Search
Close this search box.

نوار گوش سالم و تفسیر آن | 2 عکس نوار گوش سالم

نوار گوش سالم و تفسیر آن

یکی از ویژگی های مهم یک نوار گوش سالم یا نرمال این است که آستانه های شنوایی در محدوده ی نرمال باشند. جهت ویزیت و تفسیر آنلاین نوار گوش، یا تست تمپانومتری و مشکلات احتمالی شنوایی خود با شماره های 02144965281  و  09125389465  تماس بگیرید.

نوار گوش سالم

تفسیر نوار گوش سالم

نوار گوش با ادیومتری از دو بخش تشکیل شده اند: 1- ادیوگرام، 2- تیمپانوگرام. زمانی یک نوار گوش سالم است که نتیجه ی این دو تست سالم و در محدوده ی نرمال باشد. ادیوگرام زمانی نرمال است که آستانه شنوایی در تمام فرکانس ها در کودکان زیر ۱۵ دسی بل و در بزرگسالان زیر ۲۰ دسی بل باشد.

تمپانوگرام زمانی نرمال است که وضعیت پرده گوش در حالت نرمال از نظر حجم، استاتیک کامپلیانس و فشار باشد. در تمپانوگرام نرمال حجم معمولا بین ۰/۳ تا ۱/۵ نرمال تلقی می شود که این عدد در افرادی که جثه بزرگتر دارند ممکن است بیشتر باشد ولی همچنان نرمال است. استاتیک کامپلیانس باید بین ۰/۳ تا ۱/۶ باشد و فشار باید بین ۵۰+ داپا تا ۱۰۰- داپا قرار بگیرد.

هر کدام از این اعداد چنانچه از عدد فوق ذکر فراتر یا پایین تر برود به منزله ی غیر طبیعی بودن گوش میانی است که این غیر طبیعی بودن براساس شدتی که دارد ممکن است روی نتیجه ادیوگرام فرد تاثیر بگذارد یا نگذارد.

تفسیر نوار گوش به صورت کلی

در تفسیر نوار گوش باید به چند مورد زیر دقت کرد.

در برگه ادیوگرام آستانه های فرکانسی باید در تمام فرکانس ها زیر ۲۰ باشند، چنانچه آستانه ها از ۲۰ فراتر رود فرد به میزانی که از ۲۰ فاصله گرفته دچار کم شنوایی است که به ترتیب زیر نامگذاری می شوند:

از ۲۰ تا۴۰ : افت شنوایی ملایم

از ۴۰ تا ۶۰: افت شنوایی متوسط

از ۶۰ تا ۸۰: افت شنوایی شدید

از ۸۰تا ۹۰: افت شنوایی شدید تا عمیق

از ۹۰ به بالا: افت شنوایی عمیق

که معمولا برای اندازه گیری میانگین فرکانس های ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ را در نظر می گیریم. ولی الگو و میزان کم شنوایی در فرکانس های زیر ۵۰۰ و بالای ۲۰۰۰ نیز اهمیت بسیار دارد و تفسیر مربوط به خود را دارند. مورد بعدی توجه به عدد تست های گفتاری است که محدوده ی نرمال آنها به شرح زیر است:

SRT: 0-20

MCL: 30-50

MCL: 100%

تست SRT و SDS

در کودکان بالای 4 سال انجام این تست‌ها جهت بررسی تشخیص گفتار و سلامت عصب شنوایی انجام می‌شود. در تست SRT کلمات دو هجایی گفته‌شده توسط شنوایی‌شناس بایستی توسط کودک بازگو شود. در تست SDS کلمات تک هجایی باید بازگو شود. MCL سطح راحتی شنوایی است. تست گفتاری نیز درواقع برای بررسی آستانه‌های گفتاری، تشخیص و تمایز گفتار انجام می‌شود.

ادیوگرام نرمال

به تستی که برای بررسی شنوایی انجام می شود، ادیومتری گفته می شود و به گرافی که از ادیومتری ثبت میگردد ادیوگرام می گویند. ادیوگرام یا همان نتیجه شنوایی سنجی زمانی نرمال تلقی می گردد که آستانه های شنوایی یا همان hearing threshold در تمام فرکانس ها در کودکان زیر ۱۵ دسی بل و در بزرگسالان زیر ۲۰ دسی بل باشد. در این حالت فرد از نظر حساسیت شنوایی یا hearing sensitivity نرمال است، اما این نرمال بودن به معنای نرمال بودن کلی گوش نمی باشد.

در نوارگوش علامت دایره با رنگ قرمز نماد گوش راست و علامت ضربدر با رنگ آبی علامت گوش چپ است. بهترین آستانه ی شنوایی 0 دسی بل است. مطابق عکس زیر از 0 تا 20 دسی بل در محدوده ی نرمال تعریف می شود ولی بالاتر از آن به نسبت افت شنوایی کم شنوایی از ملایم تا عمیق طبقه بندی میشود.

تفسیر نوار گوش
مقادیر کم شنوایی

نسخه نویسی نوار گوش

نسخه نویسی نوارگوش معمولا به دو صورت انجام میشود که در زیر بیان می شود.

PTA (pure tone audiometry)

SRT (speech recognition threshold)

MCL (Most comfortable level)

SDS (speech discrimination score)

TM (Tympanometry)

AR (Acoustic Reflex)

که بصورت خلاصه چنین نوشته می شود:

PTA-SRT-MCL-SDS

TM-AR

گاهی اوقات در در خواست ادیومتری بجای نوشتن TM-AR می توان از IM نیز استفاده کرد که مخفف (Impedance acoustic) می باشد.

srt در شنوایی سنجی چیست
تفسیر نوار گوش سالم

عکس نوار گوش نرمال

در زیر دو نمونه نوار گوش نرمال را مشاهده می کنید. در عکس زیر مشاهده می کنید که تمامی آستانه های شنوایی در محدوه ی نرمال قرار دارند. و ما شاهد یک نوار گوش سالم هستیم.

عکس نوار گوش نرمال
نوار گوش سالم

عکس زیر نمونه ای دیگر از نوار گوش نرمال است.

 

نوار گوش سالم
نوار گوش سالم و نرمال

تفسیر افت شنوایی در فرکانس 4000

افت شنوایی در فرکانس 4000 یکی از موارد شایعی است که بعد از انجام تست شنوایی سنجی مشخص می شود. افرادی که در معرض صدای بلند و ناگهانی قرار می گیرند معمولا دچار این افت می شوند. معمولا مواردی چون تیراندازی در زمان خدمت سربازی، چهارشنبه سوری که صدای ترقه و بلند وجود دارد، موجب افت شنوایی در فرکانس 4000 می شود.

آیا افت شنوایی در فرکانس 4000 خطرناک است؟

اگر افت شنوایی باعث ایجاد وزوز گوش نشود خطرناک نیست. همچنین فرد باید از صداهای بلند دوری کند. وزوز گوش یک پیامد جدی برای افرادی است که دچار ناچ 4K شده اند.

تفسیر ادیومتری

میزان و درجه افت شنوایی در واحد فرکانس برای تعیین فرکانس های اصلی تعریف شده است. فرکانس در واحد هرتز اندازه گیری می شود و با علامت اختصاری Hz به نمایش در می آید. منحنی نمایش داده شده در واحد دسی بل به طور کلی آستانه شنوایی هر فرد را با میزان شنوایی طبیعی مقایسه می کند که در واحد صفر دسی بل است. با توجه به تفاوت های فردی آستانه شنوایی تا 20 دسی بل نرمال در نظر گرفته می شود. نشانه هایی که بر روی اودیوگرام است نشان می دهد که آستانه رسانش هوایی و رسانش استخوانی هر فرد برای هر فرکانس اصلی کدام است.

ادیوگرام آرام ترین سطح که صدا دریافت می شود را نشان می دهد این نیز بعنوان آستانه شنوایی نیز نامیده می شود. نشانه های مختلفی برای تمایز میان رسانش هوایی و رسانش استخوانی وجود دارد همچنین آنچه که اندازه گیری گوش به آن اشاره دارد. برای خواندن یک ادیوگرام لازم است تا به سطح بلندی صداها و فرکانس های گفتار صداهای گفتار مختلف که در اودیوگرام به رنگ زرد نمایش داده شده دقت کنید. همانطور که شکل این زمینه نشان می دهد بعنوان گفتار موز نامیده می شود.

حروف صدادار با فرکانس های پایین و بلندی صدای بیشتر در مقایسه با حروف بی صدا هستند که حروف صدادار بلندی گفتار را رقم می زنند در حالی که حروف بی صدا معنا را انتقال می دهند.

تفسیر ادیومتری
نوار گوش دارای افت شنوایی
سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

3 پاسخ

  1. سلام
    با شروع وزوز گوش برای جلوگیری از کاهش افت شنوایی در چند روز اول به متخصص مراجعه کنید
    درصد درمان هر روز کمتر و کمتر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *