Search
Close this search box.

شمع گوش چیست؟ آیا استفاده از شمع گوش خطرناک است؟

شمع گوش

شمع گوش یک شمع با طول 6 سانتی متر است که انتهای آن در گوش قرار می گیرد. گفته می شود با سوختن این شمع جرم خالی می شود و گوش از وجود هرگونه ماده ای تمیز می شود. برخی از طرفداران این روش ادعا می کنند که با کمک شمع می توان سینوزیت، درد سینوس، وزوز، سرگیجه و اوتیت میانی را درمان کرد. اما کانال گوش خارجی به خاطر وجود پرده گوش از گوش میانی، سینوس ها، لوله استاش و مجاری بینی جدا شده است. تولیدکنندگان این شمع ها ادعا می کنند که دود حاصل از سوختن باعث خشک شدن مجرای گوش شده و باعث تحریک دفع طبیعی جرم، کپک و انگل ها می شود. البته که هیچ مدرکی دال بر صحت این ادعاها وجود ندارد.

فایده شمع گوش

شمع گوش چیست؟

شمع گوش روشی بی اثر و فوق العاده خطرناک برای پاکسازی مجرای شنوایی است. یک شمع توخالی در ورودی مجرای گوش قرار گرفته می شود و روشن می شود. در این روش ظاهرا جرم یا ماده سرومن به وسیله ی شمع کشیده می شود. علارغم بسیاری از ادعاها مبنی بر اینکه این شمع برای خارج کردن جرم گوش مؤثر است. ثابت شده است موادی که که در داخل مخروط شمع ظاهر می شود مربوط به ذوب شدن شمع است نه جرم. ظاهرا مکش شعله ی شمع برای خارج کردن جرم کافی نیست و خطر سوختگی، عفونت، انسداد مجرای گوش و سوراخ شدن پرده گوش وجود دارد.

تاثیر شمع گوش

به گفته طرفداران این رویکرد، مخروط های توخالی در قسمت پایینی شمع خلآ ایجاد می کنند که جرم و مواد داخل مجرای شنوایی را به داخل فضای توخالی شمع می کشد. بعد از انجام این روش، گاهی اوقات یک ماده مومی و تیره در انتهای شمع توخالی جمع می شود. طرفداران این روش ادعا می کنند که این ماده مومی، جرم گوش و بقایای سوختن آن است.

با این حال، منتقدان ادعا می کنند ماده ای که پس از سوختن شمع باقی می ماند، محصول جانبی سوختن شمع ها است. در مطالعه ای که در کشور آلمان انجام شده است این تئوری را آزمایش کرد و نشان داد که این شمع ها خلأ یا فشار منفی ایجاد نمی کنند و باقی مانده موم داخل آن از اجزای مواد تشکیل دهنده شمع است. این مطالعه همچنین نشان داد که شمع منجر به برداشتن جرم از مجرای شنوایی نمی شود و حتی باعث می شود موم شمع به داخل گوش رسوب کند.

تاثیر شمع گوش

خاصیت شمع گوش

ادعا می شود این شمع برای مشکلات سیستم شنوایی از قبیل کیپی، درد، درمان وزوز، اوتیت میانی کاربرد دارد. اما همچین چیزی در هیچ جای علم پزشکی گفته نشده است و هیچ گونه خاصیتی ندارد. کاربردهایی که برای این روش درمانی می شود صرفا جنبه ی تبلیغاتی داشته و مؤثر نیستند.

آیا شمع گوش خوب است؟

پاسخ به این سوال خیر است. در هیچ مطالعه ای اثربخشی این روش تائید نشده است. البته در اکثر موارد استفاده از این روش منع شده است. مواردی همچون افت شنوایی و آسیب به سیستم شنوایی در اثر استفاده از شمع گزارش شده است. همیشه مقداری از جرم گوش لازم است و باعث می شود مجرای شنوایی از وجود میکروب ها و ویروس ها و حتی جانوران در امان باشد. دمای بالای شمع احتمال سوختن و آسیب را بالا می برد.

عوارض استفاده از شمع گوش

استفاده از این رویکرد می تواند آسیب جدی به گوش وارد کند. در موارد شدید می تواند موجب پارگی پرده گوش شود. پس بهتره با در نظر گرفتن عوارض استفاده از شمع گوش از این روش هیچ گونه مبنای علمی ندارد، خطر استفاده از آن را با از دست دادن شنوایی خود نخریم.

عوارض استفاده از شمع گوش

هشدار مهم سازمان غذا و داروی امریکا

استفاده از شمع جهت پاکسازی مجرای گوش هرگز توصیه نمی شود. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، استفاده از شمع در مجاورت صورت فرد خطرناک است. استفاده از این روش احتمال سوختگی های احتمالی شدید پوست و مو و آسیب به سیستم شنوایی را به همراه دارد.

جدا شدن استخوانچه های گوش از همدیگر یکی از عوارض استفاده از شمع گوش است. آسیب های ناشی از شمع گوش با انچام نوار گوش مشخص می شود.

فیلم استفاده از شمع گوش

فیلم زیر در مورد واقعیات تا شایعات شمع گوش توضیح داده است. ترجمه و خلاصه ای از فیلم را در زیر فیلم می توانید بخوانید.

در استفاده از شمع این تصور می شود که می تواند تمام سیستم شنوایی را تمیز کند اما این تصور چقدر درست است؟ در این ویدئو یک آزمایش با کمک لیوان خالی و به وسیله ی شمع انجام می شود. بعد از گذاشتن شمع و روشن کردن آن در داخل لیوان شاهد تجمع دود ناشی از سوختن شمع هستیم. این دود می تواند باعث سوختن وکس گوش شود و در مراحل بعدی سوختن مجاری گوش و آسیب به سیستم شنوایی شود.

در موارد شدید باعث پارگی پرده گوش در نتیجه درد شدیدی در گوش می شود. آن چیزی که بعضی ها بعد از سوختن شمع مشاهده می کنند جرم یا وکس گوش نیست بلکه لکه های ناشی از سوختن شمع است. در انتها مواد ته نشین شده نشان می دهد که شمع گوش جرم را از بین نمی برد بلکه می تواند آن را بدتر می کند.

برای از بین بردن جرم گوش باید چه کار کرد؟

بهترین روش برای از بین بردن جرم گوش شست و شوی مجرای آن است. جهت کسب اطلاعات بیشتر روی شست و شوی گوش کلیک کنید.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

یک پاسخ

  1. در سنین جوانی نیاز نیست. چون حرکت مجرای گوش باعث تخلیه جرم گوش می شود. در میانسالی و سالمندی شست و شوی گوش پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *