Search
Close this search box.

مراحل رشد شنوایی در کودکان چگونه است؟

مراحل رشد شنوایی در کودکان چگونه است؟

در خصوص مراحل رشد شنوایی در کودکان لازم است بدانید که حتی جنین در رحم مادر نیز صداهای جهان خارج را می شنود. جنین کودک انسان در هفته 24 بارداری نسبت به صداهایی که می شنود واکنش نشان می دهد. این در حالی است که شنوایی بعد از تولد به تکامل می رسد. علاوه بر این فرآیند، توسط محرک های صوتی پرورش می یابد.

زبان کودکانه و مراحل توسعه زبانی

شنوایی و درک سیگنال های صوتی برای گفتار و توسعه سیستم شنوایی کودک امری ضروری است. در مرحله اول یادگیری زبان که با غان و غون همراه است، کودکان در سراسر جهان تقریبا از الگوهای آوایی یکسانی در گفتار پیروی می کنند. در 6 ماهگی، حس شنوایی کودک در پیشبرد زبانی آن به طرز چشمگیری تاثیر گذار است.

در 6 ماهگی مرحله دوم، غان و غون آغاز می شود. کودکان کم کم صدای خود را می شنوند و شنیدن گفتار اطرافیان را تجربه می کنند. در صورتی که کودک در این صدا شروع به تولید اصوات و هجا نکند احتمال آسیب شنوایی در کودک وجود دارد. افت شنوایی از نوع ملایم نیز منجر به از دست دادن علاقه کودک نسبت به شنیدن صدای اطراف می شود.

کشف و تسخیر جهان با رشد مراحل شنوایی

نه تنها زبان آموزی بلکه پیشبرد شخصیتی و هوشی کودک نیز به شنوایی و توسعه حس شنوایی بستگی دارد. صدای والدین منبع امن و نزدیکی برای نوزادان است. حتی پیش از آنکه کودک تکلم را بیاموزد قادر است تحسین، تایید و پند و اندرز را در آهنگ صدای والدین تشخیص دهد. بیش تر آنچه کودکان از جهان خارج می آموزند به حس شنوایی بستگی دارد. توانایی کودک به صحبت کردن و برقراری ارتباط به شنوایی کودک بستگی دارد. برای تضمین یک شروع خوب در زندگی مهم است تا با افت شنوایی کودک خود در مراحل ابتدایی آشنا شوید و راه کارهای لازم را پیش بگیرید.

واکنش های صدایی با توجه به سن نوزادان و کودکان نوپا

در جدول زیر واکنش های صدایی کودکان را در سنین مختلف مشاهده می کنید.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *