Search
Close this search box.

کاشت سمعک در گوش میانی چیست؟

کاشت سمعک در گوش میانی

کاشت سمعک در گوش میانی روشی است که صداها را با یک پردازنده صوتی که روی سر قرار می‌گیرد، جمع آوری کرده سپس آن‌ها را به تحریک مکانیکی استخوانچه‌های گوش میانی تبدیل می کند. ⁣بر خلاف سمعک، در این روش پروتز کاشته شده صدا را به لرزش تبدیل می کند. این انرژی مکانیکی برای تحریک مستقیم ساختارهای گوش میانی استفاده می شود. ⁣در این روش جدید، کانال گوش کاملاً باز است.⁣ ⁣
کاشت گوش میانی از یک قسمت خارجی (پردازنده صوتی) و داخلی (FTM) تشکیل شده است.⁣

کاشت سمعک در گوش میانی چگونه کار می کند⁣؟

در کاشت سمعک در گوش میانی صداها توسط میکروفون پردازنده صدا جمع می‌شوند.⁣ پردازنده صدا، اصوات محیطی را به یک سیگنال دیجیتال تبدیل می کند. ⁣که در نهایت سیگنال به ارتعاشاتی تبدیل می‌شود که مستقیماً ساختار گوش میانی را مرتعش می کند و صدا به گوش داخلی و مغز هدایت می‌کند.⁣

چه کسی از کاشت سمعک در گوش میانی بهره می برد⁣؟

از این روش می توان به عنوان درمانی برای کم‌شنوایی حسی عصبی و همچنین کم‌شنوایی انتقالی و کم‌شنوایی آمیخته استفاده کرد.⁣

کاندیدهای کاشت عبارتند از

افرادی که انسداد گوش خارجی یا میانی دارند⁣. افرادی که به دلایلی قادر به استفاده از سمعک یا قالب گوش نیستند⁣. افرادی که از تقویت صدا بهره نمی برند⁣. ⁣برخی بیماران نیز ممکن است کاندید باشند که با نظر پزشک تعیین میشود⁣. نکته مهم⁣ این است که کاشت‌های گوش، عملکرد شنوایی را به شنوایی طبیعی (مانند فرد عادی) باز نمی گرداند.⁣ اگر فکر می کنید که می‌توانید از کاشت گوش میانی بهره‌مند شوید، باید با پزشک گوش و حلق و بینی یا متخصص شنوایی صحبت کنید.⁣

آیا در ایران کاشت سمعک در گوش میانی قابلیت انجام دارد؟

روش کاشت سمعک در گوش میانی در ایران برای نخستین بار در اهواز، در مركز كاشت حلزون و در سال 1394 انجام شد. خوشبختانه هزینه ی عمل از بیمار گرفته نمی شود و بیمار باید بایستی تنها هزینه ی پروتز را پرداخت کند.

کاشت ایمپلنت در ساقه مغز (ABI) یک کاشت سمعک است که در درجه اول برای افرادی ساخته می شود که عصب شنوایی آنها غیرفعال بوده یا اصلا وجود ندارند. در واقع در این روش یک وسیله ی الکترونیکی با کمک جراحی داخل ساقه مغز قرار داده می شود.

کاشت سمعک در ساقه ی مغز سه قسمت مهم دارد

  • یک میکروفون و یک پردازشگر صدا / پردازنده صوتی در پشت گوش قرار می گیرد تا صداها را جمع کند.
  • یک گیرنده / محرک با جراحی در زیر پوست قرار داده می شود تا اطلاعات را از طریق میکروفون به الکترودها منتقل کند.
  • الکترودهایی که سیگنال ها را از گیرنده / محرک دریافت می کنند. اینها مستقیماً روی ساقه مغز قرار می گیرند که در صورت تحریک، اطلاعات صوتی و گفتاری را در اختیار شما قرار دهند.

کاشت سمعک در بیماری نوروفیبروماتوز نوع 2

کاشت سمعک در ساقه ی مغز در اصل برای بیماران نوروفیبروماتوز نوع 2 طراحی شده است. در این بیماری نادر تومور بر روی اعصاب رشد می کند. برای بیماران نوروفیبروماتوز نوع 2 بلافاصله بعد از برداشتن تومور بر روی عصب سمعک در محل درگیر کاشته می شود.

سایر شرایطی که منجر به کاشت سمعک در ساقه مغز می شود

امروزه، بزرگسالان و کودکانی که به دلایل دیگر عصب شنوایی و یا گوش داخلی آنها کار نمی کند، می توان از این تکنولوژی برای آنها استفاده کرد. به عنوان مثال کاشت سمعک می تواند یک گزینه برای افرادی باشد که قادر به استفاده از کاشت حلزون نیستند.

اتصال مستقیم به ساقه مغز

کاشت سمعک در ساقه مغز، سیستم شنوایی گوش را دور می زند – از جمله گوش داخلی و عصب شنوایی آسیب دیده – و مستقیماً به ساقه مغز متصل می شود. در این روش با کمک ایمپلنت مستقیماً مسیرهای شنوایی در ساقه مغز تحریک می شود تا به تشخیص صدا کمک کند و احساسات مختلف شنوایی را در اختیار کاربران قرار دهد.

نقش آموزش و توانبخشی

پس از جراحی و دوره بهبودی بعد از عمل، افراد دارای کاشت سمعک باید یک دوره آموزش فشرده را با یک شنوایی شناس واجد شرایط بگذرانند تا نحوه تفسیر صدا و درک گفتار را یاد بگیرند. توجه به این نکته مهم است که درک گفتار با کمک این ایمپلنت با سایر کاشت شنوایی یا کسانی که از سمعک استفاده می کنند در یک سطح نیست. بنابراین فرد باید از مزایای کاشت بیشترین بهره را ببرد.

افراد واجد شرایط

اگر شما فکر می کنید کاندید این عمل هستید با ما تماس بگیرید و مشاوره دریافت نمایید.

هزینه کاشت سمعک در گوش چقدر است؟

هزینه کاشت سمعک در گوش شامل هزینه خرید پروتز و جراحی مربوط به آن است. برای استعلام از هزینه دقیق آن می توانید از مراکز کاشت حلزون سوال کنید.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *