Search
Close this search box.

گوش داخلی و اجزای آن – 3 وظیفه مهم گوش داخلی

التهاب گوش داخلی
گوش داخلی، داخلی ترین قسمت گوش است که از حلزون گوش، سیستم تعادل، دهلیز و عصب شنوایی تشکیل شده است. در مورد آناتومی گوش داخلی، نحوه عملکرد آن و نقش قسمت های مختلف در این مقاله بیشتر بخوانید. شکل زیر تصویر گوش داخلی را نشان می دهد.

گوش داخلی

وظیفه ی گوش داخلی چیست؟

هنگامی که ارتعاشات پرده گوش به حلزون گوش منتقل شد، امواج صوتی مسیر خود را به داخل گوش داخلی ادامه می دهند. قسمت های گوش داخلی اهداف بسیار مهمی برای شنوایی و تعادل شما دارند. گوش مسیر پر پیچ و خم است که از آن به عنوان لابیرنت یاد می شود. در لابیرنت، دهلیز و حلزون گوش قرار دارند.

حلزون گوش

در حلزون گوش، امواج صوتی به پالس های الکتریکی تبدیل می شوند که به مغز ارسال می شوند. مغز سپس این پالس ها را به صداهایی تبدیل می کند که ما آنها را می شناسیم و می فهمیم.

حلزون گوش چیست و عملکرد حلزون گوش چیست؟

حلزون گوش شبیه حیوان حلزون یا شلنگ جمع شده است و با مایعی به نام پری لنف پر شده و شامل دو غشای نزدیک به هم است. این غشاها نوعی دیواره جدا کننده در حلزون گوش تشکیل می دهند. اما، برای اینکه مایعات آزادانه در حلزون گوش از یک طرف دیواره به طرف دیگر حرکت کند، دیواره کمی سوراخ است. این حفره برای اطمینان از انتقال ارتعاشات از پنجره بیضی به تمام مایع حلزون گوش ضروری است. هنگامی که مایع در داخل حلزون حرکت می کند، هزاران رشته مویی شکل میکروسکوپی در دو سمت دیواره به حرکت در می آیند. تقریباً 24000 عدد از این الیاف مویی شکل وجود دارد که در چهار ردیف بلند چیده شده اند.

عصب شنوایی

عصب شنوایی دسته ای از رشته های عصبی است که اطلاعات را بین حلزون گوش داخلی و مغز حمل می کند. عملکرد عصب شنوایی انتقال سیگنال ها از گوش به مغز است. رشته های مویی شکل حلزون همگی به عصب شنوایی متصل هستند و بسته به ماهیت حرکات مایع حلزون، رشته های مختلف مویی به حرکت در می آیند. وقتی فیبرهای مویی شکل حرکت می کنند، سیگنال های الکتریکی را به عصب شنوایی می فرستند که به مرکز شنوایی مغز متصل است. در مغز پالس های الکتریکی به صداهایی تبدیل می شوند که ما آنها را می شناسیم و می فهمیم. در نتیجه، این الیاف مو مانند برای توانایی شنوایی ما ضروری است. در صورت آسیب دیدن این الیاف، قدرت شنوایی ما کم می شود. مقدار ضعیف شدن عصب شنوایی با کمک نوار گوش تشخیص داده می شود.

سیستم وستیبولار مسئول تعادل

دهلیز یا وستیبولار قسمت مهم دیگری از گوش داخلی است. دهلیز عضوی از تعادل است. عملکرد دهلیز، ثبت حرکات بدن است، بنابراین با کمک این حس اطمینان حاصل می کنیم که می توانیم تعادل خود را حفظ کنیم. دهلیز از سه گذرگاه حلقه ای شکل تشکیل شده است که در سه صفحه مختلف قرار گرفته اند. هر سه گذرگاه پر از مایعی است که متناسب با حرکات بدن حرکت می کند. علاوه بر مایعات، این گذرگاه ها همچنین حاوی هزاران الیاف مویی شکل هستند که در برابر حرکت مایع واکنش های کمی به مغز نشان می دهند.

مغز سپس این پالس ها را که برای کمک به بدن در حفظ تعادل خود استفاده می شود، رمزگشایی می کند. اختلالات دهلیزی (وستیبولار) یا عفونت در گوش می تواند باعث سرگیجه، احساس چرخش در فرد شود.

بیماری های گوش داخلی کدام ها است؟

  • سرگیجه خوش خیم وضعیتی یا BPPV
  • بیماری منییر
  • عفونت گوش داخلی که منجر به نوریت وستیبولار می شود.
  • فیستول پری لنف

کدام بخش از گوش به پرده گوش متصل است؟

استخوانچه های گوش واسط بین پرده گوش و حلزون گوش هستند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *