید هر دو چشمان مان با هم همپوشانی دارد.

بدین وسیله سگ‌ها میدان دید وسیع‌تری نسبت به ما دارند. همچنین آن‌ها دید در شب خوبی نسبت به ما دارند. برای جایزه دادن به آن‌ها در راستای شرطی کردن آن‌ها برای یک کار یا پاسخ خوب، سینه و یا پشت گوش‌شان را لمس کنید. سگ‌ها دوست ندارند پنجه‌هایشان لمس شود. با وجود این همه برتری که سگ‌ها نسبت به انسان دارد، انسان بزرگترین حجم قشر پیشانی مغز را در بین تمامی موجودات نسبت به کل بدنش دارد.

نکته‌ی جالب درباره‌ی خلقت و شنوایی سگ ها

روی زمین، صدا از طریق هوا انتشار می‌یابد. وقتی صدا از طریق هوا منتشر می‌شود، انرژی در فرکانس‌های بالا در اثر وجود موانع و پدیده‌ی اصطکاک، زودتر از بین می‌رود. به همین خاطر فرکانس‌های پایین خیلی مهم هستند چون در برابر اصطکاک و کاهش انرژی مقاوم هستند. پس بهتر است که در خلقت حیوانات روی زمین، انرژی سیگنال‌ها با فرکانس‌های پایین انتقال یابد. بدین وسیله محدوده و فاصله‌ی برقراری ارتباطات بیشتر می‌شود و اتفاقا همین هم صورت پذیرفته است.

برای اینکه حیوانات بتوانند فرکانس‌های پایین را درک کنند، باید اندام شنوایی‌شان بزرگ‌تر گردد و این امر موجب می‌گردد اندازه‌ی سرشان بزرگتر گردد. مثلا فیل مقام اول را در درک پایین‌ترین فرکانس‌ها دارد و مقام دوم به گاو تعلق دارد. در انسان، برای اینکه اولا بتواند صداهای فرکانس پایین را بشنود و ثانیا اندازه‌ی سرش در حد فیل و گاو بزرگ نباشد، خلقت طوری عمل کرده که انسان بتواند شنوایی خوبی برای فرکانس‌های پایین داشته باشد و در عین حال، سرش بزرگ‌تر نشود. برای این کار، دورهای حلزون گوش داخلی انسان از لحاظ هندسی طوری پیچ خورده که این دو هدف با هم رخ دهد. تحقیقی درباره‌ی دورهای حلزونی انسان صورت گرفته و حاکی از این مهندسی دقیق و جالب خلقت است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *