Search
Close this search box.

آیا میزان کم شنوایی در افراد کم شنوا با گذشت زمان و افزایش سن زیاد می شود؟

کم شنوایی در افراد کم شنوا

سوال اکثر افراد کم شنوا این است که آیا کم شنوایی در افراد کم شنوا با گذشت زمان پیشرفت می کند یا نه؟ بسیاری تصور می کنند در واقع این استفاده از سمعک است که موجب پیشرفت کم شنوایی در افراد کم شنوا می شود.

با هم این استدلال را بررسی می کنیم. گوش، مثل بقیه ی اندام های بدن، دارای ویژگی های ژنتیکی است که در برخی افراد، زودتر از سن پیرگوشی وارد مرحله ی کم شنوایی و افول شنوایی می گردد. این روند ژنتیکی خاص هر گوش با ویژگی های ارثی و ژنتیکی است.

برای جلوگیری از کم شنوایی در افراد کم شنوا با گذشت زمان چه باید کرد؟

روند ژنتیکی را فعلا نمی توان تغییر داد و هنوز در مرحله ی تحقیقات است. اما کاری که می توان انجام داد این است که روند افول شنوایی را کندتر کرد و از شتاب آن کاست.

از سمعک مناسب و با کیفیت بایستی استفاده کرد

استفاده از سمعک باعث تقویت و حفظ قابلیت های عصب گوش و عملکرد آن می شود. البته قابلیت ها و سطح کیفیت سمعک مسئله ای بسیار مهمی است و باید توسط متخصص شنوایی ماهری تنظیم گردد.

سمعکی که مجهز به فناوری کاهش نویزها و سرو صداها باشد، گزینه بسیار خوبی است. اینگونه سمعک ها نویزها را شناسایی و تقویت نمی کند و بدین وسیله فرد کم شنوا در معرض بیخودی نویزها قرار نمی گیرد.

این امر باعث می شود که سمعک آسیب به سیستم شنوایی شما وارد نکند. در واقع سمعک خوب از پیشرفت کم شنوایی با گذشت زمان جلوگیری می کند.

سمعک گزینه مناسبی جهت جلوگیری از پیشرفت کم شنوایی در افراد کم شنوا است

سمعک ها مجهز به بهترین، برترین و پیشرفته ترین فناوری فراهوشمند و بی رقیب کاهش دیجیتالی نویزها هستند. این سمعک ها هرگونه نویز ناخواسته ای را حتی با کمترین شدت شناسایی کرده و آن را حذف یا کم می کند. با استفاده از سمعک می توان روند پیشرفت کم شنوایی در افراد کم شنوا را بسیار کند کرد.

کم شنوایی با گذشت زمان

وضعیت شنوایی در افراد کم شنوا باید به صورت دوره ای ارزیابی گردد

وضعیت شنوایی فرد کم شنوا باید به صورت دوره ای و در فواصل زمانی مشخص چک گردد. با این کار روند و وضعیت شنوایی او تحت نظر کامل متخصص بوده و اقدامات کنترلی لازم انجام می گیرد.

استفاده از سمعک خوب با عث می شود که فرد کم شنوا به بهتر شنیدن عادت کند و زندگی اون بدون سمعک به سختی بگذرد. در واقع عادت به خوب شنیدن باعث شود فرد کم شنوا بدون سمعک در اجتماع حضور پیدا نکند.

 

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *