Search
Close this search box.

وزوز گوش ضربانی چیست؟

وزوز گوش ضربانی

وزوزها را می توان به دو دسته کلی وزوز گوش ضربانی (pulsatile) و غیرضربانی (non-pulsatile) تقسیم بندی کرد. وزوز های ضربانی یا با تپش های قلب و یا با تنفس همزمانی دارند. وزوز ضربانی اغلب با ضربان قلب همزمانی دارد و به دلیل پالس های شریانی ایجاد می شود. این پالس ها از طریق CSF یا مایع مغزی نخاعی به حلزون منتقل می شود. وزوز هایی که با تنفس همزمانی دارند، نادر هستند اما یک فرد ممکن است صدای تنفس خود را به دلیل باز بودن شیپور استاش، تحت عنوان وزوز درک کند.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش، که درک صدا در صورت عدم وجود صدای خارجی است، به جای سندرم یا بیماری، یک علامت پیچیده است. این حالت می تواند به صداهایی مانند، از جمله هشدار ، زنگ زدن، سوت زدن، وزوز یا کلیک، خود را نشان دهد. این صداهای غیرطبیعی را می توان در یک گوش یا هر دو گوش درک کرد، و می تواند به طور متناوب یا مداوم رخ دهد. تخمین زده می شود که وزوز گوش در حدود 25 درصد از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد. ویدئوی زیر انواع صداهای وزوز گوش را نشان می دهد.

 

انواع وزوز گوش

وزوز گوش انواع مختلفی دارد و می توان آن را براساس سطح شنیداری، ریتم و علل آن دسته بندی کرد. وزوز گوش که توسط پزشک شنیده می شود، وزوز گوش عینی یا سابجکتیو نامیده می شود. وزوز گوش ذهنی فقط برای بیمار قابل شنیدن است. وزوز گوش همچنین می تواند براساس ریتم آن دسته بندی شود و آن را به وزوز گوش “مداوم” و “ضربان دار” تقسیم کند.

همزمانی وزوز گوش ضربانی با تپش قلب و تنفس

وزوزهای ضربانی که با تپش قلب همزمانی دارند اغلب به پاتولوژی های شریانی مربوط هستند، وزوز های ضربانی که با تنفس همزمانی دارند اغلب به سبب پاتولوژی های وریدی رخ می دهند. وزوز های ضربانی برخلاف وزوزهای غیر ضربانی معمولاً به دلیل پاتولوژی های مربوط به راه های شنوایی ایجاد نمی شوند. از آن جائی که وزوز های ضربانی همزمان با تپش قلب، منشأ عروقی دارند تقریباً تمام علل این وزوزها را می توان از طریق MRI و آنژیوگرافی شناسایی کرد بجز وزوز ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه ای.

شناخته شده ترین دلیل وزوز ضربانی AVM، یا ناهنجاری های شریانی است. AVM ممکن است بر اثر ماستوئیدیت مزمن رخ دهد؛ بنابراین افراد مبتلا به ماستوئیدیت مزمن مستعد ابتلا به وزوز ضربانی هستند. همچنین سایر دلایلی که سینوس sigmoid-transverse را مسدود می کند مانند تروما می تواند منجر به ایجاد AVM شود. نکته بسیار مهم این است که علت ایجاد وزوز ضربانی را می توان با ابزارهای neuroimaging جستجو کرد، زیرا بسیاری از عوامل ایجاد کننده این نوع وزوز قابل درمان هستند. افزایش فشار داخل جمجمه ای به عنوان یک دلیل غیر عروقی، برای وزوز ضربانی مطرح می شود.

تومور گلوموس یا paraganglioma در 80% موارد با کم شنوایی یکطرفه و در 60% موارد با وزوز ضربانی همراه است. این تومور غالباً در خانم ها ایجاد می شود و باید از افزایش فشار داخل جمجمه ای افتراق داده شود. وزوز ضربانی سوماتوسنسوری، یک وزوز high-pitch است که به واسطه انقباض سخت یا فشردگی نرمال گردن و عضلات فک سرکوب می شود.

وزوز گوش ضربانی

علائم وزوز گوش ضربانی کاذب

وزوز ضربانی کاذب (pseudopulsatile tinnitus) از وزوز ضربانی تقلید می کند اما با تپش قلب همزمان نیست و بنابراین منشأ عروقی ندارد. منشأ وزوز ضربانی کاذب معمولاً عضلانی است.

دلایل ایجاد وزوز ضربانی کاذب عبارتند از:

میوکلونوس کامی (palatal)

اسپاسم عضله تنسور تیمپانی

میوکلونوس عضله رکابی

شیپور استاش پاتولوس

این نوع وزوز نه با تنفس همزمان است و نه با تپش قلب بلکه در شدت وزوز نوسان ایجاد می شود در نتیجه وزوز مانند کلیک (به صورت ضربه ای) درک می شود. برآمدگی غیرطبیعی بالب ژوگولر به دلیل نزدیکی به ساختار حلزون، می تواند وزوز ضربانی ایجاد کند. در صورت رخداد این پدیده یک توده آبی رنگ هنگام اتوسکوپی در هایپوتیمپانوم مشاهده می شود. برآمدگی بالب ژوگولر از طریق CT imaging قابل تشخیص است. اگر به ورید ژوگولر همانطرفی فشاری وارد کنیم، صدای وزوز قطع یا کم می شود. اختلال فشرده شدن میکرو واسکولار عصب حلزون می تواند وزوز ضربانی و یا وزوز غیر ضربانی ایجاد کند. البته این اختلال اغلب وزوز غیر ضربانی ایجاد می کند. تشخیص آن براساس تابلوی بالینی، ABR و MRI صورت می گیرد.

حرف آخر در مورد وزوز گوش ضربانی

وزوز گوش تپشی یا ضربانی به ندرت به خودی خود از بین می رود و تحمل آن برای برخی از بیماران دشوار است. اصوات می توانند آنقدر شدید و مکرر شوند که فرد را ناتوان کنند. صدا ممکن است در کار فرد تداخل داشته باشد، باعث مشکل خواب یا تمرکز شود، استرس را افزایش دهد و احساس افسردگی یا اضطراب ایجاد کند. خوشبختانه، وزوز گوش ضربان دار اغلب می تواند با موفقیت شناسایی و بهبود یابد، پس شناسایی علت اصلی آن حائز اهمیت است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *