Search
Close this search box.

علت کاهش شنوایی شدید

علت کاهش شنوایی شدید

با افزایش سن، فرد دچار کاهش شنوایی میشود. حتی اگر در طول زندگی از گوش های خود به خوبی مراقبت کرده باشید، این مسئله اتفاق خواهد افتاد. در قسمت اول این مطلب 6 علت کاهش شنوایی را برای شما بیان کردیم. حالا 7 علت دیگر آن را می گوییم.

صدای بلند مواد منفجره منجر به کاهش شنوایی می شود

صدای ناشی از انفجار ترقه و مواد محترقه باعث کاهش شنوایی می شود، مثل مواد منفجره در زمان جنگ و یا ترقه های چهارشنبه سوری. صداهای انفجاری باعث پارگی پرده گوش و یا آسیب گوش داخلی می شوند. تأثیر صداهای انفجاری می تواند فورا دیده شود و باعث آسیب دائمی و کاهش شنوایی گردد. لازم است بعد از تجربه همچین صدایی فورا تست شنوایی سنجی انجام گیرد.

صدای بلند موسیقی و آواز و زنگ زدن گوش نیز موجب کاهش شنوایی می شود

مواجهه طولانی مدت با هر نوع صدای بلند بیشتر از 85 دسی بل می تواند باعث آسیب شنوایی گردد. زنگ زدن گوش بعد از این صداها می تواند چند ساعت، چند روز، چند هفته و یا برای همیشه ادامه داشته باشد. برای جلوگیری از آسیب یا کاهش شنوایی، از گوش بند استفاده کنید و میزان مواجهه خود را با این صداها کم نمایید.

هدفون ها و تاثیر آن بر شنوایی فرد

آیا هنگام گوش دادن به آهنگ و موسیقی با هدفون، صدای آن را دیگران می شنوند؟ در این صورت معلوم می شود صدای موسیقی شما خیلی زیاد است. گوش دادن به آهنگ بلند از طریق هدفون باعث تغییرات موقتی یا دائمی در شنوایی می شود.

هر چقدر صدای هدفون بلندتر باشد و مدت زمان گوش دادن طولانی تر باشد، خطراتی که شنوایی را تهدید می کنند، بیشتر است. برای جلوگیری از آسیب شنوایی، صدای آهنگ را کم کنید و مدت زمان کوتاهی به آن گوش کنید.

 تجمع جرم در گوش در بعضی مواقع موجب کاهش شنوایی می شود

جرم گوش، مجرای گوش را از گزند آلودگی ها و میکروب ها حفظ می کند. اما این جرم می تواند روی هم انباشته و سفت شود. در این صورت مجرای گوش را می بندد و میزان شنوایی را کم می کند.

هم چنین باعث درد گوش و احساس سنگینی و گرفتگی در گوش می شود. آیا فکر می کنید جرم در گوش شما جمع شده است؟ برای خارج کردن جرم گوش از گوش پاک کن و یا هر وسیله دیگری مثل سنجاق استفاده نکنید، بلکه با مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی آن را بیرون بیاورید.

 بیماری دوران کودکی و کم شنوایی

بسیاری از بیماری های دوران کودکی باعث کم شنوایی می شوند. عفونت گوش باعث پر شدن مایع در گوش میانی و کاهش شنوایی می گردد که معمولا با رفع عفونت و مایع، شنوایی بهبود می یابد.

برخی عفونت ها باعث آسیب گوش میانی یا داخلی و در نتیجه کم شنوایی دائمی می گردند. بیماری هایی که روی شنوایی کودکان تأثیر می گذارند عبارتند از: آبله مرغان، انسفالیت، آنفلوآنزا، سرخک، مننژیت و اوریون. واکسیناسیون سر موقع کودک، او را از ابتلای به خیلی از این بیماری ها حفظ می کند. پزشک متخصص اطفال به شما می گوید که چه واکسنی را و چه موقع به کودک خود تزریق کنید.

کم شنوایی مادرزادی

برخی کودکان، کم شنوا به دنیا می آیند. اگر چه کم شنوایی مادرزادی، ارثی است و زمینه خانوادگی دارد، ولی می تواند در اثر ابتلای مادر به دیابت و یا یک عفونت در زمان بارداری رخ دهد. اگر نوزاد نارس باشد و به دلایلی مثل آسیب در طی زایمان دچار کمبود اکسیژن شود، کم شنوایی بروز می کند. زردی نوزاد نیز در برخی موارد باعث کم شنوایی او می شود.

افزایش سن و کم شنوایی

با افزایش سن، میزان شنوایی شما کم می شود. حتی اگر در طول زندگی از گوش های خود به خوبی مراقبت کرده باشید، این مسئله اتفاق خواهد افتاد. معمولا کاهش شنوایی در اثر افزایش سن، به علت کاهش تدریجی سلول های موی گوش داخلی است. هیچ راهی برای جلوگیری از این نوع کم شنوایی وجود ندارد. اما روش های زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند بهتر بشنوید، مثل استفاده از سمعک. به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا بهترین روش را به شما معرفی کند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *