Search
Close this search box.

وستیبولار شوانوما و کم شنوایی

وستیبولار شوانوما
وستیبولار شوانوما یکی از تومور های سیستم شنوایی است. در بعضی موارد وستیبولار شوانوما (vestibular schwannoma) می تواند منجر به کم شنوایی شود.علت اینکه این نوع تومور می تواند باعث کم شنوایی شود مطالعه شده است و فرضیه های زیر به دست آمده است. مطالعه ای که در مرکز تخصصی گوش ماساچوست در ایالات متحده انجام شده است، نشان داده است که در برخی موارد از وستیبولار شوانوما، منجر به ترشحات سمی می شود. این ترشحات سمی منجر به آسیب گوش داخلی و به دنبال آن کاهش شنوایی می شود. شوانوم وستیبولار به عنوان نوروم آکوستیک نیز شناخته می شود.

تومور وستیبولار شوانوما باعث له شدگی عصب شنوایی می شود

در رفرنس های معتبر شنوایی ذکر شده است که تومور وستیبولار شوانوما می تواند منجر به له شدگی می شود. اما پزشکان اذعان می کنند در بعضی موارد که اندازه تومور بسیار بزرگ است کم شنوایی اتفاق نمی افتد و سایز تومور نمی تواند دلیل کم شنوایی باشد. محققان در واقع ترشح ماده سمی از این تومور را عامل کم شنوایی می دانند. این یافته ی محققان با آزمایش بر روی موش آزمایشگاهی تایید شد.

در بعضی مواقع کم شنوایی اولین علامت تومور است

کاهش شنوایی غالباً اولین نشانه از شوانوم وستیبولار است. شوانوما از سلولهای شوان عصب دهلیزی (تعادل) در گوش داخلی رشد می کند و چهارمین تومور شایع در داخل جمجمه است. اگرچه از نظر بافت شناسی خوش خیم است، اما سایز بزرگ شوانوم می تواند به ساختارهای اطراف آسیب برساند و با فشار بر روی ساقه مغز می تواند منجر به مرگ شود. با فشار روی اعصاب در سیستم شنوایی داخلی، تومورها می توانند باعث اختلال در عملکرد تعادل، فلج عصب صورت و کاهش شنوایی حسی-عصبی شوند.

چشم انتظار درمان جدید

در حال حاضر، بیماران مبتلا به شوانوما علامت دار یا در حال رشد می توانند تحت عمل جراحی و رادیوتراپی یا پرتودرمانی قرار گیرند. با این حال، هر دوی این روش ها می توانند منجر به عوارض جدی شوند. دکتر استانکوویچ می گوید: از آنجا که این تومورها از نظر بافتی خوش خیم هستند، تا زمانی که رشد نکنند نیازی به برداشتن یا شیمی درمانب آنها نیستند. با این وجود سطح شنوایی حتی در بیمارانی که تومورهای غیر رشد دارند نیز می تواند رو به کاهش باشد. “یافته های این تحقیق نشان می دهد که ممکن است یک روش دارویی برای حفظ سیستم شنوایی در برخی از بیماران مبتلا به شوانوم وجود داشته باشد. این مطالعه به صورت آنلاین در Scientific Reports منتشر شده است.

تشخیص وستیبولار شوانوما

تشخیص وستیبولار شوانوما با کمک نوار گوش و تست های سرگیجه است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *