Search
Close this search box.

فلج عصب صورت و تاثیر آن بر شنوایی

فلج عصب صورت

فلج بل (به انگلیسی bell’s palsy) فلج ناگهانی عصب صورت است. این بیماری با شروع ناگهانی (کمتر از 48 ساعت) و ضعف در حرکات صورت در یک طرف مشخص می شود. فلج عصب صورت در عرض 7 روز به شدیدترین مرحله خود می رسد.

فرد اغلب در ابتدا متوجه علائمی مانند عدم تقارن خفیف لبخند در دو سمت صورت و خشکی چشم به دلیل ضعف پلک زدن می شود. این علائم می توانند به سرعت پیشرفت کنند، و می تواند منجر به فلج کامل قسمت آسیب دیده صورت شوند. علائم همراه با فلج عصب صورت شامل بی حسی، درد سر و گردن یا سردرد است. این علائم ممکن است قبل از ضعف عصب صورت یا همراه با آن باشد.

فلج عصب صورت چیست؟

فلج بل قبلاً به عنوان یک اختلال ناشناخته شناخته می شد، یعنی اختلالی که هیچ علت قابل شناسایی برای آن وجود نداشت. با این حال، در سال های اخیر شواهد قوی نشان داده است که فلج بل ممکن است توسط یک ویروس ایجاد شود.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) در بیماران مبتلا به فلج بل شناسایی شده است و به عنوان یک کاندید احتمالی دیده می شود. فرضیه فعلی این است که HSV یا ویروس مشابه دیگری که توسط میزبان حمل می شود، در عصب صورت فعال شده و باعث فلج می شود. این درک درمان فلج بل را در سال‌های اخیر تغییر داده است. بارداری، دیابت و یا بیماریه های ویروسی خطر فلج بلز را افزایش می دهند.

علائم فلج بلز یا فلج عصب صورت چیست؟

  • فلج شدن عضلات صورت
  • ضعیف شدن عضلات صورت
  • افزایش ترشح اشک
  • افزایش ترشح بزاق و بیرون ریخته شدن آن از دهان
  • خشک شدن چشم ها
  • کاهش توانایی حس چشایی

تشخیص فلج عصب صورت چگونه است؟

سایر بیماری‌هایی که باعث بی حسی صورت می‌شوند را می‌توان به‌عنوان فلج بل تشخیص داد. بنابراین قبل از تشخیص فلج بل باید به علائم این بیماری‌ توجه کرد. فلج بلز کلاسیک باید شروع سریع بی حسی داشته باشد و در صورت درمان مناسب، طی چند هفته تا چند ماه پس از شروع به عملکرد طبیعی یا تقریباً طبیعی بازگردد.

عواملی که ممکن است تشخیص متفاوتی را پیشنهاد دهند عبارتند از:

1) علائمی که در طول زمان پیشرفت کند تری دارند

2) درد شدید و موضعی در گوش

3) کاهش شنوایی

4) وجود تیک در ناحیه صورت

5) ضعف عصب صورت که که در طول چند هفته  پس از وقوع برطرف نشده است.

6) فلج عصب صورت در دو طرف

فلج دو طرفه عصب صورت

به طور کلی، فلج بل تنها یک طرف صورت را درگیر می کند. با این حال، در موارد نادر، می تواند هر دو طرف را تحت تاثیر قرار دهد. علائم به طور ناگهانی در طی یک دوره 48 تا 72 ساعته ظاهر می شوند و معمولاً با یا بدون درمان پس از چند هفته بهبود می یابند.

 

فلج عصب صورت در دو طرف

چه بیماری هایی می توانند باعث فلج عصب صورت شوند؟

عفونت‌ها، از جمله اوتیت میانی، ماستوئیدیت، کلستئاتوم، سندرم رمزی هانت (هرپس زوستر اوتیکوس)، سیتومگالوویروس، ویروس اپشتین بار، اچ‌آی‌وی، سل، بیماری لایم، بیماری خراش گربه، و عفونت‌های قارچی، تومورهای خوش‌خیم از جمله تومورهای عصب صورت، شوانوم فاروسیال، پاروتوئید همانژیوم عصبی، شوانوم دهلیزی و تومورهای گلوموس، تومورهای بدخیم از جمله سارکوم اولیه، کارسینوم، سرطان پاروتید و سرطان های متاستاتیک، سکته، میاستنی گراویس، مولتیپل اسکلروزیس، سندرم ملکرسون-روزنتال و آرتریت تمپورال.

بیماران دارای عصب صورت باید وضعیت شنوایی خود را نیز بررسی کنند

تمام بیماران مبتلا به ضعف ناگهانی عصب صورت باید در صورت امکان، ظرف 72 ساعت پس از شروع، توسط پزشک متخصص فلج بل ارزیابی شوند. همچنین ارزیابی هایی شامل معاینه گوش، معاینه کامل سر و گردن، آزمایش شنوایی و انجام نوار گوش و ارزیابی میزان بی حسی عصب صورت را داشته باشند. بیماران با ضعف کامل نیاز به آزمایش تخصصی عصب صورت با استفاده از الکترونورونوگرافی (EnoG) دارند. در بیشتر موارد، شنوایی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. ادیوگرام یا نوار گوش تشخیص می دهد که آیا سیستم شنوایی تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر.

درمان فلج عصب صورت

درمان معمولاً بلافاصله برای بیماران مشکوک به فلج بل با استفاده از استروئیدها و درمان ضد ویروسی شروع می شود، مگر اینکه منع مصرفی برای استفاده از آنها وجود داشته باشد (مانند استفاده از استروئیدها در یک بیمار دیابتی).

در حالی که درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به فلج بل ممکن است بدون هیچ درمانی بهبودی کامل داشته باشند، ثابت شده است که استروئیدها و درمان های ضد ویروسی احتمال موفقیت کامل را افزایش می دهند. از آنجایی که تشخیص آن دسته از بیمارانی که احتمالاً بدون درمان دارویی به طور کامل بهبود می یابند، در شروع علائم غیرممکن است، درمان معمولاً برای همه افرادی که از نظر پزشکی مناسب هستند توصیه می شود.

افراد با بی حسی درجه 6 باید توسط یک متخصص نورولوژیست به دقت تحت نظر قرار گیرند. برای این بیماران، ممکن است یک مداخله جراحی به نام رفع فشار عصب صورت جهت بهبود احتمال بازگشت عملکرد عصب صورت ضروری باشد. مدیریت عملکرد پلک و مراقبت از چشم در مرحله اولیه درمان بسیار مهم است، زیرا ضعف شدید عصب صورت،  چشم را بدون محافظت و در معرض خطر خراش قرنیه و عفونت قرار می دهد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *