Search
Close this search box.

سکته گوش یا کاهش ناگهانی شنوایی چیست؟

سکته گوش یا کاهش ناگهانی شنوایی چیست؟

سکته گوش یا کاهش ناگهانی شنوایی زنگ خطری برای سكته مغزی است. این عارضه حالتي است كه فرد حس شنوایی طبيعي دارد اما بطور ناگهاني و یا حداکثر در عرض ۳ روز قسمتي يا تمام شنوایي يك يا هر دو گوشش را از دست مي دهد. اکثر مبتلایان به کاهش شنوایی  بعد از بلند شدن از خواب برای اولین بار متوجه سنگيني گوششان مي شوند. کاهش شنوایی یا کری ناگهانی حسی-عصبی در اثر عوامل شناخته شده و ناشناخته ایجاد می شود.

معمولاً  بیمار ابراز می کند که با کاهش شنوایی یک طرفه از خواب بیدار شده است. افت شنوایی بیمار می تواند کاملاً ناگهانی باشد یا در طی چند ساعت اتفاق بیافتد. نوع دوطرفه این بیماری بسیار نادر است. بیمار معمولاً درجاتی از وزوز گوش، احساس پری گوش یا سرگیجه را در آغاز بیماری تجربه کند.

چه عواملی سکته گوش یا کاهش ناگهانی شنوایی را بدتر می کنند؟

  • شدت کاهش شنوایی: هرچه میزان افت شنوایی بیشتر باشد امکان بهبود کامل آن کمتر می شود.
  • افت بیشتر شنوایی در فرکانسهای زیر نسبت به فرکانسهای بم
  • همراهی سرگیجه با کاهش شنوایی
  • کودکان و بزرگسالان بالای چهل سال
  • کاهش قدرت افتراق کلمات هنگام انجام نوار گوش
  • تاخیر در شروع درمان

علل کاهش شنوایی ناگهانی یا سکته گوش چیست؟

هر چند در بسیاری از موارد علت خاصی را نمی توان برای این بیماری مشخص نمود و علت ناشناخته ای دارد، ولی علل زیر می توانند باعث این نوع کاهش شنوایی گردند:

  • علل عفونی از جمله: ویروسها، سیفیلیس، مننژیت چرکی، بیماری لایم و ایدز
  • علل تومورال از جمله: آکوستیک نوروما و مننژیوما
  • ضربه به سر
  • اختلالات سیستم ایمنی
  • اختلالات عروقی
  • داروهایی که آسیب به سیستم شنوایی می زنند
  • منییر
  • سارکوییدوز
  • MS

درمان کاهش شنوایی ناگهانی یا سکته گوش

درمان کاهش شنوایی ناگهانی حسی عصبی بر اساس علت بوجود آورنده آن است. در مورد کاهش شنوایی ناگهانی حسی-عصبی با علت ناشناخته بهترین درمان ثابت شده و موثر کورتون می باشد.

درمان های دیگری نیز مانند داروهای ضد ویروس توصیه شده اند که تاثیر اغلب آنها اثبات نگردیده است. شروع سریع درمان در این بیماری اهمیت به سزایی دارد طوری که تاخیر در شروع درمان بعد از بیست تا سی روز احتمال پاسخ دهی به درمان را به شدت می کاهد. بیماران باید توجه داشته باشند که در اولین فرصت ممکن به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایند و درمان بیماریشان آغاز گردد.

کاهش ناگهانی شنوایی

نحوه تشخیص کاهش شنوایی در سکته گوش

با انجام نوار گوش به کاهش شنوایی پی میبریم. نوار گوش مقدار افت شنوایی را نیز نشان می دهد.

آیا علل کاهش ناگهانی شنوایی می تواند سکته گوش باشد؟

سکته گوش اصطلاح عامیانه و فارسی افت شنوایی ناگهانی یا همان sudden hearing loss است. این واژه زمانی به فرد اطلاق میشود که بصورت ناگهانی شنوایی یک گوش از بین رفته باشد، این میزان از بین رفتن میتواند بین سی درصد تا صد درصد متغییر باشد، که بهبود آن بشدت تحت تاثیر زمان است. در سکته گوش همانند سکته قلبی و مغزی خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافت بطور ناگهانی قطع می شود و باعث از بین رفتن بافت و عملکرد سلول ها می شود. در این بیماری آسیب وارده به سلول های گوش داخلی و در موارد شدیدتر عصب است.

علل بروز سکته گوش چیست؟

از جمله علل بروز سکته گوش می توان به اضطراب و استرس شدید، شوک و خبر ناگهانی، ویروس، بیماری های خود ایمنی، اوریون، اختلالات متابولیکی و هورمونی اشاره کرد.

علائم سکته گوش

از جمله علایم همراه می توان به وزوز گوش ،احساس سنگینی و پری گوش و در بعضی موارد سرگیجه اشاره کرد. از مشخصات بارز سکته گوش این است که به صورت ناگهانی و یکطرفه رخ میدهد. در مواردی ک افت شنوایی یک طرفه باشد ولی ناگهانی نباشد اطلاق واژه ی سکته گوش صحیح نیست. برای درمان این مشکل زمان بسیار اهمیت دارد، به طوری که زمان طلایی از شروع مشکل تا درمان در بهترین حالت باید زیر ۷۲ ساعت باشد تا شانس بهبود بالاتری داشته باشند.

درمان سکته گوش

درمان سکته گوش کورتون تراپی با دوز بالاست، دو نوع درمان وجود دارد یکی تزریق کورتیکواستروئیدها (کورتون) مستقیما به داخل گوش و دومی مصرف کورتون به صورت خوراکی است. در صورتیکه تزریق به شکل صحیح انجام شود و در کنار آن داروهای خوراکی استفاده شود سریع ترین اثربخشی به درمان را دارد. در مواردی که به درمان پاسخ داده نشود می توان از سمعک استفاده کرد. اما نتیجه ی اثربخشی سمعک قطعا به میزان سلامت عضو باقیمانده بستگی دارد و برای اثربخشی بهتر استفاده طولانی مدت و مداوم از سمعک می تواند به بهبود عملکرد کمک کند. در مواردی که هیچگونه بهبودی حاصل نشده باشد مشاوره کاشت حلزون نیز بی ثمر نخواهد بود.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *