Search
Close this search box.

علت ضعف سالمندان سندرم فرتوتی است

سندرم فرتوتی یا frailty شایع ترین علت ضعف در سالمندان است. باهم در این بخش مفصل به این موضوع می پردازیم.

سندرم فرتوتی چیست و چرا باعث ضعف سالمندان می شود؟

یکی از شایع ترین سندرم های دوران سالمندی است که در آن بدن سالمند در برابر شرایط استرس زا مانند بیماری ها نمی تواند مقابله کند. در واقع فرتوت شدگی یک سندرم بیولوژیک ناشی از اختلال در تنظیمات و کاهش ذخایر چندگانه سیستم های بدن است که می تواند به همراه پدیده پیری رخ دهد.

سندرم فرتوت شدگی به شکل تغییرات فیزیولوژیک دوران پیری، بیماری، عدم فعالیت و تغذیه نامناسب بروز می کند. سندرم فرتوتی زمانی بروز می کند که فرد سالمند توانایی انجام فعالیت های ضروری در زندگی روزمره خود را هنگام قرار گرفتن در معرض شرایط تنش زای روحی و روانی از دست بدهد. لذا این سندرم باید از معلولیت متمایز شود. به عبارتی فرتوتی نشانگر نوعی پیش معلولیت است.

تغییراتی که به دنبال ضعف در سالمندان ایجاد می شود

این تغییرات بشکل از دست دادن حجم توده عضلانی اسکلتی، عملکرد غیر طبیعی سیستم التهابی، ایمنی و نوروآندوکرین و همچنین اختلال در تنظیم انرژی بدن رخ می دهد. این تغییرات باعث کاهش مقاومت و سازگاری بدن در برابر عوامل استرس زا و یا کاهش پاسخ های فیزیولوژیک بدن نسبت به حفظ هوموستاز بدن می شود.

ضغف ناشی از سندرم فرتوتی در سالمندان چگونه تشخیص داده می شود؟

مجموعه علائم زیر در تشخص علت ضعف سالمندان اهمیت دارد.

  • کاهش وزن ناخواسته و از دست دادن توده عضلانی
  • ضعف سالمند
  • راه رفتن کند و آهسته
  • احساس خستگی
  • سطح فعالیت کم در طول روز

بیماران سالمندی که دچار فرتوت شدگی هستند به عنوان هسته مرکزی حیطه متخصصین حوزه سالمندی توصیف شده اند. زیرا این افراد در معرض بیشترین خطر پیامدهای نامطلوب هستند. این پیامدها دارای طیف متغیری از زمین خوردن تا وابستگی، بستری شدن تا مرگ و میر است.

درمان سندرم فرتوتی، ضعف و بیحالی در سالمندان

مداخلات کاردرمانی

همانطور که گفتیم سندرم فرتوتی باعث ضعف سالمندان می شود.

محققان تمرین درمانی و تغذیه را بعنوان درمان های بالقوه در این بیماری ارزشیابی کرده و موثر دانسته اند. مطالعات مشخصا نشان دهنده مزایای تمرینات مقاومتی در افزایش قدرت و كارایی در سالمندان دارای ضعف است.

این محققان گزارش کرده اند که انجام تمرینات تقویتی با شدت بالا در سالمندان دارای اثرات مثبتی است. به طوریکه پس از شروع چنین تمریناتی در یک دوره آموزش دوازده هفته، تعادل نیتروژن را بهبود می بخشد که در نتیجه آن نیاز به مصرف پروتئین کمتری خواهند داشت.

کاردرمانی در سالمندان ، فرتوت و ساکنین خانه های سالمندان، می تواند ضعف آنها را برطرف کند. آموزش انجام ورزش های مقاومتی پیشرفته  در سالمندان بطور قابل توجهی می توانند قدرت عضلانی، سرعت قدم برداشتن، قدرت بلند شدن از صندلی و انجام فعالیت های فیزیکی را افزایش می دهند.

مداخلات درد   

درد یکی از مشکلات شایع سالمندان دارای سندرم فرتوتی است. خصوصا در افرادیکه از نظر پزشکی شرایط ابتلا به بیماریهای مزمن متعدد را دارند، بنابراین مدیریت مناسب درد یکی از اجزاء ضروری هر نوع مداخله تسکینی می باشد.

همچنین مداخلات توانبخشی نیز می تواند نقش مهمی در کنترل درد داشته باشند و به پیشگیری از کاهش عملکردهای مرتبط با دردهای شدید یا مزمن در افراد سالمند کمک کنند. همچنین کاردرمانی نیز می توانند با مداخلات غیر فیزیولوژیکی موجب کاهش درد و بهبود عملکرد فرد سالمند شود.

مداخلات تغذیه ای

حمایت های تغذیه ای در سالمندان دارای ضعف پیشرونده معمولا دریافت پروتئین کافی، غذاهای مقوی است. در بیماران فرتوت مبتلا به زخم های مزمن، معمولا سابقه های طولانی مدتی از موارد کاهش وضعیت تغذیه ای مرتبط با دندان های ضعیف، عوارض جانبی داروها، انزوای اجتماعی و عفونت های مزمن دیده می شود.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *