Search
Close this search box.

کیپی گوش چیست + درمان خانگی پری گوش

کیپی گوش چیست

کیپی گوش به حالتی گفته میشود که در آن فرد احساس بسته بودن کانال گوش یا احساس پری گوش و یا سنگینی گوش دارد. دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به آن می پردازیم و راه های درمان خانگی کیپی گوش را بیان می کنیم. اما این مورد را در نظر داشته باشید که کیپی گوش را جدی بگیرید و درصدد درمان فوری آن باشید و اگر از طریق درمان خانگی رفع نشد در اسرع وقت به کلینیک مراجعه کنید، یا با شماره های   02144965281  و  09125389465  تماس بگیرید.

علل و درمان کیپی گوش چیست؟

پری گوش دلایل متعددی دارد از جملات علل آن می تواند به وجود جرم یا وکس گوش اشاره کرد، در این حالت بهترین راه شستشو یا ساکشن گوش می باشد. مورد دوم افزایش فشار گوش میانی است. به صورتی که فشار گوش در دو‌ طرف پرده گوش تغییر کرده و پرده گوش به سمت حفره ی داخل گوش کشیده می شود و فرد احساس پری گوش یا کیپی گوش می کند.

مثل زمانیکه در ارتفاع بالا یا پایین از سطح زمین قرار داریم مانند هواپیما و غواصی. باروترومای گوش زمانی اتفاق می افتد که در اثر پرواز، گرفتگی گوش به وجود می آید.

در این حالت بهترین کار انجام مانور والسالوا است که با گرفتن بینی و انداختن باد پشت گوش ها یا همان باد کردن لُپ ها میتوان فشار اضافه را تخلیه کرد. از جمله علل دیگری که باعث پری گوش می شود بیماری های چون سینوزیت، وجود خلط پشت حلق، بزرگ بودن لوزه ها، انحراف بینی، تومورهای نازوفارنکس و هر عاملی که باعث گرفتگی شیپور استاش شود می توان نام برد که با انجام والسالوا احساس بهتری به فرد دست میدهد و بطور موقتی رفع میشود ولی برای درمان کامل باید توسط پزشک ارزیابی کامل صورت بگیرد.

جهت انجام مانور والسالوا می توانید ویدئو زیرا  مشاهده کنید

 

منبع: سایت یوتیوب

سایر علت هایی که باعث ایجاد احساس پری گوش می شوند

مورد سوم از انواع کیپی گوش میتوان به نوعی از کیپی اشاره کرد که نه جرمی در گوش وجود دارد و نه با انجام والسالوا بهتر می شود، در این حالت وجود علایم همراه مثل سرگیجه و وزوز گوش بسیار مهم است.

در صورتی که فرد همراه با کیپی گوش یا احساس پری در گوش سرگیجه و وزوز گوش هم داشته باشد بهتر است از نظر فشار مایع حلزون بررسی و تحت نظر باشد. در این مورد انجام تست الکتروکوکلئوگرافی یا ECOG و ادیومتری (نوارگوش) و به دنباله ی آن رژیم غذایی بخصوص و همچنین درمان دارویی باعث کنترل بیماری میشود.

مورد چهارم میتوان به عفونت گوش میانی اشاره کرد که در این حالت فرد علاوه بر کیپی گوش درد گوش، تب، احساس تیرکشیدن در پرده گوش، خارش، وزوز گوش و گاها عدم تعادل نیز دارد. در این حالت بررسی از نظر اینکه عفونت گوش در قسمت خارجی و قارچی است یا عفونت گوش میانی است، توسط پزشک حائز اهمیت است. بهترین درمان معاینه گوش خارجی و تخلیه عفونت های قارچی منتشره و نیز درمان با آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی است.

چه هنگامی کیپی گوش همراه با وزوز گوش است؟

مورد چهارم که باعث کیپی گوش می شود بیماری کلستاتوما است. در این بیماری به علت عفونت های مکرر و یا عفونت های مزمن گوش میانی کیستی از پوسته های مرده و متراکم شده در پشت پرده گوش جمع شده و به مرور حالت استخوانی پیدا کرده در این حالت معمولا کیپی گوش همراه کم شنوایی و وزوز گوش است. برای درمان بیماری ابتدا تجویز انتی بیوتیک و سپس جراحی توسط جراح گوش برای رفع کیپی توصیه میشود.

کیپی گوش بعد از سکته ی گوش نیز ایجاد می شود

مورد ‌پنجم کیپی گوش تنها در یک گوش است. که این مورد معمولا بدنباله ی افت شنوایی ناگهانی یا سکته ی گوش رخ میدهد. در این حالت که کیپی همراه وزوز و کم شنوایی است ولی در یک گوش، کورتون تراپی تا ۷۲ ساعت بعد از این مشکل بسیار کمک کننده است ولی بیشتر از این زمان پاسخ دهی به درمان را مشکل می کند.

نقش تومور های شنوایی در ایجاد کیپی یا پری گوش

این تومور سرطانی نیست و رشد آرامی دارد، در این حالت معمولا کیپی گوش همراه علایم دیگری چون افت شنوایی فرکانس بالا در یک گوش، وزوز فرکانس بالا و ممتد، تاری دید، گز گز صورت و سردرد است. در این مورد بهترین راه برای رفع کیپی جراحی و خارج کردن تومور و‌ بدنباله ی آن رادیوتراپی است .

نقش عفونت های گوش در پری گوش

مورد هفتم لابیرنتیت یا عفونت گوش داخلی است. این مورد یک بیماری ویروسی است و در آن به علت حمله ی ویروس به گوش داخلی علایمی چون کیپی گوش، سرگیجه شدید و ناگهانی، تهوع و استفراغ، وزوز گوش‌ و افت شنوایی است. این بیماری معمولا به دنبال بیماری های ویروسی مثل آنفولانزا رخ میدهد و درمان آن دارو‌درمانی و تجویز داروهای استروییدی است. در بیشتر مواقع بیمار نیازمند است که تا بهبود کامل در بیمارستان بستری شود. استفاده از قطره گوش مناسب برای درمان عفونت گوش پیشنهاد می شود

تاثیر استخوان گیجگاهی بر روی پری گوش

از جمله موارد نادرتر میتوان به بیماری SSCD یا نازک شدن و یا عدم وجود استخوان گیجگاهی بر روی مجاری نیمدایره است. در این مورد همزمان با کیپی گوش، احساس پیچش صدای خود فرد در داخل گوش، گرفتگی گوش در برخورد با صدای بلند، تشدید کیپی گوش در زمان بلند کردن جسم سنگین، عدم تعادل و‌ کم شنوایی نیز وجود دارد. بهترین درمان در این حالت جراحی گوش است.

بلند کردن اشیاء موجب ایجاد کیپی گوش می شود

سندرم تنسور تیمپانی

مورد آخر که جز موارد نادر ولی امکان پذیر است سندرم تنسور تیمپانی است. به این معنا که عضله ای که در گوش میانی وجود دارد و با انقباضش در زمان ورود صدای بلند به گوش باعث‌ کاهش بلندی صدا و در نتیجه حفاظت از گوش می شود به صورت خود به خودی منقبض است و به حالت استراحت بر نمی گردد. این حالت باعث می شود که صداهای ضعیف هم منجر به گرفتگی و انقلاض عضله شوند در نتیجه یک کیپی و در بعضی موارد افت شنوایی فرکانس بم مشاهده میشود. بهترین راه درمان آن ساند تراپی(sound therapy) به منظور کاهش حساسیت فرد نسبت به صدا انجام میشود.

عضله ی تنسور تمپانی باعث ایجادکیپی گوش می شود

درمان های خانگی رفع کیپی گوش

گرفتگی یا کیپی و احساس پری در گوش یکی از علل مراجعه بیماران به کلینیک می باشد. علت این احساس تغییر تدریجی یا ناگهانی فشار گوش میانی با محیط پیرامون می باشد؛ که این فشار می تواند کمتر یا بیشتر از فشار هوای بیرون گوش باشد. در این حالت فشار هوا در دو طرف پرده گوش یکسان نمی باشد. این حالت به خصوص در مواقعی از قبیل مسافرت های هوایی، کوهنوردی، زندگی در مناطق مرتفع، حرکت آسانسورهای پرشتاب به سمت بالا، شیرجه زدن و همچنین برخی از بیماری های گوش اتفاق می افتد.

همزمان با احساس کیپی، گاهاً درد گوش، سرگیجه، وزوز، احساس کم شنوایی و پیچیدن صدا در گوش نیز اتفاق می افتد. اگر عامل ایجاد کننده موقتی بوده و مربوط به پاتولوژی های گوش نباشد، احساس کیپی به صورت خود به خود و در عرض چند ساعت تا چند روز برطرف خواهد شد. جهت رفع این مشکل در خانه با توجه به اینکه فشار پشت پرده گوش مثبت یا منفی باشد با فعالیت هایی از قبیل بلعیدن، آدامس جویدن، آبنبات مکیدن یا زمانی که در بینی خود باد می اندازید، میتوانید فشار بین دو طرف پرده گوش را متعادل و یکسان سازید.

صدای تق تق گوش بخاط کیپی ایجاد می شود

یکی از علامت های کیپی گوش، صدای تق تق آن است. علت تق تق گوش می تواند به علت اسپاسم عضله ی داخل گوش میانی باشد اما در مواردی مانند عفونت، آسیب درونی به گوش، تجمع مایع در گوش، بیماری مننیر، نوروپاتی شنوایی، استرس و اضطراب و یا مصرف بعضی مواد شیمیایی، مانند الکل و قهوه، به وجود آید. این صدا ممکن است به صورت سردرد، زنگ در گوش، وزوز گوش، تق تق و صدای جرقه باشد. برای درمان صدای تق تق گوش، ابتدا باید علت اصلی آن را تشخیص داد و سپس با توجه به نوع صدا و علت آن، راهکارهای درمانی متفاوتی اعمال کرد. برای مثال در بعضی موارد ممکن است نیاز به تغییر فرمولاسیون داروها، صدا درمانی، استفاده از داروهای ضد اضطراب و یا به کارگیری روش های تکمیلی مانند مدیتیشن و یوگا باشد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *