Search
Close this search box.

علت تجمع مایع در گوش چیست | درمان جمع شدن مایع پشت گوش

تجمع مایع پشت پرده گوش

یکی از دلایل تجمع مایع در گوش بر اثر عفونت گوش میانی ایجاد می شود. این تجمع مایع در پشت پرده گوش اتفاق می افتد و در هر شرایطی که شیپور استاش مختل شده باشد می تواند رخ دهد. شیپور استاش اجازه می دهد مایعات از گوش به پشت گلو تخلیه شود.

اگر شیپور استاش مسدود شود، مایع در فضای گوش میانی گیر می کند. اگر التهاب یا مخاط مانع تخلیه شیپور استاش شود، علاوه بر عفونت گوش، حتی سرماخوردگی و آلرژی نیز می تواند منجر به تجمع مایع در گوش شود.

علت تجمع مایع در گوش چیست؟

هرکسی ممکن است دچار این اختلال شود. اما این مشکل در کودکان بیشتر اتفاق می افتد. شیپور استاش در کودکان کوچکتر و افقی تر نسبت به بزرگسالان است بخاطر همین تجمع مایع گوش در این رده ی سنی بیشتر اتفاق می افتد.

حدود 90 درصد کودکان تا قبل از 5 سالگی درجاتی از تجمع مایع در گوش میانی را تجربه می کنند. تمام موارد تجمع مایع در گوش میانی به دلیل نوعی اختلال در عملکرد شیپور استاش ایجاد می شود که از مانع تخلیه کافی می شود.

درمان خانگی تجمع مایع پشت پرده گوش

سایر علت تجمع مایع پشت پرده گوش

  • آلرژی
  • سرماخوردگی و یا عفونت در دوران بارداری
  • پولیپ بینی یا بزرگ شدن بافت سینوس ها
  • قرار گرفتن در برابر مواد تحریک کننده مانند دود سیگار
  • آسیب لوله استاش در اثر تابش اشعه ایکس
  • تغییر فشار هوا، می‌تواند باعث احساس وجود آب در گوش شود. این اتفاق معمولاً هنگام پرواز، غواصی، یا قرار گرفتن در ارتفاعات بالا رخ می‌دهد
  • ناهنجاری های دهانی مانند شکاف کام

علائم تجمع مایع در گوش میانی

علائم تجمع مایع در گوش می تواند در افراد متفاوت باشد. در نوزادان معمولاً گفته می شود كه این بیماری بدون علامت است، گرچه به احتمال زیاد نوزادان قادر به ابراز ناراحتی نیستند. در صورت عدم وجود درد شدید در گوش، دیگر علائم مورد توجه مراقبان آنها قرار نمی گیرد. در اکثر بزرگسالان، احساس تجمع مایع در گوش میانی ممکن است کم باشد.

اما برخی از بزرگسالان وجود درد مستمر در گوش و علائم ناراحت کننده را گزارش می دهند. برخی از بزرگسالان و کودکان که به طور مداوم با مشکل تجمع مایعات مزمن در گوش خود مواجه بوده اند، می توانند تشخیص دهند که مایعات دوباره تجمع یافته و نیاز به درمان دارند.

کیپ شدن گوش و کاهش شنوایی از دیگر علائم تجمع مایع پشت پرده گوش است.

به طور کلی، علائم تجمع مایع در گوش شامل موارد زیر است

  • درد گوش
  • احساس چسبندگی گوش
  • افزایش درد گوش در هنگام رفتن به ارتفاعات
  • وزوز گوش
  • کاهش شنوایی
  • احساس پری یا کیپی در گوش
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • بی قراری (مخصوصا در کودکان)
  • عملکرد ضعیف در مدرسه بخاطر کاهش شنوایی

بیماری های زیر ممکن است علائم مشابه تجمع مایع در گوش میانی را داشته باشند

  • عفونت گوش میانی
  • ترشح از گوش
  • تغییرات سریع فشار هوای گوش که به آن باروتروما می گویند
  • گوش درد

تشخیص تجمع مایع در گوش میانی

معاینه اتوسکوپیک

بهترین روش برای تشخیص تجمع مایعات در گوش، معاینه گوش با استفاده از اتوسکوپ یا اتومیکروسکوپ است. پزشک شما به احتمال زیاد برای تشخیص نهایی از اتوسکوپ استفاده خواهد کرد. ارزیابی گوش با اتوسکوپ بسیار ساده است و شامل عقب کشیدن لاله گوش و قرار دادن نوک اتوسکوپ در گوش است.

این کار پزشک اجازه می دهد تا پرده گوش را مشاهده کند. پزشکان باتجربه ممکن است در واقع یک تجمع مایع در پشت پرده گوش به شکل یک حباب مشاهده کنند. متأسفانه، همیشه هنگام معاینه این حباب مشخص نیست و تنها چیزی که نشان دهنده تجمع مایع در گوش است، جمع شدن کمی پرده گوش یا رنگ غیرطبیعی آن باشد.

تجمع مایع در گوش میانی

آزمایش تیمپانومتری و نوار گوش برای تشخیص تجمع مایع گوش

برای تشخیص تجمع مایعات در گوش میانی آزمایش نوار گوش به نام تمپانومتری قابل انجام است. این تست توسط متخصص شنوایی شناس انجام می شود و نوع دستگاهی که با آن این آزمایش را انجام می دهند خیلی مهم است.

این دستگاه فشار داخل گوش را اندازه گیری می کند، سپس یک تون صدا ایجاد می کند. پرده گوش مقدار مشخصی از صدا را به داخل تمپانومتر منعکس می کند که بر روی گرافی به نام تمپانوگرام کشیده می شود.

اگر مایعی در گوش وجود داشته باشد، پرده گوش سفت شده و مقدار غیر طبیعی صدا منعکس می شود. جهت بررسی گوش خودتان یا فرزند دلبندتان از وجود و تجمع مایع، انجام نوار گوش الزامی است.

درمان تجمع مایع در گوش میانی

به طور معمول، درمان خاصی برای آن لازم نیست. مایعات معمولاً ظرف چند هفته به خودی خود تخلیه می شود. با این حال، اگر اینگونه نباشد، درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • اگر تجمع مایعات به مدت 6 هفته وجود داشته باشد، درمان ممکن است شامل آزمایش شنوایی و شروع مصرف آنتی بیوتیک باشد.
  • اگر مایعات پس از 12 هفته وجود داشته باشد، بایستی آزمایش شنوایی دوباره تکرار شود.
  • اگر کاهش شنوایی قابل توجهی وجود داشته باشد، ممکن است مصرف آنتی بیوتیک ها ادامه داشته باشد و در مورد قرار دادن لوله تهویه در گوش تصمیم گیری شود.
  • اگر مایع پس از 4 تا 6 ماه همچنان وجود داشته باشد، قرار دادن لوله تهویه گوش احتمالاً لازم است حتی اگر دچار کم شنوایی نشوید.
  • در صورت بزرگ بودن لوزه ها و ایجاد انسداد قابل توجه در شیپور استاش، ممکن است لازم باشد که لوزه ها برداشته شوند.

تجمع مایعات در گوش می تواند همراه یا بدون عفونت فعال باشد. آنتی بیوتیک ها فایده ای ندارند، مگر اینکه عفونت گوش وجود داشته باشد. در حالی که آنتی هیستامین ها برای کمک به جلوگیری از سینوزیت مزمن مفید هستند، اما آنتی هیستامین ها برای درمان تجمع مایعات در گوش توصیه نمی شوند. حتی در بین کودکانی که نیاز به مداخله جراحی دارند، بهبودی کامل تقریباً همیشه حاصل می شود.

درمان تجمع مایع گوش

پیشگیری از تجمع مایع در گوش میانی

راهکارهای زیر را در پیش بگیرید.

  • جلوگیری از سیگار کشیدن اطرافیان در کنار کودکانتان
  • از مواد حساسیت زای شناخته شده دوری کنید.
  • مرتب دست های کودکان را بشویید و ضدعفونی کنید.
  • از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک خودداری کنید.
  • در صورت امکان، کودک را با شیر مادر سیر کنید.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر مریض می شوند و تا سالها بعد به عفونت گوش مبتلا نمی شوند.
  • اطلاعات کافی در مورد واکسن ها داشته باشید.
  • واکسن پنوموکوک (Prevnar) به جلوگیری از شایع ترین نوع عفونت گوش کمک می کند و همچنین واکسن آنفولانزا نیز می تواند کمک کننده باشد.

برخلاف تصور عموم، ورود آب به گوش کودک باعث ایجاد اوتیت یا عفونت جدی نخواهد شد. کودکانی که مرتبا شنا می کنند و گوش خود را به اندازه کافی خشک نمی کنند، ممکن است مبتلا به عفونت گوش خارجی یا گوش شناگر شوند، اما این وضعیت کاملاً متفاوت است.

درمان خانگی جمع شدن مایع پشت گوش

وقتی میخواهیم درمان خانگی برای یک بیماری مانند جمع شدن مایع پشت پرده گوش را مطرح کنیم در ابتدا باید علت وقوع آن را بشناسیم. آیا این جمع شدن مایع به خاطر آلرژی بوده؟ اگر بخاطر آلرژی بوده بایستی منبع آلرژی را حذف کنیم با اینکه از آن دور شویم.

در بعضی موارد این جمع شدن مایع بخاطر سرماخوردگی یا بیماری های عفونی است که با برطرف شدن این بیماری ها خود به خود این جمع شدن مایع نیز برطرف می شود و به درمان خانگی دیگری نیاز نخواهد بود. شست و شوی مجرای بینی با سرم یکی دیگر از درمان های خانگی برای برطرف کرده تجمع مایع است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

41 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    دخترم ۸ ساله هست . پارسال ویروس گوش گوش گرفتند . دو هفته بیمارستان بستری شدند . البته به این صورت بود که از مدرسه وقتی به خانه آمد با درد گوش گریه می کرد و بعد از اون شش روز آب شدید داشت و به دلیل قطع نشدن تب در بیمارستان بستری شد . بعد از مرخص شدن به دکتر گوش و خلق و بینی مراجعه کردم و گفتند ابتدا مایع پشت کوش هست سریع نوار گوش بدهد . وقتی جواب نوار آماده شد مشخص شد شنوایی صد درصد دارند . دوباره سه ماه بعد بچه رو از نزدیک دیدن و گفتن بچه الرژیک هست دکتر الرژیک برود . اما چون بعد از اون روز هشت ماه هیچ مشکلی نداشت دکتر آلرژی نبردم . اما امسال با شروع مدرسه دوباره گفت گوشم درد میکنه و یک دوره ده روزه اموکسی ۶۴۷ مصرف کرد و بعد از اون روز نوار گوش گرفت و جواب عالی بود . اما دوباره ده روز بعد شروع کرد به گریه که گوشم درد میکنه . دکتر گوش و حلق و بینی در شهرستان بردم و گفتند در این مواقع چون تب نکرد فقط استامینوفن بده . اگر سه روز تب کرد و پایین نیومد ۶۴۷ رو بدید . اما دختر من اصلا تب نمیکنه . اما در این موقع ها ترشح بینی بسیار بسیار زیاد می شود . و با سرم آب و نمک شستشو میدم . اسپری بینی رستانکس و مونته اوکاست و شربت نیوتادین می دم . امروز که دکتر بردم گفتند دوباره مایع پشت گوش جمع شده و چون آلرژی داره بهترین راه حل عمل کردن لوزه هست . در صورتی که دختر من لوزه نداره . حالت عادی در شب صدا تولید نمیکنه . فقط وقتی الرژیک میشه ترشح بینی اش زیاد میشه . و نفس نمیکشه

    سوال من این هست آیا عمل کردن لوزه کار درستی هست ؟
    دکتر گفتند انتی بیوتیک در مایع پشت گوش هیچ تاثیری نداره؟
    آیا موقعی که سرم شیستشو استفاده میکنه و فین میکنه اشکال داره ؟ چون امشب دیدم یک لخته خیلی کوچیک خون اومد در ترشحات ؟
    خواهش می‌کنم راهنمایی ام کنیدد

    1. باسلام در کودکانی که مکررا سرما می خورن، تجمع آب پشت پرده گوش وجود دارد، بوی دهان دارند و .. با تشخیص پزشک ممکن است عمل لوزه داشته باشند. شستشو با سرم هم در خالی شدن مایع پشت گوش کمک کننده است.

  2. دکتر چند هفته پیش گوش درد گرفتم بعد از چند روز دردش خوب شد اما گوشم کیپ شد رفتم پیش متخصص گفتن ک جرم داره چند روز قطره ای کلی ریختم و ساکشن کردم گوشم باز شد اما بعد از دو روز دوباره گوشم درد گرفت و کیپ شده ینی دوباره باید برم ساکشن؟ خیلی آزارم میده

    1. باسلام به احتمال زیاد مشکل شما مربوط به شیپور استاش است.
      مجرای بینی را روزانه با سرم شست و شو بشورید و به احتمال زیاد کیپی رفع می شود.
      اگر رفع نشد بایستی نوار گوش انجام دهید که مشخص شود علت کیپی چیست

  3. سلام دکتر
    من دو هفته پیش در استخر شیرجه زدم بعد بیست و چهار ساعت گوشم کیپ شد و صدای یاد در سرم خیلی زیاد می باشد دکتر تشخیص اوتیت مدیا حاد دا د و ٢٠ عددآمپی سیلین ١٠٠٠ هم تجویز کرد الان دو هفته از آن جریان می گذرد دوره آمپی سیلین دکتر تمام شد من خودم حدود دوازده آمپی سیلین بیشتر استفاده کردم دو عدد. آمپول دگزا زدم گوشام کمی باز شده ولی خیلی سنگین صدای بم اذیتم می کنه در ضمن صدای باد تو سرم اصلا کم نشده و همچنان ادامه دارد. خواستم راهنمایی بفرمایید و بفرمایید که آیا گوش من به حالت عادی بر می گردد و صدای باد از بین می رود و چه مدت این دوران ادامه دارد و باید صبر کنم

    1. با سلام
      اگر آزمایش مربوط به گوش دارید به واتس آپ شماره داخل سایت ارسال کنید تا بهتر شما رو راهنمایی کنیم.

  4. سلام من گوشام انگار پر آبه چند روزه همش ازش آب میزنه بیرون و احساس میکنم شنواییم کم شده و گاهی درد هم میکنن
    آبش بو میده و خشک میشه، رفتم پیش متخصص گفت عفونت نداری و گوشات سالمه برام قرص کو اموکسی کلاو تجویز کرد چند روزه دارم میخورم ولی هیچ تغییری نکرده

  5. سلام وقت بخیر..مادرم خیلی سرگیجه داشتن وخیلی تعادلشون بهم میخورد تا اینکه متوجه شدیم مشکل از گوشه..دکتر تجویز سمعک دادن استفاده میکن چند ماه حالشون خیلی بهتر شد..الان متاسفانه دوباره سرگیجه دارن ب خصوص موقع راه رفتن وایستادن ..کلا تعادل خوبی ندارن ..دکتر گفتن اب در گوش جمع شده ..راه حل چیه دکتر؟؟
    دکترش گفته راه حلی ندارد باید با سرگیجه بسازی اخه مگرمیشه..

  6. سلام و عرض ادب
    من حدودا یک سال هست ک گوش راستم کیپ شده و سوت میکشه.خانوم هستم و ۲۸ ساله هستم.به چندین متخصص گوش مراجعه کردم شنوایی سنجی و ام ار ای انجام دادم و گفتن ک گوشم سالمه و ام ار ایم هم مشکلی نداشته.ی مدت دارو مصرف کردم جوابی نگرفتم.میخواستم بدونم کار دیگه ای هست ک بشه انجام داد یا خیر!؟ممنونم.

      1. سلام وقتتون بخیر
        دختر شش ساله ای دارم که در مواقعی که سرما میخوره عفونت گوش میانی دچار میشه و دکتر گفتن که چونکه طولانی شده و خوب نشه باید عمل بشه که دستگاهی در گوشش بزارن که خوب بشه
        سوال من اینه آیا با این عمل دختر من چقدر از عفونت در امان هست؟
        زیر نظر متخصص حلق و بینی هستن
        با توجه به سابقه ی همیشگی که دخترم به عفونت داره و مرتب مستعد عفونت گوش میانی هست دکتر گفتن بهتره عمل بشه
        قبول نکردم برای عمل و گفتم فرصت میدم ببینم چی میشه
        این عمل چطور هست و بیهوشی که داره چقدر طول می‌کشه

        1. باسلام در بعضی موارد که تجمع عفونت پشت پرده گوش باشد و با دارو رفع نشود جراحی لازم است. در ابن روش کودک رو به مدت نیم ساعت بیهوش می کنند و یک لوله شبیه تهوبه داخل پرده گوش قرار می دهند که این کار باعث می شود عفونت جمع شده پشت پرده گوش خالی شود. لوله تهویه یا vt بعد از مدتی خودبه خود بیرون می آید و پرده گوش ترمیم می شود.

  7. با سلام وقت بخیر
    من حدود یک سال پیش گوش چپم کیپ شد و به دکتر مراجعه کردم ایشون نوار گوش گرفتن و تشخیص عفونت دادن ۲ تا آمپول دگزا و حدود ۳۰ عدد قرص آموکسی کلاو تجویز کردن با زدن آمپول دگزا کیپی گوشم برطرف شد، بعد از چند ماه احساس کردم گوشم عفونت داره و صدای خش خش میداد تا اینکه فروردین ماه امسال باز عود کرد و اینبار گوش راستم هم کیپ شد به دکتر مراجعه کردم یک جعبه آموکسی کلاو و شربت خلط آور دادن گفتن هم عفونت داره هم مایع پشت گوش جمع شده با مصرف دارو ها هیچ بهبودی حاصل نشد و سوت کشیدن گوشم بیشتر هم میشه باز به دکتر دیگه ای مراجعه کردم ایشونم تشخیص مایع پشت گوش دادن و برای ۳ هفته قرص اریترومایسین ۴۰۰ و آنتی هیستامین دادن که در حال مصرفم ولی هیچ تغییری احساس نمیکنم، امکانش هست شما لطف کنید منو راهنمایی کنید سوت کشیدن گوشم داره آزار دهنده میشه واقعا ممنونم ازتون

      1. سلام من ۴۵ سالم
        سالی یکی دو سه بار دچار سرگیجه گوش میانی میشوم
        آیا درمانی دارد که دیگر بر نگردد

        1. باسلام باید منشاء سرگیجه شما مشخص شود. آیا این سرگیجه ناشی از تجمع مایع در گوش میانی هست یا چیز دیگه ای

  8. سلام من 38سالمه چند روز پیش انحراف بینی و پلیپ بینی داشتم که عمل کردم چند روز بعد عمل خونریزی کردم رفتم پیش دکتری که عمل کرده بودم گفت پشت گوشت آب آورده سه تا قرص چرک خشک کن قوی بهم داد گفت به مدت ده روز بخور بعد بیا پیشم من یکم استرس دارم به نظر شما این مشکل برطرف میشه

    1. اگر عفونت باشه بله رفع می شود. جهت اطمینان از درمان کامل پیشنهاد می شود نوار گوش بگیرید.

  9. سلام
    پسر من حدود ۱۰/۵ سال داره و در سن ۷ سالگی بدلیل تجمع مایع و عدم اثربخشی دارو درمانی ، عمل vt و لوزه انجام دادیم. تا حدود ۸ ماه پیش هم vt هنوز بود و مشکلی نداشتیم ولی تازه متوجه شدیم که vt افتاده و مجددا گوشش سنگین شده!
    دیروز تمپانومتری و بطور کلی شنوایی سنجی رو هم انجام دادیم که گفتند مایع مجددا جمع شده و عفونت هم داره و حدود ۴۰ درصد شنوایی گوش چپ کم شده
    البته سه هفته پیش بخاطر عفونت گوش حدود ۱۰ روز کوآموکسی کلاو ۶۲۵ مصرف کرد و از دو روز پیش هم بخاطر تب و عفونت مجدد داره باز هم کوآموکس مصرف میکنه.
    لطفا راهنمایی بفرمایید چه اقدام موثری میتوانیم انجام دهیم؟
    شرایط برای ما نگران کننده شده!

    1. هرطوری شده باید عفونت گوش کنترل شود. بهتر است نحت نظر متخصص گوش و شنوایی باشه و به طور متوسط سه ماه یک بار تست تمپانومتری انجام بدید

  10. همچنین هنگام خواب خرو پف زیاد داره و دهانش بازه و هر نیم ساعت بیدار میشه تک سرفه ای میکنه و دوباره میخوابه

  11. سلام دخترم ۵ سالشه و در اثر سرماخوردگی مایع پشت پرده گوش زیاد شده و شنواییش کم شده. چند دوره آنتی بیوتیک و داروهای ضدالتهابی مثل کتوتیفون و قطره بینی و قرص جویدنی خورده ولی هنوز خوب نشده. چکار باید انجام بدم؟ گاهی اوقات درد گوش داره و شنواییش به شدت کم شده

      1. ممنون. دکتر چند دوره بردم و آنتی بیوتیک مصرف کرده. اما بعد از ۵ ماهه وقتی دارو ها قطع میشه درد گوش میشه. دکتر گفته نیاز به عمل داره تا عفونت گوش خارج بشه و دستگاه گذاشته بشه.‌چکار کنم به نظرتون عمل کنن؟

  12. همچنین باید بگم که به محض اینکه اسپری مخصوص اگزما رو استفاده نمیکنم که کورتیزون داره و من دوست ندارم که همش این دارو رو به طور دائم مصرف کنم؛ یک جوری به خارش میوفته و اذیت می کنه و یک مایع بوداری هم ترشح می می کنه که حد نداره.
    یک نکته ی دیگه هم باید بگم مه این کیپ بودن‌ داخل گوشم به حد زیاد قابل اخساس هست و به به میزان زیادی هم حس شنواییشو از دست داده.
    ممنون میشم اگر بگین که الان باید چه اقدامی انجام بدم.

  13. سلام خانم دکتر، وقتتون به خیر. من چ۲۹ سالمه، چندوقتی هست درگیر گوشهامم، از ۳ سال پیش شروع شد که یک دفعه عفونت کرد( بنده متاسفانه سیگار می کشم) و درمانش کردم با قطره و آنتی بیوتیک و بعد ۶-۷ ماه شروع کرد به خارش وحشتناک و پوست پوست شدن گوشهام که اولش فکر کردم قارچ هست و پیش یک دکتر هم رفتم و ایشون هم تایید کرد و بهم داروی ضد قارچ داد ولی اصلا خوب نشد و باز هم عفونت کرد و باز آنتی بیوتیک مصرف کردم و قطره ی داخل گوش (cilodex) که دزامتازون داره داخلش و بعد واسه ی یک ماه خوب شد و باز دوباره خارش و پوست پوست شدن که بعد هزاران دکتر گوش رفتن و آنالیز پوست و مایع داخل گوش یک دکتر گفت که این مشکل گوش نیست اصلاً و قارچ ندارم و اگرما دارم، و البته باز عفونت کرده بود گوشم که باز چیلودکس رو استفاده کردم و بعد با یک اسپری که واسه ی اگزما هست استفاده کردم. دکتر پوست گفت این مشکل دایمی هست و من تا آخر عمرم این شکلیم!!! و همش باید ازش مراقبت کنم و با یک نوع کرمهایی گوشم رو چرب نگه دارم و شامپو مخصوص استفاده کنم و غیره…
    الان حدود ۹ ماهی هست که من متوجه اگزما شدم و همین کارهارو انجام می دم تا دیروز که‌ باز گوش راستم عفونت کرد! نمی دونم درد نداره اصلاً ولی گوشم کیپه کیپه، و پر مایع! بو هم می ده! خلاصه که باز همون چیلودکس رو استفاده‌کردم، ۴ قطره ۵ مین. ولی گوشم کیپه کیپه. من می ترسم اینجوری برم جلو واسه ی گوشم اتفاقی بیوفته. اصلاً ازین شرایطم راضی نیستم و حال گوشام اصلاً خوب نیست. به نظرتون باید چیکار کنم؟ من ایتالیا هستم. و اصلاً راضی نیستم ازین جوابگویی پزشکان اینجا متاسفانه!

    1. سلام.
      همین که مایع مترشحه از گوش شما بو میده، یعنی عفونت گوش. حتما باید تحت نظر یک متخصص آنتی بیوتیک مصرف کنید و چک آپ نوار گوش یا ادیومتری داشته باشید. اگر عفونت گوش برطرف نشد باید از VT استفاده کنید.
      افت شنوایی شما بخاطر تجمع عفونت پشت پرده گوش است. چه بسا ممکنه باعث پارگی پرده گوش شود. در صورت رفع عفونت، شنوایی خودبه خود برمیگردد. این داروهایی که هم گفتید هیچ گونه تاثیری نداره.

  14. سلام من 4 5 روزی هست گوشم زیاد درد میکنه دکتر رفتم گوشم رو چک کرد و بهم گف که آب جمع شده توش سشوار بگیر و آدامس بجو و آمپول هم داد که نزدم، ی جایی شنیدم که گفته بودن روغن زیتون رو ی مقدار کمی گرم کنم و 1 یا 2 قطره بریزم تو گوشم دردش بهتر شد
    ولی هنوز درد میکنه دردش زیاده و نگران کنندست حتی مدرسه هم نمیتونم برم

  15. با سلام خدمت شما، خواهر من نزدیک به ۵ ماه هست که دچار سرگیجه هستند، در ماه اول آنقدر شدت سرگیجه زیاد بود که تمام طول روز درگیر بود، اما در دو ماه پایانی سرگیجه ها در طول روز گرفته و رفع می شود البته زمانی که راه می روند این سرگیجه افزایش می یابند، خودش می گوید موقع سرگیجه سلام گیج می رود و اجسام در جای خودشان ثابت هستند، تست شنوایی سنجی انجام دادن که الحمدلله مشکلی نبود، یک دکتر دیگه ویزیت انجام دادن و ام ار ای تجویز کردن که نتیجه ام اراب فقط التهاب خفیف سبنوس اسفنوید را نشان داد، از شما راهنمایی می خوام که ایا این‌ مشکل باعث سرگیجه هست البته حالت تهوع هم به تازگی دارند.

    1. سلام. به احتمال زیاد منشاء سرگیجه گوش میانی است و با تست شنوایی سنجی مشخص نمی شود. بایستی تست تخصصی سرگیجه برایشان انجام شود تا مشخص شود دلیل و علت سرگیجه چیست.

  16. سلام و خسته نباشید
    دختر ۵ ساله دارم که اخیرا متوجه شدم که گوش هاش کم شنوا شده.برای شنوایی سنجی بردمش تشخیص دادن که مایع در گوش میانی جمع شده و به عصب گوش نزدیک شده و باید دارو تجویز بشه براش.که پیش متخصص گوش بردم و براش یه سرم شستشو و یه اسپری بینی دادن ،میخواستم بدونم آیا این اسپری و سرم شستشو به تنهایی باعث میشه که اون مایع خارج بشه ،چون گفتن به عصب گوشش نزدیک شده کمی میترسم و میخوام این مایع عفونت زود تر از گوشش خارج بشه

    1. سلام باید ماهیت مایع داخل گوش مشخص شود.
      می توانید هر دو هفته یک آزمایش دوباره بدهید تا روند جذب مایع مشخص شود.

  17. سلام به داکتر بزرگوار زکیه حکیمی استم‌از شهر اتریش ۔یک سوال داشتم خدمت شما اگر وقت داشتیم جواب بیدهین از لطفتان جهان سپاس ۔
    خدمت عرض کنم یک پسر دارم ۳ ونیم ساله زمان که حرف بیرنم چی آرام چی بلند کامل صدای من را میشنوه و عمل میکنه اما حرف نمیزنه تخیر در گفتار دارد نزد داکتر بوردم بعد از برسی گفتن پسر بجه با هوش است امی طرف رایت و چپ‌گوش آب اضافی دارد باید عمل شوه ۔اکنون من میخواستم نظر شمارا داشته باشم آیا مافقه بکنم برای عمل‌یا نه ۔چون کامل پسر بجه حرف من را میشنوه ۔و این عمل کدام خطر و نواقیص در پی داره عمل گوش ۔تشکر یک جهان از سایت پور کاربورد تان ‌با احترام

    1. اینکه کودک شما حرف نمی زند ارتباطی به تجمع مایع در گوش ندارد.
      برای بررسی علت تاخیر گفتار کودکتان، بهتره پیش گفتاردرمان یا Speech Therapist ببرید.
      برای بررسی وضعیت شنوایی هم پیش Audiologist ببرید.
      در نهایت برای عمل یا اقدام دیگری تصمیم بگیرید.

      1. سلام خدمت دکتر گرامی
        دختری ۳ سال دارم با توجه به تست شنوایی سنجی مشخص شده تجمع مایع پشت پرده گوش دارد و به مدت ۱ ماه آنتی بیوتیک مصرف کرده ولی با هر بار تست متوجه شدیم مایع جمع نشده و با مراجعه به پزشک گوش ایشان پیشنهاد گذاشتن قیف تهویه را دادند ولی چون دخترم اخیرا برای دندان بیهوش شده صلاح ندانستم به زودی انجام بدم به نظر شما با شستشوی داخل بینی با آب و نمک می‌شود جلوی شیپور استاش را باز کرد چون راه بینی دخترم شدیدا گرفته و شب ها همه اش سرفه می کند

        1. با سلام اگر منظور از تجمع مایع پشت پرده گوش عفونت است بایستی VT یا لوله تهویه بزارند که عفونت را تخلیه کند.
          با شست و شوی بینی با آب و نمک و باز شدن جلوی شیپور استاش، شما فشار دو طرف گوش را متعادل می کنید و نمی توانید عفونت را تخلیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *