Search
Close this search box.

کرونا در افراد کم شنوا

کرونا در افراد کم شنوا چالش هايي ويژه بوجود مي آورد. جهان در چنگ ويروس کرونا اسير است. شنيدن و برقراري ارتباط در حالات اضطراري لازم و ضروري اند مانند اين دوره زماني كه جهان با بحران همه گيري کرونا مواجه است. افراد کم شنوا نياز دارند از طريق تلويزيون و اينترنت به اخبار دسترسي داشته باشند.

زماني كه مردم فاصله گذاري اجتماعي را اجرا مي كنند، نياز به برقراري ارتباط از راه دور از طريق تلفن و ساير بسترهاي ديجيتال با عزيزان خود دارند. دراين زمان شنوايي نقش مهمي را در ارتباطات موردنياز ايفا مي كند. از اين رو براي افراد كم شنوا مهم است كه بتوانند از ابزارهاي شنوايي خود حداكثر استفاده را كنند.

سمعك یا كاشت حلزون خود را تميز نگهداريد

کرونا در افراد کم شنوا خود یک مشکل است. كساني كه از سمعك يا كاشت حلزون استفاده ميكنند، بايد هميشه حتي در منزل پيش از دست زدن به انها، دست هايشان را بشورند. بعد از خاموش کردن سمعک جهت خواب، تعويض باتري يا هر دليل ديگر، هميشه اطمينان كسب كنيد كه آنها بخوبي تميز و ضدعفوني شده اند.

کرونا در کمین افراد کم شنوا است

  • مراجعه به شنوايي شناس بايد تا آنجا كه ممكن است ايمن باشد.
  • شنوايي شناسان در سراسر جهان مقررات و دستورالعمل هايي ويژه براي ارائه خدمات تخصصي شنوايى در وضعيت همه گيري كرونا وضع نموده اند.
  • هدف اين مقررات و دستورالعملها اين است كه درعين حال كه از انتشار ويروس كوويد- 19 جلوگيري ميشود، ارائه خدمات حياتي و تخصصى شنوايى نيز تداوم يابد.

دستورالعمل هاي سازمان جهاني بهداشت در ارتباط با افراد کم شنوا و کرونا

در كنار دستورالعمل هاي ذكر شده، افراد كم شنوا بايد دستورالعمل هاي عمومي را كه توسط سازمان جهاني بهداشت وضع شده است، مطالعه كنند. سازمان جهاني بهداشت توصيه هاي عمومي و اقدامات محافظتي را جهت جلوگيري از انتشار ويروس كوويد- 19 به عموم مردم ارائه كرده است.

رئوس مطالب اين توصيه ها:

  • دستهايتان را مرتب بشوريد.
  • فاصله گذاري اجتماعي را رعايت كنيد.
  • از دست زدن به چشم ها، بيني و دهان خود خودداري كنيد.
  • اگر تب، سرفه و تنگي نفس داريد، هر چه زودتر به پزشك مراجعه كنيد.
  • هميشه از آخرين اخبار و مقررات مطلع باشيد و به توصيه هاي مراجع بهداشتي كشور خود توجه كنيد.
  • مصرف میوه های تقویت کننده شنوایی

کم شنوایی افراد مبتلا عارضه ی ویروس کرونا

مطالعات جدید نشان می دهد که از دست دادن قدرت شنوایی یکی دیگر از عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است. اوایل بیماری بیشتر حرف از کاهش حس بویایی در افراد مبتلا به کووید19 بود اما گروهی از متخصصین ایالات متحده آمریکا در کاوش های خود دریافتند که این ویروس می تواند به گوش و استخوان ماستوئید آسیب جدی وارد کند.

ویروس کرونا و سیستم شنوایی

از انجا ویروس کرونا جدید است و دانشمندان هنوز به طور دقیق نمیدانند که رفتار ویروس درون بدن به چه صورت است، هر هفته شواهد بیشتری از آن بدست می آید.⁣ ⁣در این میان “حس شنوایی” بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. برخی نشریات علمی اظهار داشته اند که این ویروس ممکن است بر شنوایی شما تأثیر بگذارد.

در حقیقت، احتمال بروز کم شنوایی حتی اگر علائم دیگری نداشته باشید وجود دارد.⁣ در برخی از گزارشات موردی و نیز تحقیقاتی که البته تعداد شرکت کنندگان اندکی داشتند، علائم شنوایی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دیده شده است.

این بیماران سابقه افت شنوایی نداشته اند و یافته های ادیولوژیک از جمله تغییر در آستانه شنوایی فرکانس های بالا و پاسخ های TEOAE بوده است.⁣ یک مطالعه روی ۶ بیمار انجام شده بود که علائم معمول عفونت از جمله تب، سرفه و تنگی نفس را داشته اند.

بررسی ها نشان داد که علائم شنوایی از جمله سرگیجه، وزوز و افت شنوایی وجود دارد که عمدتا در یک سمت بوده است.⁣ از طرفی، تعدادی از داروهایی كه سعی در درمان سندرم حاد تنفسی حاد ویروس کرونا-۲ (SARS-CoV-2) دارند ممکن است خاصیت اتوتوکسیسیتی داشته باشند.⁣

 لیست داروهایی که به طور بالقوه سمیت گوشی دارند شامل

  • کلروکین⁣
  • هیدروکسی کلروکین⁣
  • آزیترومایسین⁣
  • رمدسیویر⁣
  • فاویپیراویر⁣
  • لوپیناویر ⁣

بنابراین ممکن است مشکلات شنوایی در نتیجه ی داروهایی باشد که برای درمان ویروس استفاده شده اند.⁣ تعجب برانگیز نیست اگر بفهمیم که ویروس کرونا نیز همانند برخی ویروس های دیگر از جمله سایتومگالوویروس، هرپس زوستر، ویروس ایدز و سرخجه می تواند بر سیستم شنوایی اثر بگذارد. این ویروس می تواند از طریق سیستم تنفس فوقانی به سیستم اعصاب مرکزی راه پیدا کند.

همچنین در مواردی نیز وجود ویروس در ماستوئید یا گوش میانی بیماران گزارش شده است.⁣ در هر صورت برای تایید این فرضیات نیاز به مطالعات گسترده تری در آینده داریم تا وضعیت شنوایی را قبل و بعد از عفونت بررسی نموده و مشخص کنند که آیا افت شنوایی ایجاد شده دائمی است یا موقتی.⁣

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *