Search
Close this search box.

منظور از رفلکس آکوستیک چیست؟

رفلکس آکوستیک

منظور از رفلکس آکوستیک انقباض انعکاسی عضلات گوش میانی در اثر محرک های صوتی است. گوش میانی دارای دو عضله است. عضله ی کشنده ی پرده تمپان و عضله ی رکابی که هر دو به زنجیره ی استخوانی گوش میانی متصل هستند. عصب دهی عضله ی رکابی توسط عصب صورت یا زوج عصب هفت است. عضله ی رکابی کوچکترین عضله ی بدن است که طول و سطح مقطع آن به ترتیب 6 و 5 میلی متر مربع است. انقباض عضله ی رکابی منجر به حرکت استخوان رکابی در جهت خلفی منجر می شود.

رفلکس آکوستیک

گوش شما از سه قسمت تشکیل شده است. گوش داخلی، گوش میانی، گوش خارجی. وجود مشکل در گوش میانی شما انتقال صدا از گوش خارجی به گوش داخلی و در نهایت مغز را با مشکل روبرو می سازد. ادیولوژیست تست هایی برای ارزیابی شنوایی شما در اختیار دارد.

  • تست تمپانومتری
  • ارزیابی رفلکس آکوستیک

تست های گوش میانی به خصوص در در کودکان ۳ تا ۵ سال از اهمیت بالایی برخوردار است. کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض عفونت های گوش میانی و کم شنوایی ناشی از آن هستند. تست تیمپانومتری نحوه حرکت پرده گوش شما را نشان می دهد. ادیولوژیست یک پروب کوچک شبیه به هندزفری در هر یک از گوش های شما می گذارد. دستگاهی که به این پروب متصل است فشار هوایی را داخل گوش شما وارد می کند. ادیولوژیست گراف ثبت شده توسط دستگاه را رویت می کند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که ساکت و آرام تا انتهای تست بنشینید. شکل گراف ثبتی اطلاعاتی در مورد حرکت پرده گوش در اختیار ادیولوژیست قرار می دهد.

این گراف نمایانگر نحوه حرکت پرده گوش شماست. آیا پرده گوش شما به راحتی حرکت می کرده یا بیش از اندازه سفت شده و مقاوم در برابر حرکت است یا خیلی بیش از حد حرکت می کند و شل شده یا اینکه دچار سوراخ شده است. این این ارزیابی به او کمک می‌کند که اگر مایع در فضای گوش میانی جمع شده باشد را متوجه شود.

ارزیابی رفلکس اکوستیک

یک عضله کوچک در گوش میانی وجود دارد که به محض ورود صدای بلند گوش منقبض می شود. به این اتفاق رفلکس آکوستیک می گویند که به صورت ناخودآگاه انجام می گیرد.

بدون آنکه شما متوجه بروز آن باشید اینکه یک گوش به چه صدایی برای برانگیختن این رفلکس نیاز دارد نمایانگر میزان افت شنوایی است. اگر شما دارای افت شنوایی خیلی زیادی باشید ممکن است دیگر این رفلکس را نداشته باشید. این آزمون شبیه تمپانومتری است و توسط دستگاه رفلکس ثبت می گردد.

وقتی صدای بلند به گوش می رسد عضلات stapedius و tensor tympani منقبض می شوند. عضله اول با انقباض خود باعث سفت شدن زنجیره استخوانچه ای از طریق کشیدن استخوان رکابی و عضله دوم با انقباض خود موجب کشیدن استخوان چکشی به سمت گوش میانی و سفت شدن زنجیره استخوانچه ای می شود و به انتقال کمتر صوت به حلزون کمک می کند.

آستانه رفلکس آکوستیک یا ART در واقع میزان فشار صوتی بر حسب spl است که در آن محرک صوتی با فرکانس مشخص رفلکس آکوستیک را برمی انگیزاند. افراد با شنوایی نرمال ART در حد ۷۰ تا ۱۰۰ db spl دارد. افراد با کم‌شنوایی انتقالی (مشکلات در گوش میانی) ممکن است ART بالاتری داشته باشند یا حتی ART نداشته باشند. معمولاً ART ده تا بیست دسی بل کمتر از آستانه ناراحتی شنوایی است، بنابراین برای گوش از نظر شنوایی مشکل ایجاد نمی کند.

رفلکس آکوستیک

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *